Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: " من لا يرحم الناس لا يرحمه الله " (متفق عليه)، يعنى: " كسى كه به مردم رحم نميكند خداوند نيز به او رحم نميكند ".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاريخ>تاریخ ایران>ملوک الطوایف

شماره مقاله : 10277              تعداد مشاهده : 335             تاریخ افزودن مقاله : 4/4/1390

سخن درباره پادشاهان ايران پس از اسكندر كه ملوك الطوائف خوانده مى‏شوند
پس از مرگ اسكندر، ملوك طوائف بر سرزمين ايران فرمانروائى يافتند. ذكر سبب فرمانروائى ايشان نيز پيش از اين گذشت.
گفته شده است:
سبب پيش آمدن اين وضع آن بود كه اسكندر، هنگامى كه بر سرزمين ايران دست يافت و به آنچه مى‏خواست رسيد، به ارسطوى حكيم نوشت:
«من بر همه كسانى كه در شهرهاى خاور زمين هستند چيرگى يافته و ايشان را گوشمالى داده‏ام. اكنون مى‏ترسم پس از من با يك ديگر همدست شوند و به شهرهاى من بتازند و كسان مرا بيازارند.
از اين رو به فكر افتاده‏ام تا فرزندان پادشاهانى را كه كشته‏ام، بكشم و آنان را به پدرانشان ملحق سازم. نظر تو در اين باره چيست؟» ارسطو در پاسخ او نوشت:
بى‏گمان اگر فرزندان پادشاهان را بكشى، رفته رفته پادشاهى به دست مردانى پست و فرومايه مى‏افتد و فرومايگان هنگامى كه به پادشاهى برسند، توانائى مى‏يابند و هنگامى كه توانائى يافتند، سركش مى‏شوند و به بيداد و ستم مى‏پردازند و عيوبى كه پادشاهان دارند و بايد از آن ترسيد افزايش مى‏يابد.
از اين رو، رأى من آن است كه شاهزادگان را گرد آورى و هر يك از ايشان را در يك شهر يا يك ناحيه فرمانروائى بخشى.
در اين صورت، هر يك از ايشان در روى ديگرى مى‏ايستد و او را از دست اندازى به قلمرو فرمانروائى تو باز مى‏دارد زيرا مى‏ترسد كه چنانچه او به مقصود برسد و قدرت يابد تخت و تاجى را هم كه خودش در دست دارد، از دستش بگيرد.
بدين گونه، دشمنى در ميانشان زاده ميشود و با هم به زد و خورد مى‏پردازند و فرصت نمى‏يابند تا به فرمانروائى كسى كه از ايشان دور شده، چشم طمع بدوزند.
اسكندر اين اندرز را به كار بست و شهرهاى مشرق را ميان ملوك الطوائف تقسيم كرد و دانش‏هاى ستاره شناسى و حكمت را از خاور زمين به زادگاه خويش منتقل ساخت.
پس از رفتن اسكندر از آن جا حال پادشاهان قسمت‏هاى مختلف همچنان بود كه ارسطو پيش بينى كرده بود و آنان به اندازه‏اى گرفتار زد و خورد با يك ديگر بودند كه فرصت حمله به يونان را نمى‏يافتند.
ارسطو بزرگ‏ترين و دانشمندترين حكيمان يونان بود و اسكندر از انديشه‏هاى خردمندانه او بهره مى‏برد و اندرزهاى او را به كار مى‏بست.
ارسطو حكمت را از افلاطون، شاگرد سقراط، آموخت.
سقراط در طبيعيات، سواى علوم ديگر، شاگرد اوسيلاوس بود كه به معنى سر درندگان است.
اوسيلاوس نيز شاگرد انكساغورس بود.
چيزى كه بود، ارسطو در مسائلى چند با استاد خود مخالفت مى‏كرد و هنگامى كه درين باره با او سخن گفته شد، پاسخ داد:
«افلاطون دوست من است، حقيقت نيز دوست من است ولى البته حقيقت در دوستى برترى دارد.» علماء تاريخ درباره پادشاهى كه پس از اسكندر در سواد عراق به فرمانروائى رسيد و شمار پادشاهانى كه در دوره ملوك الطوائفى بر سرزمين بابل دست يافتند، اختلاف دارند.
هشام بن الكلبى و ديگران گفته‏اند:
پس از اسكندر، بلاقس سلبقس (سلوكوس) به پادشاهى رسيد.
پس از او انطيخس (آنتيوخوس) پادشاه شد و اين همان كسى است كه شهر انطاكيه را ساخت.
سواد كوفه مدت پنجاه و چهار سال در دست اين پادشاهان بود و بر نواحى جبال و اهواز و فارس چيرگى داشتند.

