Untitled Document
 
 
 
  2019 Mar 24

----

17/07/1440

----

4 فروردين 1398

 

تبلیغات

حدیث

 

از زيد بن ارقم وارد شده است كه گفت: "قام فينا رسول الله صلى الله عليه وسلم يوما خطيبا ً بماء يدعى خما بين مكة والمدينة ، فحمد الله وأثنى عليه ووعظ وذكّر ، ثم قال : وأنا تارك فيكم ثقلين أولهما كتاب الله ، فحث على كتاب الله ورغّب فيه ثم قال : وأهل بيتي ، أذكركم الله في أهل بيتي ، أذكركم الله في أهل بيتي ، أُذكّركم الله في أهل بيتي ، قال زيد : نساؤه من أهل بيته ، ولكن أهل بيته من حرم الصدقة بعده وهم آل علي ، وآل عقيل ، وآل جعفر ، وآل عباس ، كل هؤلاء حُرم الصدقة (روايت مسلم : 2408)

يعنى: " من در ميان شما چيزى را بجاى گذاشتم كه اگر به آن چنگ بزنيد گمراه نخواهيد شد، يكى از آنها كتاب خداوند ميباشد كه در آن هدايت و نور نهفته است. پس پيامبر صلى الله عليه و سلم به كتاب خداوند ترغيب و تشويق كرد، و سپس گفت: "و اهل بيت من، خداوند را به شما ياد آورى ميكنم در مورد اهل بيت من" (سپس به زيد گفته شد: "مگر زنانش از اهل بيت نيستند؟) گفت: "زنانش از اهل بيت هستند، ولى اهل بيتش كسانى هستند كه بعد از پيامبر صلى الله عليه و سلم صدقه بر آنها حرام ميباشد و آنها عبارتند از آل علي، و آل عقيل ، و آل جعفر ، و آل عباس، كه صدقه بر همه آنها حرام است."

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>اشخاص>حبیب ابن حبیب: اسامه بن زید رضی الله عنهما

شماره مقاله : 11151              تعداد مشاهده : 518             تاریخ افزودن مقاله : 2/10/1396

حبیب ابن حبیب: اسامه بن زید رضی الله عنهما

امیر المؤمنین عمر بن خطاب رضی الله عنه در حال تقسیم اموال بیت المال برای مسلمانان بودند که نوبت پسرش عبدالله رسید، امیر المؤمنین سهم پسرش را داد.

سپس نوبت اسامه رسید، عمر رضی الله عنه دو برابر سهم پسرش عبدالله را به اسامه داد.

عبدالله از پدر بزرگوارشان پرسیدند: به راستی که اسامه را بر من برتری دادی در حالی که من همراه رسول الله صلی الله علیه و سلم شاهد وقایعی بودن که او نبوده است؟

عمر رضی الله عنه در جواب فرمود: اسامه نزد رسول الله صلی الله علیه و سلم محبوب تر از تو بود همان طور که پدرش نزد ایشان از پدر تو عزیزتر بود.

اینجا باید پرسید این صحابی چه کسی است که در قلب رسول الله صلی الله علیه و سلم صاحب چنین جایگاهی بوده؟

او کسی نیست جز اسامه بن زید رضی الله عنهما. صحابه ای که در میان صحابه دیگر به لقب حبیبابن حبیب مشهور بود.

پدرش زید بن حارثه خادم و محبوب رسول الله صلی الله علیه و سلم بود تا جایی که رسول الله صلی الله علیه و سلم در میان صحابه در باره اش فرمود: گواهی می دهم که زید فرزند من است و از من ارث می برد و من نیز از او ارث می برم.بعد از آن بود که مسلمانان او را زید بن محمد صدا می زدند تا اینکه الله عزوجل در قرآن کریممسئلهفرزند خوانده گی را باطل اعلام کرد.

اما مادرش ام اًیمن کنیز رسول الله صلی الله علیه و سلم بود که از پدر خویش عبدالله او را به ارث برده بود. ام اَیمن کسی بود که بعد از وفات آمنه، مادر رسول الله صلی الله علیه و سلم حضانت و نگهداری رسول الله صلی الله علیه و سلم را بر عهده داشت.

اسامه رضی الله عنهدر سال ششم بعثت چشم به جان گشود و در آغوش اسلام پرورش یافت زیرا که بسیار نزدیک به بیت نبوت بود و همواره همنشین و همراه رسول الله صلی الله علیه و سلم بود. و رسول الله صلی الله علیه و سلم او را به اندازه ای دوست داشت که بین او و نوه اش حسن رضی الله عنه هرگز فرقی نمی گذاشت چنان که در صحیح بخاری آمده رسول الله صلی الله علیه و سلم اسامه و حسن را می گرفتند سپس می فرمودند: پروردگارا این دو را دوست بدار که من این دو را دوست ميدارم.رسول الله صلی الله علیه و سلم حتي سفارش به دوست داشتن اسامه نموده اند. از ام المؤمنین عایشه رضی الله عنها روایت شده که فرمود: شایسته نیست کسی با اسامه دشمنی کند بعد از اینکه رسول الله صلی الله علیه و سلم درباره او فرمود: کسی که الله و رسولش را دوست دارد پس اسامه را نیز باید دوست داشته باشد

از مهم تریم ویژگی های شخصیتی این صحابی بزرگوار سِمَت رهبری بود زیرا ترتبیت شده مکتب رسول الله صلی الله علیه و سلم بود. علاوه بر این رسول الله صلی الله علیه و سلم گواهی به آن داده بود، چنان که از عبدالله بن عمر رضی الله عنهما روایت شده که رسول الله صلی الله علیه و سلم گروهی را به جهاد اعزام كرد و اسامه بن زید را به عنوان امیر آنان، تعیین فرمود، برخی از مردم به فرماندهی‌اش اعتراض كردند، رسول الله صلی الله عليه و سلم فرمودند: (شما كه هم اكنون به فرماندهی او اعتراض دارید، قبلاً به فرماندهی پدرش نیز اعتراض داشتید.سوگند به الله كه او (پدرش) شایسته فرماندهی و محبوبترین مردم نزد من بود و بعد از او،‌ این (اسامه) نیز محبوبترین مردمنزد من است)[1].

