Untitled Document
 
 
 
  2024 Dec 03

----

01/06/1446

----

13 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: "من يسر على معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة" (روايت مسلم)
«كسى كه بر تنگدستى آسانگير باشد، خداوند در دنيا و آخرت بر او آسان ميگيرد».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>رمضان > حکم روزه شخصی که با خوردن روزه اش را می شکند و جماع می کند

شماره مقاله : 10722              تعداد مشاهده : 368             تاریخ افزودن مقاله : 24/5/1390

مردی قصد دارد تا در روز ماه رمضان با همسرش جماع و نزدیکی کند، و او قبل از آنکه جماع کند روزه اش را با خوردن چیزی می شکند، سپس جماع می کند، آیا بر او کفاره (جماع) لازم می شود؟

الحمدلله،
شیخ الاسلام ابن تیمیه پاسخ می دهد:
«علمای اسلام اتفاق نظر دارند که هرکسی در روز رمضان بوسیله جماع کردن روزه اش را بشکند بر وی کفاره (آن جماع) واجب می شود.
اما در مورد کسی که با غیر جماع روزه اش را می شکند مثلا با خوردن یا نوشیدن، اختلاف نظر دارند: امام ابوحنیفه و مالک رحمهما الله گفته اند که باز بر او کفاره لازم است، و امام شافعی و احمد رحمهما الله گفته اند کفاره ای بر او لازم نیست.
اما این حکم در مورد کسی بود که روزه اش را با غیر جماع می شکند و در آن روز جماع نمی کند، ولی کسی که با غیر جماع روزه اش را بشکند و سپس در آن روز جماع کند، در آنصورت جمهور علما (از جمله ابوحنیفه و مالک و احمد رحمهم الله) گفته اند که بر وی کفاره لازم است.
و این قول صحیح تر است به دلایل زیر:
1- هرکس که در رمضان بدون عذر شرعی روزه اش را بخورد حال چه با خوردن باشد یا نوشیدن یا غیر آنها، بر وی واجب است (که تا وقت غروب) امساک کند، و اگر جماع کند او در روزی جماع کرده که بر وی امساک واجب بوده، پس بر وی کفاره واجب می شود، همانگونه که اگر کسی در احرام حج است و احرامش بشکند بر او لازمست آنرا قضا کند و از دیگر محظورات احرام امساک نماید، و اگر چیزی از آن وارد شود بر او همان چیزی لازمست که در احرام صحیح لازم است.
2- آن شخص یکبار به دلیل خوردن روزه اش گناهکار است، سپس یکبار دیگر به دلیل جماع گناه دیگری کرده، پس او دو بار مرتکب گناه شده، لذا کفاره بر او لازم تر می شود.
3- اگر بر او کفاره اجب نباشد، این امر منجر به راهی می شود که هیچکس (بخاطر جماع در روز رمضان) کفاره ندهد، چرا که هرکس خواست که در رمضان جماع کند ابتدا چیزی می خورد (و با آن روزه اش را می شکند) سپس جماع می کند (تا از کفاره آن فرار کند)، و این امر وی را بر رسیدن به هدفش (که همان جماع است) یاری می دهد.
چگونه باید جماع او قبل از (خوردن) غذا کفاره داشته باشد، ولی اگر او و زنش (ابتدا) غذا بخورند سپس جماع کند بر او کفاره نباشد! و این امر در شریعت شنیع است و مانند آن وارد نشده، و این در عقلها و ادیان مستقر شده که هرچه گناه بزرگتر باشد عقوبت آن هم زیادتر است. والله اعلم». ‏"مجموع فتاوى ابن تيمية" (25/260-263).‏

والله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حسن بصری رحمه الله می گوید: "اگر در غذای یک عروسی لهو ـ یعنی آلات موسیقی ـ وجود داشته باشد اهل آن عروسی دعوتی ندارند" (یعنی اجابت دعوت آنها لازم نیست)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1666
دیروز : 3590
بازدید کل: 8969423

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010