Untitled Document
 
 
 
  2018 Sep 20

----

09/01/1440

----

29 شهريور 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

يعلي بن مره مي‌گويد: حسن و حسين به سمت رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم با يكديگر مسابقه مي‌دادند؛ يكي از آنها زودتر از ديگري به آن حضرت صلی الله علیه و آله و سلم  رسيد. رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم دست مباركش را به گردن او انداخت و او را در آغوش گرفت و يكايك آنها را بوسيد و سپس فرمود: (إنّي أحبّهما فأحبّوهما. أيّها الناس، الولد مبخلة مجبنة) يعني: «من، اين دو را دوست دارم؛ شما نيز آنها را دوست بداريد. اي مردم! فرزند، مايه‌ي بخل و ترس والدين است».
  مسند احمد (4/172)؛ سنن ابن ماجه، شماره‌ي3666؛ بوصيري در الزوائد گفته است: سندش، صحيح است و راويان آن، ثقه مي‌باشند؛ نگا: سير أعلام النبلاء (3/255).

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

علم>شگفتی های آفرینش>اعجاز قرآن در گیاه‌ شناسی : آفرینش در جفت‌ های نر و ماده

شماره مقاله : 11180              تعداد مشاهده : 272             تاریخ افزودن مقاله : 15/11/1396

بسم الله الرحمن الرحیم

اعجاز قرآن در گیاه‌ شناسی : آفرینش در جفت‌ های نر و ماده

آفرینش گیاهان در جفت‌ های نر و ماده

پیشتر بشر از تمایز نر و ماده‌ ی گونه‌ های گیاهی بی ‌خبر بود، گیاه‌ شناسی بیان می ‌کند که هر نوع گیاه، دارای نر و ماده است، حتی گیاهان دو جنسه نیز دارای هر دو نوع عامل مجزای نر و ماده هستند.

{الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلًا وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْ نَبَاتٍ شَتَّىٰ}[1] ترجمه: پروردگاری که زمین را گهواره ‌ی شما کرده است، و در آن راه‌ هایی برای ‌تان به وجود آورده و از آسمان آب را بارانده و با آن انواع گیاهان و اقسام درختان نر و ماده را رویانده است.

آفرینش میوه‌ ها در جفت ‌های نر و ماده

{وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الْأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَارًاۖ وَمِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِۖ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ}[2] ترجمه: و او آن کسی است که زمین را گسترانیده و در آن کوه‌ ها و جویبارها قرار داده است و از هرگونه ثمر و میوه‌ ای، جفت نر و ماده ‌ای در آن آفریده است. شب را بر روز می ‌پوشاند. بی ‌گمان در این نشانه‌ هایی است، برای آنان که می‌ اندیشند.

میوه، محصول نهایی تولید مثل گیاهان برتر است، مرحله‌ ی قبل از میوه مرحله‌ ی گل است که هر دو اندام نر و ماده را دارد، (پرچم و مادگی)[3] هنگامی که گرده به گل می‌ رسد، میوه تولید می ‌شود، سپس این میوه بالغ می ‌شود و بذر را آزاد می‌ کند. بنابراین، تمام میوه ‌ها به صورت ضمنی دارای نر و ماده هستند، حقیقتی که در قرآن بیان شده است.

در چند گونه‌ ی مشخص، میوه می ‌تواند از گل‌ های نابارور به وجود بیاید (میوه‌ های بدون لقاح) به عنوان مثال: موز، گونه ‌هایی از آناناس، انجیر، پرتقال، انگور و... اما این‌ ها نیز دارای ویژگی ‌های جنسی خاص به خود هستند.

آفرینش همه چیز به صورت زوج

{وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ}[4] ترجمه: ما از هر چیز جفتی را آفریده ‌ایم، تا که پند گیرید.

این آیه به چیزهایی فراتر از انسان ‌ها، حیوانات، گیاهان و میوه ‌ها اشاره دارد. این آیه می‌ تواند اشاره‌ ای باشد به پدیده‌ هایی مانند الکتریسیته که اتم‌ های موجود در آن متشکل از الکترون‌ های دارای بار مثبت و منفی و همچنین پروتون است.

{سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنْفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ}[5] ترجمه: تسبیح و تقدیس، پروردگاری را سزاست که تمام نرها و ماده ‌ها را آفریده است، اعم از آنچه از زمین می ‌روید و از خود آنان و از چیزهایی که ایشان نمی‌ دانند.

در این جا قرآن بیان می کند که همه چیز به صورت زوج آفریده شده است و این شامل چیزهایی می ‌شود که در حال حاضر انسان ‌ها از آن بی ‌اطلاع هستند و ممکن است که در آینده کشف شود.

 

برگرفته از کتاب: قرآن و علوم نوبنیان

مؤلف: دکتر ذاکر نایک

مترجم: انس محمودی

با تصرف

ام احمد

 

 

 



[1] طه:53

[2] رعد:3

[3]-Stamens and Ovules

[4] ذاریات:49

[5] یس:36



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حدثنا يحيى ابن يمان، قال: سمعت سفيان الثوري، يقول: «الأعمال السيئة داء، والعلماء دواء، فإذا فسد العلماء فمن يشفي الداء؟». "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني. یحیی بن یمان می گوید: شنیدم که سفیان ثوری می فرمود: «اعمال و کارهای بد و زشت درد هستند و علماء دوای آن دردها هستند، هرگاه علماء فاسد شدند پس چه کسی دردها را درمان کند؟».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1824
دیروز : 2866
بازدید کل: 9537945

تعداد کل اعضا : 616

تعداد کل مقالات : 11212

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010