Untitled Document
 
 
 
  2018 Feb 20

----

04/06/1439

----

1 اسفند 1396

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "إن لله أقواما اختصهم بالنعم لمنافع العباد" (روايت طبراني)
«خداوند بندگان بخصوصى دارد كه آنها را براى منفعت به مردم برگزيده است».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   در چنین روزی      

تعداد مشاهده :  164

  عنوان : حادثه قصر سلطان

 حادثه قصر سلطان (29 جمادي الاول 1371 ه- 24 فوريه 1952 م.)

 اين حادثه به روشني و وضوح تمام، پرده از نيات و اقدامات پليد استعمار گرانه كشورهاي اروپايي در حملات صليبي وحشيانه آنها بر ضد جهان اسلام و عرب بر مي دارد و به روشني هر چه تمام تر نه فقط اهداف و نيات شوم آنها بلكه روشها و ابزاري را كه براي رسيدن به آن نيات بكار مي گيرند را نيز برملا مي كند. اين ماجرا، نهايت اهميت مطالعه هوشيارانه و عميق تاريخ اسلام را نشان مي دهد.[1]

 

كشور مغرب از دير باز از استقلال كامل برخوردار بوده و برخلاف ساير نواحي اسلام تابع هيچ خلافتي نبوده، جز يك دوره كوتاه كه تحت سيطره خلافت بني اميه بوده و پس از آن حكام محلي آنرا از سيطره خلافت خارج كرده و بر آن حكومت كرده اند.

 

چنانكه نخست ادريسيان (نوادگان حضرت حسن بن علي رضي الله عنه) و سپس فاطميان و مرابطون و موحدين و پس از آنها بني مرين بر مراكش- مغرب عربي – حكومت كرده اند. تا اينكه در زمان حكومت سعدي ها، فرانسوي ها و اسپانيايي ها آنجا را اشغال و بين خود تقسيم كردند ولي البته براي سوء استفاده از جايگاه سلطان، سلطنت سعدي ها را سرنگون نكردند و حتي اموال و دارايي هاي آنها را در تصرف خود آنها باقي گذاشتند. اين سلطان ديگر از خود هيچ اختياري نداشت. بلكه نقش وي در دوران اشغال آن بود كه قيامهاي مردمي بر ضد اشغالگران را سركوب و از وقوع آنها جلوگيري كند و مقاومت مردم را تضعيف كند و مردم را براي پذيرش اشغالگران فرانسوي راضي كند تا اينكه سلطان محمد پنجم در صف مجاهدان و نيروهاي مقاومت قرار گرفت. اين سلطان از طفوليت در طلب علم و سماع حديث پرورش يافته بود. اين موضوع بر شخصيت وي اثر گذاشته لذا هنگام رسيدن به سلطنت، جانب استقلال طلبان و رهبران مبارز مغربي را گرفت و در اجتماعات آنها شركت مي كرد. وي از جنبش ملي اسلامي و رهبران آن از قبيل حلو و فاسي و طاهري حمايت مي كرد. و موافق خواسته هاي آنها بود. بعد از وقوع جنگ جهاني دوم در سال 1351 ه فعاليتهاي گسترده اي را براي استقلال آغاز كرد. و از فرانسه    وعده هايي براي اعطاي استقلال به مغرب بعد از جنگ جهاني دوم دريافت كرد. بعلاوه وي سفرهاي خارجي زيادي را براي حمايت ساير كشورها از قيام استقلال طلبانه مراكش آغاز كرد. فرماندار كل فرانسوي مراكش ژنرال «ژوان» افسري خشن و تند خو و كينه توز بود؛ كينه عجيبي با اسلام و مسلمانان داشت. با تمام قدرت و اختيارات خود از شهروندان فرانسوي ساكن مراكش حمايت مي كرد. وي از سلطان محمد پنجم خواست كه اعضاء ديوان ملكي را مرخص كرده و حزب استقلال را منحل و بعضي از كارمندان عالي رتبه را بركنار كند و بعلاوه بيش از گذشته با اشغالگران فرانسوي همكاري نمايد. و او را بيم داد كه اگر اين شروط را نپذيرد او را از منصب خود خلع و از كشور تبعيد خواهد كرد.