اسامه رضی الله عنه زیرک و تیزهوش، و بی باک و دانا به عاقبت امور بود، هرچیز را در محل و موقع خود می‌گذاشت، انسانی پاک پاکدامن و بیزار از رذالت و ناپاکی بود، موجودی با انس و الفت بود مردم به او محبت داشتند،انسانی با تقوا و پرهیزکار بود و الله او راد وست داشت.

در سال یازدهم هجرت، رسول الله صلی الله علیه وسلم دستور دادند برای غزوه روم ارتشی آماده شود، عمر، سعد بن ابی‌وقاص، اباعبیده بن جراح و دیگر بزرگان صحابه رضی الله عنهم اجمعین در آن عضویت داشتند. رسول الله صلی الله علیه و سلم اسامه را که هنوز سنش از بیست سال تجاوز نکرده بود، امیر و فرمانده آن سپاه تعیین فرمود.
پیامبر صلی الله علیه وسلم به اسامه دستور دادند که سپاه از سرزمین «بلقاء» و «قلعه داروم» در نزدیکی غزه از دیار روم بگذرد

ارتش در حال آمده شدن بودند کهرسول الله صلی الله علیه وسلم بیمار شدند.اسامه با سپاه در اردوگاه بودند می خواستنداز جُرف مدینه حرکت کنند که در این هنگام پیغام آور مادرش ام أیمن نزدش آمد و به وی خبر داد که رسول الله صلی الله علیه و سلم بسیار بیمارند.بعد از شنیدن این خبر اسامه همراه با عمر و ابوعبیده بن جراح رضی الله عنهم به مدینه بازگشتند و به نزد رسول الله صلی الله علیه و سلم رفتند. زیاد طول نکشید رسول الله صلی الله علیه و سلم در هنگام غروب خورشید روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول از این جهان چشم بستند و زندگی را بدرود گفتند.

پس از وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم مسلمانان با ابوبکر صدیق رضی الله عنه بیعت کردند. اما عده ای از عرب ها هم مرتد شدند. برخی از بزرگان صحابه نزد ابوبکر رضی الله عنه آمدند و گفتند: ای خلیفه این لشکر را به دو گروه تقسیم کنید گروهی را برای مبارزه با مرتدین قرار دهید و گروهی را برای امنیت اهل مدینه. زیرا که اگر شما برای جنگ با روم شتاب کنید ممکن است اهل رده(مرتدين) بازگردند.پس بهتر است ابتدا آنان را نابود کنید سپس اسامه را همراه با لشکر به جنگ با روم بفرستید. اما ابو بکر رضی الله عنه اصرار داشتند که هر چه زودتر لشکر اسامه را به جنگ با روم بفرستند بدین ترتیب در خطاب به صحابه فرمود: سوگند به کسی که نفس من در دست اوست اگر حیوانات درنده مدینه هم بخواهند مرا بخورند من این لشکر را خواهم فرستاد.

و به راستی که اینگونه کرد و لشکر اسامه را برای مبارزه با رومیان فرستاد. اسامه و لشکرش با تمام قدرت و نیرویشان و به بهترین صورت مبارزه کردند و درسی به رومیان دادند که هرگز فراموش نکنند و با پیروزی به مدینه بازگشتند. بدین ترتیب استعدادهای بی نظیر اسامه در رهبری ارتش در این مبارزه ظاهر شد با وجود اینکه فقط هیجده سال سن داشت

اسامه رضی الله عنه در طول حیات مبارکش از احترام و محبت مسلمانان برخودار بود، زیرا رسول الله صلی الله علیه و سلم نسبت به شخص او احترام و محبت داشتند تا جایی که هر وقت عمر بن خطاب رضی الله عنه به او می رسید می فرمود: مرحبا امیرم و اگر کسی تعجب می کرد عمر رضی الله عنه می فرمود: رسول الله صلی الله علیه و سلم او را فرمانده و امیر من قرار داده بود.

این صحابی بزگوار از فتنه هایی که بعد از قتل عثمان رضی الله عنه به وجود آمده بود دوری کرد و به همین دلیل در شهر مِزّه در غرب دمشق ساکن شد سپس به وادی القری برگشت و بعد از آن به مدینه تا اينكه در اواخر خلافت معاویه رضی الله عنه بین سال های 54 تا 59 هجری در جُرف  دار فانی را وداع گفت.

http://www.islamage.com/show_content.php?cid=37&type=id

 



[1] ـ صحیح بخاری: (إنْ تَطْعُنُوا فِي إِمَارَتِهِ، فَقَدْ كُنْتُمْ تَطْعُنُونَ فِي إِمَارَةِ أَبِيهِ مِنْ قَبْلُ، وَايْمُ اللَّهِ إِنْ كَانَ لَخَلِيقًا لِلإِمَارَةِ، وَإِنْ كَانَ لَمِنْ أَحَبِّ النَّاسِ إِلَيَّ، وَإِنَّ هَذَا لَمِنْ أَحَبِّ النَّاسِ إِلَيَّ بَعْدَهُ).



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از نصايح لقمان حكيم بر فرزندش: با دوست و دشمن خوش اخلاق باش.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 250
دیروز : 1296
بازدید کل: 10332369

تعداد کل اعضا : 617

تعداد کل مقالات : 11224

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010