Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «ما من مولود یولَدُ إلّا علی الفطره فأبواه یهوِّدانه أو ینصَّرانه أو یمجِّسانه کمثل البهیمه تُنْتِجُ البهیمهَ هل تری فیه جدعاء».
«هیچ کودکی متولد نمی‌شود مگر بر فطرت (توحیدی) ولی پدر و مادرش او را یهودی، مسیحی و یا مجوسی می‌کند، همانطوری که چهارپایان بچه‌ی خود را سالم به دنیا می‌آورند و هیچ اثری از قطع گوش (و تغییر خلقت) در آن‌ها دیده نمی‌شود».

(صحیح بخاری با شرح عسقلانی، ج 3، ص 246.)

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>خلافتها و حكومتهاي اسلامي>ملک معظم عیسی بن ملک عادل > درگذشت وی و فرمانروایی فرزند او

شماره مقاله : 10460              تعداد مشاهده : 343             تاریخ افزودن مقاله : 10/5/1390

درگذشت ملك معظم صاحب دمشق و فرمانروائى فرزند او
در اين سال [ششصد و بيست و چهارم هجرى قمرى‏] ملك معظم عيسى، پسر ملك عادل، روز جمعه آخر ذى القعده درگذشت.
بيمارى او اسهال خونى بود.
مدت فرمانروائى او در شهر دمشق، پس از درگذشت پدرش، ملك عادل، ده سال و پنج ماه و بيست روز بود.
با برخى از علوم آشنائى داشت و در آنها استاد بود. از آن جمله فقه طبق مذهب ابو حنيفه، كه مدت زيادى به مطالعه آن پرداخته و در آن صاحب رأى و تميز شده بود.
ديگر علم نحو، كه بيش از اندازه بدان سرگرم مى‏شد تا درين رشته استاد گرديد.
همچنين در لغت و غيره.
دستور داده بود تا در لغت كتاب جامع بزرگى برايش‏ تاليف كنند كه صحاح يا صحاح اللغة تأليف اسماعيل بن حماد جوهرى را نيز شامل گردد و آنچه در صحاح از التهذيب ارموى و الجمهره ابن دريد و كتابهاى ديگر فوت شده، در آن بگنجانند.
همچنين دستور داد تا مسند احمد بن حنبل را در باب‏هاى ويژه‏اى مرتب كنند و هر حديثى را به بابى كه بدان معنى تخصيص يافته وارد سازند. مثلا احاديث مربوط به طهارت در باب طهارت، احاديث نماز در باب نماز، همچنين رقائق، تفسير، غزوات هر كدام را در باب مخصوص خود قرار دهند تا كتاب جامعى شود.
او علم را از راه صحيح خود توسعه مى‏داد و علما از گوشه و كنار به درگاه او روى مى‏آوردند.
ملك معظم مسند را از يكى از ياران ابن الحصين شنيده بود.
او نيز ايشان را گرامى مى‏داشت و مقررى‏هاى بسيار براى ايشان معين مى‏فرمود.
آنان را به خود نزديك مى‏ساخت و همنشينشان مى‏شد، از آنان بهره مى‏برد و به آنان بهره مى‏رساند.
با اهل علم به بحث مى‏پرداخت و حتى سخنانى را كه نمى‏پسنديد، با صبر و شكيبائى گوش مى‏داد.
از كسانى كه همنشين و همدمش بودند، هيچ كس از او سخن ناگوارى نشنيده بود كه وى را برنجاند.
عقيده خوبى داشت و اغلب مى‏گفت: «من در اصول به آنچه ابو جعفر طحاوى نوشته است اعتقاد دارم.» و هنگام مرگش وصيت كرد كه او را در كفن سپيد بگذارند و در جامه‏اى نگذارند كه طلا داشته باشد. براى آرامگاهش نيز بنايى نسازند، بلكه قبرش در صحرا زير آسمان باشد.
هنگام بيمارى نيز مى‏گفت:
«من براى كارى كه در دمياط كردم پيش خداوند بزرگ اجرى دارم و اميدوارم كه به همين سبب مرا بيامرزد.»
پس از درگذشت او، پسرش داود به جايش نشست و ملقب به الملك الناصر گرديد.
ملك ناصر درين هنگام نزديك به ده سال داشت.
*

متن عربی:

ذكر وفاة المعظم صاحب دمشق و ملك ولده
في هذه السنة [أربع وعشرين وستمائة] توفي الملك المعظم عيسى ابن الملك العادل يوم الجمعة سلخ ذي القعدة، وكان مرضه دوسنطاريا، وكان ملكه لمدينة دمشق، من حين وفاة والده الملك العادل، عشر سنين وخمسة أشهر وثلاثة وعشرين يوماً.
وكان عالماً بعدة علوم، فاضلاً فيها، منها الفقه على مذهب أبي حنيفة، فإنه كان قد اشتغل به كثيراً، وصار من المتيزين فيه، ومنها علم النحو، فإنه اشتغل به أيضاً اشتغالاً زائداً، وصار فيه فاضلاً، وكذلك اللغة وغيرها، وكان قد أمر أن يجمع له كتاب في اللغة جامع كبير، فيه كتاب الصحاح للجوهري، ويضاف إليه ما فات الصحاح من التهذيب للأرموي والجمهرة لابن دريد وغيرهما، وكذلك أيضاً أمر بأن يرتب مسند أحمد بن حنبل على الأبواب، ويرد كل حديث إلى الباب الذي يقتضيه معناه، مثاله: أن يجمع أحاديث الطهارة، وكذلك يفعل في الصلاة وغيرها من الرقائق، والتفسير، والغزوات، فيكون كتاباً جامعاً.
وكان قد سمع المسند من بعض أصحاب ابن الحصين، ونفق العلم في سوقه، وقصده العلماء من الآفاق، فأكرمهم، وأجرى عليهم الجرايات الوافرة، وقربهم، وكان يجالسهم، ويستفيد منهم، ويفيدهم، وكان يرجع إلى علم وصبر على سماع ما يكره، لم يسمع أحد ممن يصحبه منه كلمة تسوءه.
وكان حسن الاعتقاد يقول كثيراً: إن اعتقادي في الأصول ما سطره أبو جعفر الطحاوي؛ ووصى عند موته بأن يكفن في البياض، ولا يجعل في أكفانه ثوب فيه ذهب، وأن يدفن في لحد، ولا يبنى عليه بناء بل يكون قبره في الصحراء تحت السماء، ويقول في مرضه: لي عند الله تعالى في أمر دمياط ما أرجو أن يرحمني به.
ولما توفي ولي بعده ابنه داود ويلقب الملك الناصر، وكان عمره قد قارب عشرين سنة.

از کتاب: کامل تاريخ بزرگ اسلام و ايران، عز الدين على بن اثير (م 630)، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى و على هاشمى حائرى ، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش.

مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
islamwebpedia.com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

نصایح عمربن خطاب رضی الله عنه: «من عرض نفسه للتهمة فلا يلومن من أساء به الظن». «هر کس خود را در معرض تهمت و سوء ظن قرار دهد، کسی جز خویشتن را سرزنش نکند». ‏منبع: "تاریخ دمشق" (44/359) و "التاریخ الاسلامی" (20/270)‏.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 9372
دیروز : 5614
بازدید کل: 8799531

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010