Untitled Document
 
 
 
  2018 Apr 22

----

06/08/1439

----

2 ارديبهشت 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

ابوهريره رضی الله عنه  مي‌گويد: رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: (من أحب الحسن و الحسين فقد أحبّني، و من أبغضهما فقد أبغضني) يعني: «هر كس دوستدار حسن و حسين است، در واقع مرا دوست دارد و هر كس با اين دو، بغض و دشمني ورزد، با من دشمني ورزيده است».
 سنن نسائي، شماره‌ي 8168؛ شيخ عثمان خميس در كتاب الأحاديث بشأن السبطين، ص312، اين حديث را حسن لذاته دانسته است.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>اشخاص>حق خوری در میراث

شماره مقاله : 11181              تعداد مشاهده : 202             تاریخ افزودن مقاله : 15/11/1396

بسم الله الرحمن الرحیم

 

حق خوری در میراث

 

یکی از بزرگترین گناهان که بسیاری از مردم در زمینه‌ ی آن سهل ‌انگاری می‌ کنند ظلم کردن در هنگام تقسیم میراث و عدم مراعات عدلی است که الله تشریع نموده.

الله متعال احکام میراث و نصیب هر وارث را مشخص نموده و سپس کسانی را که با این احکام مخالفت نمایند اینگونه تهدید کرده است: {تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِۚ وَمَنْ يُطِعِ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَاۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴿13 وَمَنْ يَعْصِ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ}[1] ترجمه: این ها حدود الهی است و هر کس از الله و پيامبرش اطاعت کند، وی را به باغ هایی وارد می کند که از زير آن نهرها جاری است، در آن جاودانه اند، و این پیروزی بزرگی است (13) و هر کس از الله و پیامبرش نافرمانی کند و از حدود او تجاوز کند، او را در آتشی وارد می کند که جاودانه در آن خواهد ماند و برای او عذاب خوار کننده ای است.

شوکانی رحمه الله می‌ گوید: "اشاره به «تلک» در واقع اشاره به احکامی که پیش ‌تر [در آیات سابق] آمده [از جمله احکام میراث] و آن را حدود (مرزها) نامیده به این معنا که نباید از آن گذشت و تجاوز به آن حلال نیست"[2].

بخاری و مسلم از سعید بن زید رضی الله عنه روایت کرده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: "مَنْ اقْتَطَعَ شِبْرًا مِنْ الْأَرْضِ ظُلْمًا طَوَّقَهُ اللَّهُ إِيَّاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ سَبْعِ أَرَضِينَ" ترجمه: هر کس وجبی از زمینی را از روی ظلم و ستم بردارد الله به سبب آن در قیامت، هفت زمین را طوق گردن او می ‌کند.

 

برگرفته از: https://islamqa.info

با اندکی تصرف

ام احمد

 

 



[1] نساء:13-14

[2] فتح القدیر: 2/99



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال سفيان الثوري رحمه الله: «إذ أحببت الرجل في الله، ثم أحدث في الإسلام فلم تبغضه عليه فلم تحبه في الله» الحلية الأولیاء (7/34) امام سفیان ثوری رحمه الله می فرمایند: «هرگاه کسی را بخاطر الله دوست داشتی، سپس آن شخص بدعتی در اسلام ایجاد کرد و تو بخاطر آن بدعتش وی را مبغوض نداری، پس بدان که او را بخاطر خدا دوست نداشته ای».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 3940
دیروز : 10809
بازدید کل: 8742230

تعداد کل اعضا : 613

تعداد کل مقالات : 11202

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010