Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:
" لا يحل لمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاث فمن هجر فوق ثلاث فمات دخل النار " (روايت أبو داود 5/215 ودر صحيح الجامع 7635)
يعنى: "براى هيچ مسلمانى حلال نيست كه برادر دينى اش را تا بيشتر از 3 روز قهر كند، پس هر كسى كه بيشتر از 3 روز قهر كند و از دنيا رفت وارد دوزخ ميشود".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

ادبیات>اشخاص>ابراهیم بن محمد بن زکریای زهری اندلسی

شماره مقاله : 10194              تعداد مشاهده : 343             تاریخ افزودن مقاله : 26/3/1390

ابراهیم بن محمد بن زکریاى زهرى اندلسى [1]
ابو القاسم کنیه داشت و معروف بود به ابن الافلیلى. از ابو بکر محمد بن حسن زبیدى نحوى روایت مى کرد. کتاب النوادر قالى را درس مى گفت، در شهر خود تدریس مى کرد و سر آمد عالمان آن دیار بود. طالبان علم از اطراف به نزد او مى آمدند و کتاب شرح معانى شعر المتنبّى از اوست که کتابى نیکوست.
حمیدى گوید: علاوه بر احاطه بر نحو و لغت در معانى شعر و اقسام بلاغت و نقد آن نیز سخن مى گفت. جماعتى از او روایت کرده اند.
شیوه او در نوشتن چنان بود که هر گاه در کلمه اى تردید داشت، تحقیق مى کرد و به صحت آن یقین مى نمود سپس روى آن مى نوشت «صحّ» تا از آن پس در آن تردید نکند و اگر هنوز در باب آن کلمه سرگرم تحقیق بود و به یقین نرسیده بود روى آن مى نوشت (ص) که نیمى از (صح) است و چون به یقین مى رسید (ح) را نیز بدان مى افزود تا «صحّ» کامل گردد.
ابو مروان بن حیان [2] گوید: ابو القاسم معروف به ابن افلیلى در قرطبه، یگانه زمان خود بود. در ادب عربى و غریب لغت و در الفاظ شعر جاهلى و اسلامى، به علم خود یقین داشت و از چیزى که مى گفت هرگز عدول نمى کرد هر چند خطایش آشکار بود. او عروض نمى دانست و با آن که بدان نیاز داشت هرگز در اندیشه آموختنش نبود.
ابن افلیلى به فتنه بربرها [3] در قرطبه گرفتار آمده بود به ناچار به امراى بنى حمود پناه برد و سرانجام در نزد آنان مرتبتى یافت. محمد بن عبد الرحمن المستکفى [4] پس از ابن برد [5] دبیرى خود به او واگذاشت. نثر او به شیوه معلمان بود نه مترسّلان، جز کتابى در باب شعر متنبّى اثر دیگرى از او دیده نشده. در ایام هشام مروانى [6] او نیز در زمره پزشکان آن زمان چون ابن عاصم و شبانسى [7] و حمار [8] و دیگران متهم به بد دینى شد و در زندان زیر زمینى به حبس افتاد. او پس از چندى آزاد گردید.

______
[1] الجذوه 142، بغیة الملتمس رقم 485، الصله 1: 93، الذخیره لابن بسام 1/1: 281، انباه الرواة 138، ابن خلکان 1: 51، الوافى 6: 114، بغیة الوعاة 1: 426.
[2] با آنچه در الذخیره آمده مقایسه شود.
[3] فتنه بربرها قرطبه را ویران کرد، میان سالهاى 399- 403، بسیارى از علما در آن فتنه کشته شدند یا شهر را ترک نمودند.
[4] محمد بن عبد الرحمن المستکفى، به خلافت با او بیعت شد. شانزده ماه و چند روز خلافت کرد.
[5] ابو حفص ابن برد الاصغر، ترجمه حال او در الذخیره 1/1: 486 آمده است.
[6] یعنى هشام الحکم المستنصر ملقب به المؤید.
[7] شبانسى، قاسم بن محمد قرشى مروانى، به خطایى متهم شد و بر ضد او شهادت دادند و زندانیش نمودند: الجذوه: 310، البغیه، ش 1296.
[8] الحمار سعید بن فتحون سرقسطى. منصور بن ابى عامر چندى به زندانش انداخت. بنگرید به: الجذوه 216، البغیه ش 813، طبقات صاعد 68، الذیل و التکمله 4: 40.


منبع: ترجمه معجم الادباء، اثر ياقوت حموى (وفات مؤلف: 626 هـ. ق)، مترجم عبد المحمد آيتى، چاپ اول، انتشارات سروش، تهران، 1423 هـ ق.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال أبو سليمان رحمه الله: «لا تشهد لأحد بالزهد ؛ فإن الزهد في القلب». ابوسلیمان دارانی رحمه الله فرمود: «به زُهد و تقوای هیچکسی شهادت مده! چرا که زهد در قلب است (و ما از آن بی اطلاعیم)». "جامع العلوم والحكم " (ص : 307).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 6079
دیروز : 5614
بازدید کل: 8796238

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010