Untitled Document
 
 
 
  2018 Jul 20

----

07/11/1439

----

29 تير 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

از پيامبر صلى الله عليه و سلم نقل شده است كه فرمودند: "كُتِبَ على ابْنِ آدم نَصِيبُهُ مِنَ الزِّنَا مُدْرِكٌ ذلكَ لا محالَة: الْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَر، والأُذُنَانِ زِنَاهُما الاستِماع، واللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلام، وَالْيدُ زِنَاهَا الْبَطْش، والرَّجْلُ زِنَاهَا الخُطَا، والْقَلْب يَهْوَى وَيَتَمنَّى ، ويُصَدِّقُ ذلكَ الْفرْجُ أوْ يُكَذِّبُهُ" (متفقٌ عليه)
يعنى: "بر فرزند آدم بهره اش از زنا نوشته شده که خواهي نخواهي آنرا در مي يابد، چشم زناي آن نگريستن است، و دو گوش زناي آن شنيدن است، و زبان زناي آن سخن گفتن است، و دست زناي آن به چنگ گرفتن است و پا زناي آن گام زدن است و دل اميد و آرزو مي کند و شرمگاه آن را راستگو و يا دروغگو مي سازد."

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>حج > حج اکبر و حج اصغر

شماره مقاله : 9657              تعداد مشاهده : 910             تاریخ افزودن مقاله : 23/1/1390

در مورد حج اكبر ميتوان گفت كه كلمه "حج" يعنى "قصد كردن"، زيرا كسى كه حج ميكند در واقع قصد زيارت خانه كعبه را دارد كه در زمان مخصوص، مراسم و عبادات مخصوصى را انجام ميدهد، و "اكبر" يعنى "بزگتر"، پس حج اكبر يعنى "حج بزرگتر"، و در قرآن و حديث ذكر شده است و خداوند متعال ميفرمايد: " وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ وَبَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ [" (التوبة : 3)، يعنى: "و اعلانى است از جانب‌ الله و رسول‌ او براي‌ مردم در روز حج ‌اكبر كه‌ خدا از مشركان‌ بيزار است و رسول‌ او نيز، پس‌ اگر توبه‌ كرديد آن براي ‌شما بهتر است و اگر روي‌ بگردانيد پس‌ بدانيد كه‌ شما درمانده ‌كننده‌ خداوند نيستيد، وكافران‌ را از عذاب‌ دردناك‌ خبر ده"، و پيامبر صلى الله عليه و سلم در هنگام حج و روز قربان فرمودند: "هذا يوم الحج الأكبر"، يعنى: "اين روز حج اكبر است" (صحيح بخارى).
ولى اين به آن معنى نيست كه حج معمولى وجود داشته باشد و يا حج اكبر، زيرا حج همان حج است ولى بعضى از علماء گفته اند كه مراد از حج اكبر همان فريضه حج ميباشد، و مراد از حج اصغر عمرة ميباشد، و بعضى ديگر نظرشان بر اينست كه منظور از حج اكبر روز قربان (اولين روز عيد قربان) ميباشد و مراد از حج اصغر روز عرفة ميباشد، و بعضى ديگر گفته اند كه حج اكبر روز عرفه ميباشد(مانند احناف و شافعى)، ولى جمهور أهل علم و إمام مالك و طبري و غيره نظرشان بر اينست كه حج اكبر همان روز نحر (روز قربان) ميباشد، از آنجاييكه در صحيح بخارى از ابو هريره رضي الله عنه نقل شده است كه پيامبر صلى الله عليه و سلم در هنگام حج و روز قربان فرمودند: "هذا يوم الحج الأكبر"، يعنى: "اين روز حج اكبر است".
و در هنگام حج که روز نحر (قربان) را حج اكبر گفته اند به اين دليل هست كه اكثر اعمال حج در آن روز صورت ميگيرد مانند قربانى، طواف، سعى، حلق، رمى جمرات و غيره.
پس بطور خلاصه، چه منظور از حج اكبر روز عرفه، قربان، و يا غيره باشد، و چه روز جمعه واقع شود و يا ديگر ايام هفته، آن حج بر حجى ديگر مزيتى ندارد، و حج همان حج است، ولى توصيف‌ آن‌ به‌ «اكبر» به‌ اين‌ دليل‌ است‌ كه‌ مردم‌ همه‌ در اين‌ روز، گرد هم‌ مي‌آيند چراكه‌ معظم‌ افعال‌ حج‌ در آن‌ انجام‌ مي‌شود، يا بدان ‌سبب‌ كه‌ عمره‌ «حج‌ اصغر» ناميده‌ شده‌، اين‌ مناسك‌، «حج‌ اكبر» ناميده ‌مي‌شود. 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

شافعي رحمه الله زماني كه داخل مصر شده فرمود: [تركنا بغداد و قد أحدث الزنادقة فيها شيأ ‏يسمونه السماع] "زمانيكه من بغداد را ترك كردم، زنديقها در آن شهر چيزي را اختراع كرده و ‏آن را به نام سماع نامگذاري كرده بودند."( آن افراديكه امام شافعي از آنها به عنوان زنديق نام ‏برده صوفي ها بوده اند. چون سماع، سرود، حركات و كارهاي مخصوص عقيده تصوف است.)‏

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 628
دیروز : 20985
بازدید کل: 9281288

تعداد کل اعضا : 614

تعداد کل مقالات : 11212

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010