 

اما سلطان در مقابل اين خواسته ها و تهديدات تسليم نشد و از رويكرد دائمي حكومت خود مبني بر تقاضاي استقلال و مقاومت در برابر اشغالگران تأكيد كرد. متعاقب آن نيروهاي اشغالگر فرانسوي، شهرهاي اصلي مراكش را اشغال كرده و حكومت نظامي برقرار كرده و با تانكهاي خود قصر شاه را در 29 جمادي الاول سال 1371 ه – 24 فوريه 1952 م. به محاصره خود درآورده و با زور اسلحه، محمد پنجم را مجبور كردند كه خواسته هاي آنها را بپذيرد. اين ماجرا عينا مانند حادثه اي است كه در مصر به وسيله اشغالگران انگليسي رخ داد. در آن حادثه اشغالگران انگليسي در سال 1361 ه -1942 م. قصر ملك فاروق را محاصره كردند تا او را وادار كنند تا مجددا «النحاس» طرفدار انگليس را به حكومت برگرداند. ملك فاروق وي رااز نخست وزيري معزول كرده بود.

 

مترجم: ابو يحيي

مصدر: سايت نواراسلام

IslamTape.Com

 


 

[1] براي مطالعه بيشتر: التاريخ الاسلامي ج 14 ، الظهير البربري، المعجزه المغربيه

بازگشت به نتایج قبل                                                   چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان


  جديدترين مقالات    

موضع‌گیری‌های ابوبکر صدیق رضی الله عنه
حكم نماز
موضع اسلام نسبت به خشونت
اعجاز علمی قرآن در جانور شناسی (1) : زیست اجتماعی حیوانات و پرندگان
دلایل شرعی مبنی بر معذور بودن جاهل در مسائل شرک و کفر
موضع‌گیری‌های حکیمانه رسول الله صلى الله عليه وسلم در دعوت فردی
ارتباط پیروزی با روزه
مفهوم نماز
دیدگاه اسلام دربارۀ اجبار

آداب مربوط به روزه
خطاها و اشتباهات مربیان در تربیت کودکان
حق خوری در میراث
اعجاز قرآن در گیاه‌ شناسی : آفرینش در جفت‌ های نر و ماده
چگونه انسان خود را از به فتنه افتادن در دینش حفظ کند؟
مواضع رسول الله صلی الله علیه وسلم پس از هجرت موضع حکیمانه در مسیر اصلاح و تاسیسِ (جامعه اسلامی)
صحابی جلیل: عكاشه بن محصن رضی الله عنه
اسلام و نظافت
توجه به بچه بعد از شش سالگی
صحابی جلیل براء بن مالک رضی الله عنه
اسلام و سلامت عمومی
توجه به بچه در شش سال اول زندگی
کفر شک
اعتقاد به سود و زیان رسیدن از اولیاء الله
اعجاز قرآن در زیست‌ شناسی : خلقت تمام موجودات زنده از آب

اقوال بزرگان     

حدثنا يحيى ابن يمان، قال: سمعت سفيان الثوري، يقول: «الأعمال السيئة داء، والعلماء دواء، فإذا فسد العلماء فمن يشفي الداء؟». "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني. یحیی بن یمان می گوید: شنیدم که سفیان ثوری می فرمود: «اعمال و کارهای بد و زشت درد هستند و علماء دوای آن دردها هستند، هرگاه علماء فاسد شدند پس چه کسی دردها را درمان کند؟».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 201
دیروز : 2937
بازدید کل: 8308124

تعداد کل اعضا : 613

تعداد کل مقالات : 11189

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010