Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموند: " من سأل الله الشهادة بصدق بَلَّغَهُ الله منازل الشهداء وإن مات على فراشه " (روايت مسلم)
" هر كسى كه صادقانه از خداوند طلب شهادت كند، خداوند او را به مرتبه شهداء خواهد رساند، گر چه در بستر مرگش نيز بميرد ".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>رمضان > سبب اختلاف مردم در تعیین روز اول رمضان

شماره مقاله : 10675              تعداد مشاهده : 324             تاریخ افزودن مقاله : 21/5/1390

هرگاه در بعضی از کشورهای اسلامی هلال ماه رمضان روئیت شود ولی در کشوری که من در آن کار می کنم رمضان را سی روز بگیرند، چکار کنم؟ اصلاً سبب اختلاف مردم در تعیین (روز اول) رمضان چیست؟

 

الحمدلله،

علامه عبدالعزیز ابن باز رحمه الله در پاسخ به این سوال می گوید:

«بر تو واجب است که با مردم کشورت بمانی؛ یعنی اگر روزه گرفتند پس تو نیز با آنها روزه بگیر، و اگر فطر کردند با آنها عید بگیر، به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : «الصَّوْمُ يَوْمَ تَصُومُونَ، وَالْفِطْرُ يَوْمَ تُفْطِرُونَ، وَالْأَضْحَى يَوْمَ تُضَحُّونَ». ترمذي (697)‏ وألباني در صحيح ترمذي.‏

یعنی: رمضان همان روزي است كه روزه مي گيريد و خوردن روزه (عيد) روزي است كه روزه را مي خوريد، و عید قربان روزی است که قربانی می کنید.

و نیز برای آنکه مخالفت (با مردم) شر است، پس بر تو واجب است که با مردم کشورت همراه باشی، و هرگاه مسلمانان در کشورت افطار کردند تو نیز با آنها عید بگیر، و هرگاه روزه بودند تو نیز با آنها روزه بگیر.

اما سبب اختلاف اینست که بعضی (از مسلمانان) هلال را می بینند ولی بعضی دیگر هلال را نمی بینند، و سپس کسانی که هلال را می بینند دسته ای (از مردم) به آنها اعتماد می کنند و به آنها اطمینان دارند و به روئیت آنها حکم می کنند، و گاهی بعضی از مسلمانان به آنها اعتماد نمی کنند و لذا به روئیت آنها حکم نمی کنند، و برای همین اختلاف ایجاد می شود، و گاهی دولتی (ماه را) می بینند و به آن حکم کرده و بخاطر آن روزه می گیرند یا عید اعلام می کنند، و گاهی کشور دیگری به این روئیت قانع نمی شوند و به آن دولت اعتماد نمی شود، و اسباب زیاد دیگری (برای اختلاف) وجود دارد از جمله مسائل سیاسی و غیره..

پس بر تمام مسلمانان واجب است که هرگاه هلال ماه را دیدند روزه بگیرند، و با دیدن ماه افطار کنند (عید کنند)، به دلیل عموم فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : «إذا رأيتم الهلال فصوموا، وإذا رأيتم الهلال فأفطروا، فإن غم عليكم فأكملوا العدة ثلاثين». متفق عليه

یعنی: هرگاه هلال را دیدید روزه بگیرید، وهرگاه هلال را دیدید افطار کنید، و اگر ماه بر شما پوشیده شد (ماه شعبان) را سی روز کامل بگیرید.

پس اگر تمامی (مردم) بر صحت روئیت اطمینان یافتند و حقیقت داشت، پس واجب است (که بر اساس آن روئیت) روزه گرفت و افطار نمود، اما اگر مردم در آن اختلاف کردند و بعضی از مردم به آن اعتماد نداشتند، بر تو واجب است که با مردم کشورت روزه بگیری و با آنها عید بگیری، جهت عمل کردن به فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم: «الصَّوْمُ يَوْمَ تَصُومُونَ، وَالْفِطْرُ يَوْمَ تُفْطِرُونَ، وَالْأَضْحَى يَوْمَ تُضَحُّونَ». ترمذي (697)‏ وألباني در صحيح ترمذي.‏

یعنی: رمضان همان روزي است كه روزه مي گيريد و خوردن روزه (عيد) روزي است كه روزه را مي خوريد، و عید قربان روی است که قربانی می کنید.

و از ابن عباس رضی الله عنه ثابت شده : هنگامی که کریب به او خبر داد که اهل شام روز جمعه را روزه گرفتند (و شنبه عید گرفتند)، ابن عباس گفت: ولی ما هلال را روز شنبه دیدیم بنابراین روزه خواهیم بود تا اینکه سی روزه ماه رمضان را تکمیل می‌کنیم‌، یا اینکه هلال شوال را می‌بینیم. و ابن عباس به دلیل دوری شام از مدینه و اختلاف مطلع آنها به روئیت هلال ماه در شام عمل نکرد، و ابن عباس رضی الله عنه چنین می پنداشت که این امر اجتهادی است، پس تو باید ابن عباس را اسوه خود قرار دهی و به قول علمایی که رأی ابن عباس را پذیرفته اند عمل کنی و با اهل کشورت روزه بگیری و با آنها عید بگیری، والله ولي التوفيق». "مجموع فتاوى ومقالات متنوعة الشيخ عبد العزيز بن باز رحمه الله" (15/100- 102) .

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

 ابن منذر گفت: "علماء اتفاق كرده اند كه هرگاه قرض دهنده بر قرض گيرنده شرط كند كه پول بيشتر و يا هديه اى اضافه بر مبلغ بر گرداند، آن مبلغ زيادى و يا هديه ربا محسوب ميشود". (سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 7930
دیروز : 5614
بازدید کل: 8798089

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010