سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی

www.IslamWebPedia.com

  عنوان مقاله : شیعه > بطلان ادعای رافضی در مورد دلالت آیه {وَاجْعَلْ لِی وَزِیرًا مِنْ أَهْلِی} بر امامت علی رضی الله عنه
 

شماره مقاله :

3682  

تعداد مشاهده :

495

 

     

 

بطلان ادعای رافضی در مورد دلالت آیه {وَاجْعَلْ لِی وَزِیرًا مِنْ أَهْلِی} بر امامت علی رضی الله عنه 
 
ابن مطهر الحلى رافضی می گوید: «برهان سی و هفتم: فرموده خداوند است که:{وَاجْعَلْ لِی وَزِیرًا مِنْ أَهْلِی (٢٩) } (طه: 29). «و وزیرى از خاندانم براى
من قرار ده».
ابونعیم از ابن عباس روایت می‌کند که گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم دست علی و من را گرفت و ما در مکه بودیم، ایشان چهار رکعت نماز گزاردند و دستشان را به طرف آسمان بلند کرده و فرمود: خداوندا! موسی بن عمران از تو خواست، من هم محمد پیامبر تو از تو می‌خواهم که سینه‌ام را بگشایی و گره از زبانم بگشایی تا سخنم را بفهمند، و برای من دستیاری از کسانم قرار بده، علی بن ابی‌طالب برادرم را، بازویم را به او نیرومند ساز، و او را در کارم شریک گردان، ابن عباس می‌گوید: شنیدم ندا دهنده‌ای ندا كرد که: ای احمد، چیزی که خواستی به تو داده شد. و این نصی در باب خود است».
 
در جواب باید گفت:
در این مورد هم مانند سایر موارد اولاً باید صحت روایت ثابت شود.
ثانیاً: این روایت به اتفاق علمای حدیث و تفسیر دروغین و جعلی است، و حتی از نظر آنان یکی از بی‌شرمانه‌ترین دروغها در مورد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است.
سوم: ابن عباس تا دیرزمانی که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در مکه بود هنوز به دنیا نیامده بود، او وقتی به دنیا آمد که فرزندان بنی‌هاشم در شعب ابی‌طالب تحت محاصره بودند، وقتی هم که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هجرت فرمودند ابن عباس هنوز به سن تمییز نرسیده بود، یعنی وضو نمی‌گرفت و همراه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نماز نمی‌خواند. حتی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم هنگامی وفات کردند که او بالغ نشده بود.
چهارم: در صفحات پیشین ما وجوه متعددی را در اثبات بطلان چنین روایاتی ذکر نمودیم، این سخنان هم از جهات زیادی یک دروغ درباره رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است با این تفاوت که در این مورد اضافات زیادی آورده‌اند که در سایر موارد ذکر نشده بود، از جمله این عبارت: «وأشركه فی أمری»، در اینجا تصریح کرده‌اند که علی شریک پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در کارش بوده است، همچنانکه هارون شریک موسی بود، و این کفری صریح است که قائلان به نبوت علی یعنی غلات شیعه می‌گویند نه رافضیان.
از سویی دیگر شریک و همکار در امر لزوماً جانشین فرد نمی‌شود، اما اینان هم ادعای مشارکت و همکاری او با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در زمان حیاتش را دارند، و هم ادعای امامت او پس از درگذشت آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم را.
علاوه بر این، این رافضی کذاب می‌گوید: «و این نصی در باب خود است».
ما هم به او می‌گوئیم: ای نادان! این عبارت نصی است در بیان شراکت علی با پیامبر در امور زمان حیاتشان، همچنانکه هارون شریک موسی بود، آیا حاضر هستی این را بپذیری و از استدلال به اکاذیب دروغگویان و ترهات برادران دغل کارت دست برداری؟ یا همچنان آنرا دلیل بر امامت و خلافت پس از او می‌دانی؟


به نقل از:
مختصر منهاج السنة، تالیف: شیخ الإسلام ابو العباس احمد بن تیمیه، اختصار : الشیخ عبدالله بن محمد الغنیمان (استاد تحصیلات عالی دانشگاه اسلامی مدینه منوره)، و مدرس در مسجد نبوی شریف، ترجمه: إسحاق دبیرى
 
مصدر:
سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com