|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>ایام عرب>ایام عرب > یوم ذی طلوح
شماره مقاله : 10393 تعداد مشاهده : 246 تاریخ افزودن مقاله : 5/5/1390
|
روز ذى طلوح
در اين روز- كه روز صمد و روز اود هم خوانده مىشود- نبردى ميان بكر و تميم روى داده است. داستان آن از اين قرار است كه عميرة بن طارق بن ارثم يربوعى تميمى، با مريه، دختر جابر عجلى و خواهر ابجر، زناشوئى كرد و به عجل رفت تا خانوادهاى تشكيل دهد. او زن ديگرى نيز در قبيله بنى تميم داشت معروف به «دختر نطف» اهل تميم. هنگامى كه عميره در پيش مريه، همسر عجلى خود بود، ابجر، برادر زنش آمد و به مريه گفت: «اميدوارم كه دختر نطف، زن ديگر عميره را، اسير كنم و برايت بياورم.» عميره كه اين سخن را از ابجر شنيد، گفت: «من در تو نمىبينم كه تا وقتى من زنده هستم بتوانى خانواده مرا اسير كنى.» ابجر از سخن خود پشيمان شد و گفت: «قصدم جنگ با قوم تو نبود و ليكن اين قبيله از تميم مرا اسير كردهاند.» اندكى بعد، ابجر و حوفزان بن شريك شيبانى لشكريان خود را گرد آورى كردند. حوفزان فرماندهى لشكر شيبان را عهدهدار شد و ابجر نيز فرمانده اللهازم گرديد. اين دو تن كسانى را نيز به نگهبانى عميره گماشتند تا نگذارند كه عميره پيش قوم خود برود و آنان را از اين لشكر كشى آگاه سازد. سپس با لشكريان خويش حركت كردند. ولى عميره گماشتگان خود را فريب داد و گريخت و شتابان خود را به بنى يربوع رساند و گفت: «بزودى لشكرى از بكر بن وائل به شما حمله خواهد برد. بنا بر اين فورا بنى ثعلبه را آگاه سازيد.» آنان نيز پيشروان لشكر خود را به راه انداختند كه سه روز انتظار كشيدند تا سپاهيان بكر فرا رسيدند و بيدرنگ جنگاوران يربوع سوار شدند و در ذى طلوح با دشمن خود روبرو گرديدند. در اين ميان عميره هم- كه ابجر گمان مىبرد هنوز تحت مراقبت است- با اسب به سوى ابجر تاخت و خود را بدو معرفى كرد. دو طرف در آن روز جنگى كردند كه با پيروزى يربوع پايان يافت و بكر شكست خورد و حوفزان و پسرش، سريك، و بيشتر لشكريان بكرى اسير شدند. ابن عنمه شاعر هم به بند اسارت افتاد ولى چون با بنى شيبان بود، متمم بن نويره او را رهائى داد. ابن عنمه در سپاسگزارى از متمم گفته است: جزى الله رب الناس عنى متمما ... بخير الجزاء ما اعف و اجودا اجيرت به ابناؤنا و دماؤنا ... و شارك فى اطلاقنا و تفردا ابا نهشل انى لكم غير كافر ... و لا جاعل من دونك المال سرمدا *
متن عربی:
يوم ذي طلوح وهو يوم الصمد، ويوم أودٍ أيضاً، وهو بين بكر وتميم، وكان من حديثه أن عميرة بن طارق بن أرثم اليربوعي التميمي تزوج مرية بنت جابر العجلي أخت أبجر وسار غل عجل ليبتني بأهله. وكان له في بني تميم امرأة أخرى تعرف بابنة النطف من بني تميم، فأتى أبجر أخته يزورها وزوجها عندها. فقال لها أبجر: إني لأرجو أن آتيك بابنة النطف امرأة عميرة. فقال له: ما أراك تبقي علي حتى تسلبني أهلي. فندم أبجر وقال له: ما كنت لأغزو قومك ولكنني مستأسر في هذا الحي من تميم، وجمع أبجر والحوفزان بن شريك الشيباني، الحوفزان على شيبان وأبجر على اللهازم، ووكلا بعميرة من يحرسه لئلا يأتي قومه فينذرهم. فسار الجيش، فاحتال عميرة على الموكل بحفظه وهرب منه وجد السير إلى أن وصل إلى بني يربوع فقال لهم: قد غزاكم الجيش من بكر بن وائل، فأعلموا بني ثعلبة بطناً منهم، فأرسلوا طليعة منهم فبقوا ثلاثة أيام، ووصلت بكر فركبت يربوع والتقوا بذي طلوح. فركب عميرة ولقي أبجر فعرفه نفسه، والتقى القوم واقتتلوا فكان الظفر ليربوع. وانهزمت بكر وأسر الحوفزان وابنه شريك وابن عنمة الشاعر، وكان مع بني شيبان فافتكه متمم بن نويرة، وأسر أكثر الجيش البكري؛ وقال ابن عنمة يشكر متمماً: جزي الله ربّ الناس عنّي متممّاً ... بخير الجزاء ما أعفّ وأجودا أجيرت به أبناؤنا ودماؤنا ... وشارك في إطلاقنا وتفرّدا أبا نهشل إنّي غير كافرٍ ... ولا جاعلٍ من دونك المال سرمدا
از کتاب: کامل تاريخ بزرگ اسلام و ايران، عز الدين على بن اثير (م 630)، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش. مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی islamwebpedia.com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|