Untitled Document
 
 
 
  2024 Dec 03

----

01/06/1446

----

13 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده‌اند: « الإيمَانُ بِضْعٌ وَسَبْعُونَ شُعْبَةً، وَالْحَيَاءُ شُعْبَةٌ مِن الإيمَانِ » رواه مسلم. [درخت] ايمان، شامل هفتاد و چند شاخه است که شرم و حيا، يکي از شاخه‌هاي [منشعب از] آن مي‌باشد.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>استخاره

شماره مقاله : 1077              تعداد مشاهده : 405             تاریخ افزودن مقاله : 22/7/1388

 هر کس قصد انجام کاری مهمی نمود، مستحب است در مورد آن از خداوند متعال طلب خیر (استخاره) کند همانطور که در حدیث صحيح از جابر ابن عبدالله روایت شده است كه گفت: "پیامبر صلى الله عليه و سلم استخاره در تمام کارها را مانند سوره‌ای از قرآن به ما یاد می‌داد و می‌فرمود: "هرگاه کسی از شما خواست کار مهمی را انجام دهد دو رکعت نماز غیر فرض بخواند؛ سپس بگوید : (اللَّهمَّ إني أستخيرُكَ بعلمك، وأستَقدِرُكَ بقُدرَتِكَ، وأسألُكَ من فضلكَ العظيمِ، فإنَّكَ تَقدِرُ ولا أقدِرُ، وتَعلمُ ولا أعلَمُ وأنتَ علاَّمُ الغُيوب. اللَّهمَّ إن كنتَ تَعلمُ أنَّ هذا الأمرَ خيرٌ لي في دِيني ومَعاشي وعاقبةِ أمري ـ أو قال: عاجِل أمري وآجلِهِ ـ فاقدُرْهُ لي، ويَسِّرْهُ لي، ثمَّ باركْ لي فيه. وإن كنتَ تَعلمُ أنَّ هذا الأمرَ شرٌّ لي في دِيني ومَعاشي وعاقبةِ أمري ـ أو قال: في عاجل أمري وآجله ـ فاصرِفهُ عَنّي واصرفني عنهُ، واقدُر لي الخيرَ حيثُ كان، ثمَّ أرضني به قال: ويُسمِّي حاجَتَهُ) (روايت بخارى 6382/183/11)
يعنى: "خداوندا! به سبب علمت از تو طلب خیر می‌کنم و به سبب قدرتت از تو طلب قدرت می‌کنم و از فضل عظیم تو می‌خواهم، چون تو توانایی و من ناتوانم، وتو می‌دانی و من نمی‌دانم، و تو بسیار دانای غیبی، خداوندا اگر می‌دانی که این کار ... برای دین، دنیا و عاقبت کارم – یا فرمود برای حال یا آینده‌ام – خیراست آنرا برای من مقدر و آسان گردان و سپس در آن بركت بيانداز، و اگر می‌دانی که این کار ... به مصلحت دین، دنیا و عاقبت کارم – یا فرمود برای حال یا آینده‌ام – نیست، آنرا از من دور کن و مرا از آن منصرف نما و خیر را هر جا که هست برایم مقدر فرما و مرا از آن خشنود نما"، سپس حاجتش را (در بين نقطه چين ذكر شده) بیان کند.
 
اما در مورد قبولى و نتيجه استخاره، چند حالت ممكن است براى او رخ دهد:
 
1-اگر آن مسئله برايش خوب باشد، قلبش براى انجام آن منشرح ميشود و ميل پيدا ميكند، پس آنرا انجام ميدهد، و اين نظر جمهور اهل علم ميباشد.
2-اگر آن مسئله برايش بد باشد، قلبش براى انجام آن منقبض ميشود و نفرت و يا كراهت پيدا ميكند، پس آنرا ترك ميكند، و اين نظر جمهور اهل علم ميباشد.
3-بعضى از علماء نظرشان بر اينست كه پس از استخاره ضرورى نيست كه براى انجام آن مسئله قلبش منشرح و يا منقبض شود، و فقط كارش را ادامه ميدهد اگر برايش خير باشد ادامه پيدا ميكند و اگر برايش شر باشد از آن منصرف كرده خواهد شد، ولى اين قول چندان قوى نيست و نظر جمهور اهل علم در مورد نتيجه استخاره كه ذكر شد قويتر و راجحتر ميباشد.
4-از شروط قبولى استخاره اين نيست كه حتما بايد خوابى در مورد انجام و يا ترك مسئله اى را ببيند، ولى احتمال دارد كه كسى خوابى نيز پس از استخاره ببيند كه تعبيرش بيانگر انجام و يا ترك آن مسئله باشد، ولى تعبير آن خواب را بايد از معبرين خواب برسيد تا مفهوم آنرا برايش بازگو كنند.
5-اگر حالت انقباض و يا انبساط قلب برايش رخ ندهد، استخاره را تكرار ميكند، ولى حداكثر سه بار استخاره را انجام دهد، زيرا بيشتر از آن حالت وسواس به او رخ ميدهد، و اين سه بار تكرار كردن در حديث پيامبر صلى الله عليه و سلم وارد نشده است ولى عبدالله ابن زبير رضي الله عنه آنرا انجام داده است، ولى بهر حال سعى كند استخاره را در اوقات استجابت دعا انجام دهد مثلا سحرگاه، ما بين اذان و اقامه در مسجد و غيره، زيرا استخاره نوعى دعا ميباشد و در اين اوقات دعا بيشتر اجابت ميشوند.
6-اگر باز هم برايش انجام و يا ترك آن مسئله اثرى در قلبش نديد، پس آن كار را ترك ميكند و يا انجام ميدهد و اگر برايش خير باشد كار برايش آسانتر ميشود و ادامه پیدا میکند، و اگر خير نباشد با موانعى روبرو ميشود و از آن منصرف كرده ميشود، ولى بهتر است كه مسئله اش را با اهل علم و حكمت و دلسوز مشورت كند تا او را بهتر راهنمايى كنند، زيرا همانطور كه ميگويند: "ما خاب من استخار و ما ندم من استشار"، يعنى: "كسى كه استخاره ميكند زيان نميبيند و كسى كه مشورت ميكند پشيمان نميشود".
 
اما در مورد استخاره با قرآن، اگر منظور اين باشد كه قرآن را باز نمایند و موضوع صفحه اى كه باز شود آنرا به فال نيك و يا بد ببينيد همانگونه كه براى فال حافظ و غيره انجام ميدهند، در واقع همه اين مسائل بدعت ميباشند و هيچ اثرى به زندگى انسان نخواهند داشت، بلكه روش صحيح استخاره براى انجام و يا ترك يك مسئله همان ميباشد كه ذكر شدند.
 
 
===========

نوار اسلام
IslamTape.Com


 
 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام ابن قیم رحمه الله می گوید: ممکن نیست کسی را بیابی که به غنا و شنیدن آلات موسیقی عادت دارد مگر اینکه در او نوعی گمراهی از راه هدایت چه به صورت قولی یا بصورت عملی خواهی یافت، و در او بی رغبتی در شنیدن قرآن در برابر گوش دادن به موسیقی وجود خواهد داشت. 

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1409
دیروز : 3590
بازدید کل: 8969166

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010