Untitled Document
 
 
 
  2024 Dec 06

----

04/06/1446

----

16 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است:

"إذا دعي أحدكم إلى الوليمة فليأتها" (متفق عليه)،

يعنى: "اگر يكى از شما به وليمه (غذاى عروسى) دعوت شد بايد قبول كند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم > بیان قرائت وی در نماز و خوش صوتی آن حضرت

شماره مقاله : 10788              تعداد مشاهده : 543             تاریخ افزودن مقاله : 19/6/1390

بيان قراءات رسول خدا صلى الله عليه وسلم در نماز و غير آن و خوش‏صوتى آن حضرت‏
محمد بن عبد الله اسدى از سفيان، از منصور، از ابراهيم نقل مى‏كرد قرائت رسول خدا صلى الله عليه وسلم، از به حركت آمدن ريش آن حضرت فهميده مى‏شد- لا بد، مقصود در موقع قرائت اخفات است، مثلا قرائت در نماز ظهر و عصر.
عفان بن مسلم، از همّام، از ابن جريج، از ابن ابى مليكة، از ام سلمة رضى الله تعالى عنها نقل مى‏كند كه چگونگى قرائت رسول خدا را در مورد سوره حمد حرف به حرف بيان كرد.
عفان بن مسلم از جرير بن حازم از قتاده نقل مى‏كند كه مى‏گفته است از انس بن مالك درباره چگونگى قرائت رسول خدا صلى الله عليه وسلم پرسيدم، گفت: معمولا با مد و كشيدگى قرائت مى‏فرمود.
عمرو بن عاصم كلابى از همّام بن يحيى و جرير بن حازم نقل مى‏كند كه مى‏گفته‏اند قتاده گفته است از انس بن مالك درباره چگونگى قرائت پيامبر صلى الله عليه وسلم پرسيدند، گفت:
معمولا كلمات را با مدّ اداء مى‏فرمود و بسم الله، و الرحمن، و الرحيم را ممدود تلفظ مى‏كرد.
هاشم بن قاسم كنانى از حسام بن مصكّ، از قتاده نقل مى‏كند كه مى‏گفته است خداوند پيامبرى را مبعوث نمى‏فرمايد مگر آنكه خوش صورت و خوش صداست، چنانكه پيامبر شما را هم كه مبعوث فرمود همچنان بود، قرائت او آوازخوانى نبود ولى كلمات را مى‏كشيد و ممدود تلفظ مى‏فرمود. يوسف بن عرق از طيب بن سلمان، از عمرة نقل مى‏كرد كه مى‏گفته است از عايشه شنيدم كه پيامبر صلى الله عليه وسلم دور قرآن را در كمتر از سه روز تلاوت نمى‏فرمود.
*
متن عربی:
باب صفة قراءته، صلى الله عليه وسلم في صلاته وغيرها وحسن صوته، صلى الله عليه وسلم
أخبرنا محمد بن عبد الله الأسدي، أخبرنا سفيان عن منصور عن إبراهيم قال: كانت قراءة النبي، صلى الله عليه وسلم، تعرف بتحريك لحيته.
أخبرنا عفان بن مسلم، أخبرنا همام قال: أخبرنا ابن جريج عن أبي ابن مليكة عن أم سلمة قالت: كانت قراءة رسول الله، صلى الله عليه وسلم، قال فوصفت: بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين، قال: فوصفت حرفاً حرفاً.
أخبرنا عفان بن مسلم، أخبرنا جرير بن حازم قال: سمعت قتادة قال: سألت أنس بن مالك قال قلت: كيف كانت قراءة رسول الله، صلى الله عليه وسلم؟ قال: كان يمد صوته مداً.
أخبرنا عمرو بن عاصم الكلابي، أخبرنا همام بن يحيى وجرير بن حازم قالا: أخبرنا قتادة قال سئل أنس: كيف كانت قراءة رسول الله، صلى الله عليه وسلم؟ قال: كانت مداً، ثم قال بسم الله الرحمن الرحيم، يمد بسم الله، ويمد الرحمن، ويمد الرحيم.
أخبرنا هاشم بن القاسم الكناني، أخبرنا الحسام بن مصك عن قتادة قال: ما بعث الله نبياً قط إلا بعثه حسن الوجه حسن الصوت، حتى بعث نبيكم، صلى الله عليه وسلم، فبعثه حسن الوجه، حسن الصوت، ولم يكن يرجع ولكن كان يمد بعض المد.
أخبرنا يوسف بن العرق، أخبرنا الطيب بن سلمان، حدثتنا عمرة قالت: سمعت عائشة، رضي الله عنها، تقول: إن رسول الله، صلى الله عليه وسلم، كان لا يقرأ القرآن في أقل من ثلاث.

از کتاب: ترجمه الطبقات الكبرى ، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش.
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
islamwebpedia.com




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

«وقتی -تدبر کننده- در قرآن آیه ای را مرور می‌کند که برای شفای قلبش محتاج آن است، آن آیه را صد بار و چه بسا شبی تا به سحر تکرار کند، باید در نظر داشت قرائت آیه ای همراه تدبر و فهم آن بهتر و نافعتر برای قلب از قرائت کل قرآن در حالت بدون تدبر و فهمیدن می باشد و [همان یک آیه] او را به کسب ایمان و شوق حلاوت قرآن سوق می دهد». [ابن قیم: مفتاح دار السعادة، ص221].

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 982
دیروز : 3992
بازدید کل: 8992632

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010