Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:

"من کان له سعة و لم يضح فلا يقربن مصلانا" (صحيح – ابن ماجة 2532)،

يعنى: "هر کس توانايي (مال) دارد و قرباني نکند به مصلاي ما نزديک نشود".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>نماز > آيا مذاهب اهل سنت براي دست بسته نماز خواندن با هم اختلاف دارند؟

شماره مقاله : 10987              تعداد مشاهده : 363             تاریخ افزودن مقاله : 12/9/1390

آيا مذاهب اهل سنت براي دست بسته نماز خواندن با هم اختلاف دارند؟

 

اهل سنت و جماعت، اصول و فروع دين را از قرآن و سنت پيامبر صلي الله عليه وسلم اخذ مي کند. و قول و گفته ي احدي بجز قول الله و رسولش معتبر نيست و حکم شريعت را ندارد.حال آن اقوال از يک صحابي باشد يا امامان اربع همانند ابوحنيفه و مالک و شافعي و احمد رحمهم الله و يا عالم ديگري غير از آنها باشد.بنابراين ابتدا ملاک و معيار احکام شرعي مهم هستند و آن کتاب الله و سنت رسول الله صلي الله عليه وسلم هستند.
بعد از آن هرکسي که ادعايي يا فتوايي داشته باشد،آن ادعا و فتوا قبول نيست تا زمانيکه براي فتواي خود از کتاب و سنت دليل داشته باشد.بنابراين اقوال فقها حجت نيستند حال ابن حزم باشد يا ابن تيميه يا ابوحنيفه و يا غير آنها.
بعد از اين مقدمه، نگاهي مي اندازيم به روش نماز پيامبر صلي الله عليه وسلم و ببينيم که ايشان چگونه نماز خوانده اند.زيرا بر مسلمانان واجب است که بر طبق روش و ارشاد پيامبر صلي الله عليه وسلم نماز بخوانند(نه اينکه فلان کتاب چنين نوشته يا فلان عالم مي گويد چنين باشد)
حديث صحيح پيامبر صلي الله عليه وسلم چنين است:
(صلوا کما رأيتموني أصلي)صحيح بخاري
يعني:«نماز بخوانيد همانطور که مرا ديديد نماز مي‌خوانم».
بنابراين ملاک و سخن آخر در مورد دست بسته نماز خواندن و باقي امورات ديگر نيز،روش نماز پيامبر صلي الله عليه وسلم است و اقوال فرق مذهبي را رها نماييم زيرا هيچکدام حجت نيستند.
پيامبر صلي الله عليه وسلم در نماز دست راست را روي دست چپشان مي نهادند. در اين باره بيست حديث از طريق هيجده نفر صحابي و تابعي از پيامبر صلي الله عليه و سلم روايت شده است .
از سهل ابن اسعد روايت شده ‌که ‌گفته است‌: “‌ ‌به مردم دستور داده مي‌شد که در نماز دست راست را روي دست چپ بگذارند‌“‌. و ابوحازم مي‌گويد: ‌“ ‌او اين عمل را به پيامبر صلي الله عليه و سلم نسبت مي‌داد‌“‌. بخاري و احمد و مالک در موطا آن را روايت ‌کرده‌اند.
حافظ ابن حجر مي‌گويد: حکمت ‌“‌رفع‌“ حديث در آن است ‌که دستور دهنده بدين عمل پيامبر صلي الله عليه و سلم بوده باشد. {پس حکمت دست بستن بر خلاف راي بعضي ،قبل از هر چيزي دستور پيامبر خدا است و مهم نيز دستور رسول خداست نه آنطور که گمان مي شود بخاطر خون سر انگشتان!! يا خضوع است.}
و از پيامبر صلي الله عليه و سلم روايت شده است‌که مي‌فرمود: ’‌’ (إنا معشر الانبياء أمرنا بتعجيل فطرنا وتأخير سحورنا، ووضع أيماننا على شمائلنا في الصلاة) [‌به ما پيامبران امر شده ‌که ذر افطار تعجيل ‌کنيم و سحري خود را به تاخير بيندازيم و در نماز دست راست را روي دست چپ بگذاريم‌]"‌.
و از جابر روايت شده است که گفته‌: ‌“‌ پيامبر صلي الله عليه و سلم از کنار مردي مي‌گذشت ‌که نماز مي‌خواند و دست چپ خود را بر روي دست راست‌ گذاشته بود، پيامبر صلي الله عليه و سلم دست راست او را بيرون ‌کشيد و آن را روي دست چپش‌ گذاشت‌“‌. احمد و ديگران آن را روايت کرده‌اند. و نووي ‌گفته است‌: اسناد آن ‌“‌صحيح‌‌“ است‌.
ابن عبدالبر گويد: در اين باره از پيامبر صلي الله عليه و سلم خلاف آن روايت نشده است و اين عمل‌ گفته جمهور اصحاب و تابعين است‌. و مالک نيز آن را در موطا ذکر نموده است و گفته‌: مالک تا اينکه به لقاء الله پيوست‌، همواره در نماز با دست راست‌، دست چـپ را مي‌گرفت".{بنابراين خود امام مالک رحمه الله نيز از دستور پيامبر صلي الله عليه وسلم پيروي مي کردند}

