Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  فرموده است: (ما ذئبانِ جائعانِ أُرسلا فی غنم بأفسد لها من حرص المرء علی المال و الشرف لدینه) یعنی: «دو گرگ گرسنه که به میان گوسفندان می‌زنند، آن‌قدر فساد و خرابی برای گوسفندان ایجاد نمی‌کنند که حرصِ مال و ریاست، دین شخص را به فساد و تباهی می‌کشاند».[ الإحسان في تقريب صحيح ابن‌حبان، شماره‌ي3218). اين حديث، حسن صحيح است.]

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

ادبیات>اشخاص>ابراهیم بن سعید بن طیب رفاعی

شماره مقاله : 10168              تعداد مشاهده : 318             تاریخ افزودن مقاله : 25/3/1390

ابراهيم بن سعيد بن طيّب رفاعى [1]
ابو اسحاق، ابو طاهر سلفى گويد از ابو الكرم حوزى [2] درباره رفاعى پرسيدم، گفت: اهل عبد السى [3] و نابينا بود. كودك فقيرى كه به واسط افتاد. در مسجد جامع در حلقه عبد الغفار حضينى [4] در آمد و از او قرآن آموخت. معاش او از اهل همان حلقه بود. سپس به بغداد رفت و به ابو سعيد سيرافى پيوست و كتاب شرح سيبويه را نزد او خواند و نيز كتابهاى لغت و ديوانهاى شعر را. از بغداد به واسط بازگشت. عبد الغفار مرده بود و او در جامع جاى او را گرفت و تدريس مى كرد. ابن سعيد سپس به زيديه گرايش يافت. از رافضيان و علويان در واسط اندكى بودند. از اين رو مردم واسط از او روى گردان شدند.
ابن سعيد شعر نيكو مى گفت.
ابو نعيم احمد بن على مى گويد: هنگام غروب آفتاب جنازه ابو اسحاق رفاعى را ديدم كه به گورستان مى بردند، تنها دو تن آن را تشييع مى كردند، من اين حكايت را به شيخ ابو الفتح بن مختار [5] نحوى باز گفتم. گفت: يكى از آن دو من بودم و يكى ابو غالب بن بشران [6]. از عجايب آن كه فرداى آن روز مردى از عوام مردم از اهل سواد كوفه مرده بود.
آن مرد به دنائت موصوف بود، در مرگ او شهر تعطيل شد و همه مردم بر جنازه او حاضر شدند و از ازدحام مردم دسترسى به جنازه اش دشوار بود.
در اخبار النحويين الواسطيين آمده است كه او در سال 422 وفات كرده است. از اوست [7]:
و أحبّة ما كنت أحسب أنّني... أبلى ببينتهم فبنت و بانوا
نأت المسافة فالتّذكّر حظّهم... منّي و حظّي منهم النّسيان


[1] الوافى 5: 354، نكت الهميان 88 (به نقل از ياقوت)، إنباه الرواة 1: 167، بغية الوعاة 1: 413 (به نقل از ياقوت)، طبقات الجزرى 1: 15.
[2] حوزى منسوب است به حوز، قريه اى نزديك واسط. ابو الكرام خميس بن على حوزى به سال 520 وفات كرد.
[3] در م: عبد السبى آمده قفطى عبد القيس آورده و بعضى عبدسى را ترجيح داده اند و عبدس يكى از قراء بطايح است در جنوب عراق.
[4] در م: حصينى.
[5] ابو الفتح محمد بن محمد بن مختار نحوى، متوفى به سال 474. شرح حال او در اين كتاب در شماره 1103 آمده است.
[6] ابن بشران، متوفى به سال 462. شرح حال او در ذيل شماره 981 آمده است.
[7] حاصل معنى: بسا دوستان كه نمى پنداشتم به فراقشان مبتلا شوم، ولى از يكديگر جدا افتاديم و از هم دور شديم. در حالى كه من از ايشان ياد مى كنم و ايشان مرا به فراموشى سپرده اند.


منبع: ترجمه معجم الادباء، اثر ياقوت حموى (وفات مؤلف: 626 هـ. ق)، مترجم عبد المحمد آيتى، چاپ اول، انتشارات سروش، تهران، 1423 هـ ق.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

تابعى بزرگ و جليل القدر "مالك ابن دينار" را بخواب ديدند كه ميگفت: "از دو گروه دورى كن: دنيا دوست و بدعتى، زيرا دنيا دوست ضربه به دنيايت ميزند و بدعتى به دينت ضرر ميرساند."

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 5685
دیروز : 5831
بازدید کل: 8838999

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010