Untitled Document
 
 
 
  2024 Dec 03

----

01/06/1446

----

13 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموند: " من سأل الله الشهادة بصدق بَلَّغَهُ الله منازل الشهداء وإن مات على فراشه " (روايت مسلم)
" هر كسى كه صادقانه از خداوند طلب شهادت كند، خداوند او را به مرتبه شهداء خواهد رساند، گر چه در بستر مرگش نيز بميرد ".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>روزه > حکم خروج منی بدون شهوت و بدون اختیار

شماره مقاله : 10729              تعداد مشاهده : 473             تاریخ افزودن مقاله : 25/5/1390

آیا خروج منی از بدن بدون شهوت و بدون اختیار، روزه را باطل می کند؟

الحمدلله،
بر طبق رأی جمهور علمای حنفیه و مالکیه و حنابله کسی که در حالت بیداری و بدون آنکه عملی تحریک آمیز انجام دهد، بلکه خودبخود از آلت وی منی خارج گردد، این امر غالبا بخاطر نوعی بیماری باید باشد، و غسل را واجب نمی کند، همچنین روزه شخص را باطل نخواهد کرد، اما وضو باطل می شود.
ابن قدامه مقدسی رحمه الله در کتاب خود آورده: «اگر کسی با دستش استمناء کند مرتکب عمل حرامی شده است، ولی تا زمانی که منی انزال نشود روزه اش باطل نخواهد شد، هرگاه انزال کرد روزه او باطل است. اما اگر بدون شهوت انزال کند، مثل کسی که به سبب مرضی از وی منی یا مذی خارج می گردد، چیزی بر او نیست، زیرا بدون شهوت خارج گشته؛ همانند خروج ادرار (که روزه را باطل نمی کند)، و باز به این دلیل چون بدون اراده و اختیار از او خارج گشته، و خودش مسبب آن نبوده، شبیه احتلام (که در خواب منی انزال می کند)». ‏"المغني" (3/21)‏.
خلاصه اینکه: هرگاه منی بدون انجام عملی از سوی روزه دار خارج گردد، یعنی نه با دستش و نه با ملاعبه با همسرش و نه با نگاه کردن به زنان نامحرم و تصاویر محرک و مهیج و بلکه بدون اراده خارج گردد، روزه اش باطل نخواهد شد و غسل بر وی واجب نیست، و اکثرا این شیوه خروج منی به سبب مرضی است.
اما اگر کسی استمناء کند و یا با زن بیگانه ای نگاه کند و نگاهش را ادامه دهد تا آنکه انزال می کند، و یا از روشی برای تحریک استفاده می کند تا آنکه دچار انزال می شود، در این حالتها روزه او باطل است و باید روزه خود را قضاء نماید و همچنین غسل جنابت بر او واجب است. و علاوه بر آن مرتکب دو گناه شده: اول آنکه اقدام به خودارضایی کرده، و دوم: روزه رمضان را خورده و این دو مورد باعث بزرگتر شدن گناهش است و باید توبه نماید، و کفاره هم ندارد.

والله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com





 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

الربيع ابن سليمان يقول: سمعت الشافعي يقول: «إذا صح الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم فهو أولى أن يؤخذ به من غيره». و ربیع بن سلیمان می گوید: شنیدم که شافعی می فرمود: «هرگاه حدیث صحیحی از رسول خدا صلی الله علیه وسلم ثابت گشت، پس آن حدیث اولی تر است از اینکه به قول و رای دیگری عمل شود». منبع: "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني.




تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2170
دیروز : 3590
بازدید کل: 8969927

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010