Untitled Document
 
 
 
  2024 Jul 22

----

15/01/1446

----

1 مرداد 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: "من نسي صلاة فليصلها إذا ذكرها لا كفارة لها إلا ذلك" - بخاري ( 572 ) ومسلم ( 684 ) يعنى: "اگر كسى نمازى را فراموش كرد پس هر وقتى كه بيادش آمد بايست آنرا ادا كند، هيچ كفاره اى بجز آن ندارد" و در صحيح مسلم آمده است: "أو نام عنها" يعنى: "يا اگر خوابش برد".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>زن > آیا برای گرفتن زن دیگر، اجازه زن قبلی لازم است؟

شماره مقاله : 10432              تعداد مشاهده : 580             تاریخ افزودن مقاله : 6/5/1390

چنانچه يك مرد خواستار زن دوم يا سوم و يا چهارم باشد و قادر باشد كه بين آنها در نفقه و مسكن و نزديكى عدل برقرار كند، ميتواند زن بگيرد و اجازه زن اول لازم نيست، زيرا اگر اجازه آنها لازم بود، بعلت غيرتى كه زنان بر شوهرانشان دارند هيچ كسى نميتوانست زن ديگرى بگيرد بجز محدودى از مردم.
بنابراين براى گرفتن زن دوم و يا سوم و يا چهارم لازم به دليل و يا اجازه زن قبلى نيست، فقط اگر بتواند بين زنانش عدل برقرار كند ميتواند پيش برود و زن بگيرد، حتى اگر زن قبلى مخالف باشد، و مخالفتش در اينجا معتبر نيست زيرا گرفتن زن ديگر از حق شوهر است و ربطى به زن قبلى ندارد، فقط در صورتي گرفتن زن ديگر جائز نيست كه هنگام عقد ازدواج شرط شده باشد كه زن ديگرى بجز آن زن نگيرد در اينصورت بايد به قرارداد ازدواجش وفا كند، زيرا پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "أحق ما أوفيتم من الشروط، أن توفوا به ما استحللتم به الفروج" (متفق عليه)، يعنى: «سزاوارترين شروطي که بايد به آن وفا کنيد شروط نکاح است».
در ضمن لازم به تذكر است كه اگر شوهرنتواند بين زنانش عدل كند گناهكار ميشود و روز قيامت نيمه بدنش مايل است، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "من كان له إمرأتان فمال الي إحداهما دون الأخري جاء يوم القيامة و شقه مائل" (صحيح – روايت ابن ماجه 1603 و غيره)، يعنى: «اگر كسي دو زن داشته باشد و به يكي از آن‌ها بيش از ديگري توجه كند روز قيامت در حالي مي‌آيد كه يك طرفش كج است».

والله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس : 447 ) : وبإسناد عن يونس بن عبد الأعلى قال : سمعت الشافعي يقول: «لو أن رجلاً تصوف أول النهار لا يأتي الظهر حتى يصير أحمق». وعنه أيضاً أنه قال : ما لزم أحد الصوفية أربعين يوماً فعاد عقله إليه أبداً». اهـ. امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" از امام شافعي رحمه الله نقل می کند که فرمود: « اگر كسي در اول روز صوفي شود هنوز ظهر آن روز نرسيده كه او احمق گشته است». و باز از او نقل کرده که فرمود: «هر كس چهل روز با صوفيان بنشيند هرگز عقلش به جا نمي ماند».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2741
دیروز : 3654
بازدید کل: 7705029

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010