متن عربی:

 
ذكر أخبار ملوك الفرس بعد الاسكندر
 وهم ملوك الطوائف

 لما مات الإسكندر ملك بلاد الفرس بعده ملوك الطوائف، وقد تقدّم ذكر السبب في تمليكهم، وقيل: كان السبب في ذلك أنّ الإسكندر لما ملك بلاد الفرس ووصل الى ما أراد كتب إلى أرسطاطاليس الحكيم: إنّي قد وترت جميع من في بلاد المشرق وقد خشيت أن يتّفقوا بعدي على قصد بلادنا وإيذاء قومنا، وقد هممتُ أن أقتل أولاد من قتلت من الملوك وألحقهم بآبائهم، فما ترى؟.
 فكتب إليه: إنّك إن قتلت أبناء الملوك أفضى الملك إلى السفل والأنذال، والسّفل إذا ملكوا قذروا وإذا قدروا طغوا وبغوا وظلموا، وما يخشى من معرّتهم أكثر، والرأي أن تجمع أبناء الملوك فتملّك كلّ واحد منهم بلداً واحداً وكورة واحدة، فإنّ كلّ واحد منهم يقوم في وجه الآخر يمنعه عن بلوغ غرضه خوفاً على ما بيده فتتولّد العداوة بينهم فيشتغل بعضهم ببعض فلا يتفرّغون إلى من بعد عنهم.
 فعندها قسّم الإسكندر بلاد المشرق على ملوك الطوائف ونقل عن بلدانهم النجوم والحكمة، وكان من حالهم بعد الإسكندر ما ذكره أرسطاطاليس، واشتغلوا عن قصد اليونان.
 وكان أرسطاطاليس من أفضل الحكماء وأعلمهم، وكان الإسكندر يصدر عن رأيه، وأخذ الحكمة عن أفلاطون تلميذ سقراط، وسقراط تلميذ أوسيلاوس في الطبيعيات دون غيرها، ومعناه رأس السباع، وكان أوسيلاوس تلميذ انكساغورس، إلاّ أن أرسطاطاليس خالف أستاذه في عدّة مسائل، فلمّا قيل له في ذلك قال: أفلاطون صديق والحقّ صديق، إلاّ أنّ الحقّ أولى بالصداقة منه.
 وقد اختلف العلماء في الملك الذي كان بسواد العراق بعد الاسكندر وعدد ملوك الطوائف الذين ملكوا إقليم بابل، فقال هشام بن الكلبيّ وغيره: ملك بعد الاسكندر بلاقس سلبقس، ثمّ أنطيخس، وهو الذي بنى مدينة أنطاكية، وكان في أيدي هؤلاء الملوك سواد الكوفة أربعاً وخمسين سنة، وكانوا يتطرّقون الجبال وناحية الأهواز وفارس.
*

از کتاب: كامل تاريخ بزرگ اسلام و ايران، عز الدين على بن اثير (م 630)، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش.

مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
islamwebpedia.com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام مالك رحمه الله فرموده اند: "إنما أنا بشر أخطئ وأصيب فانظروا في رأيي فكل ما وافق الكتاب والسنة فخذوه وكل ما لم يوافق الكتاب والسنة فاتركوه" (روايت ابن عبد البر در "الجامع" 2/32) يعنى: "همانا من بشر هستم و (در مسائل فقهى) خطا ميكنم و يا صحيح ميگويم، پس در رأى من بنگريد، و هر مسئله اى كه با قرآن و سنت موافقت داشت بگيريد و اگر مخالف بود آنرا ترك كنيد"

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 8359
دیروز : 3293
بازدید کل: 8243704

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010