محل نهاد‌ن دستها د‌ر نماز:
کمال ابن الهمام ‌گفته است‌: حديث صحيحي به ثبوت نرسيده است‌ که بموجب آن دستها را پايين سينه يا زير ناف نهاد. به نزد حنفي‌ها معهود آنست‌ که آنها را زير ناف نهاد و به نزد شافعي‌ها زير سينه‌. احمد دو قول دارد و به هر دو مذهب راي داده است‌. حقيقت آنست‌ که هر دو مساوي هستند.
ترمذي ‌گفته است‌:‌“ ‌راي اهل علم از اصحاب و تابعين و بعد از آنها، آنست که در نماز دست راست را، روي دست چپ‌ گذاشت‌. بعضي ‌گويند روي ناف‌، و بعضي ‌گويند ز‌بر ناف و هر دوي آنها وقوع يافته است‌‌“‌. وليکن رواياتي نقل شده است ‌که بموجب آنها، پيامبر صلي الله عليه و سلم هر دو دست خود را روي سينه مي‌نهاد. از هلب طائي روايت شده ‌که ‌گفته است‌: “‌من پيامبر صلي الله عليه و سلم را ديده‌ام ‌که دست راست را بالاي مفصل دست چپ مي‌نهاد بر سينه‌اش‌“‌. احمد آن را روايت کرده است و ترمذي آن را “‌حسن‌“ دانسته است‌.
از وائل بن حجر روايت شده ‌که ‌گفته است‌:“‌با پيامبر صلي الله عليه و سلم نماز مي‌خواندم‌که او دست راست خود را روي دست چپ و بر سينه‌اش نهاده بود“‌. ابن خزيمه آن را روايت کرده و صحيح دانسته است‌. و ابوداود و نسائي آن را بدين گونه روايت کرده‌اند:“‌سپس دست راست را بر پشت‌ کف دست چپ و مچ و بازوي آن نهاد“‌.
پس دليل اختلاف در محل بستن دستها،
چيزي جز اشاره نکردن احاديث در مورد دست بستن، به محل آن نيست. نه اينکه اصلا احاديثي در مورد دست بستن موجود نباشد و آنچه که مهم است،
بستن دست در نماز است .
خوب،
اين دستور پيامبر صلي الله عليه وسلم در مورد دست بستن نماز بود و حال بستگي به مسلمانان دارد که آيا از روش نماز پيامبر صلي الله عليه وسلم پيروي نمايند يا اينکه از اقوال يا کتابها پيروي کنند.

 

والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين

سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از علی  رضی الله عنه این حدیث روایت شده است: «حدثني رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بِأربعِ كلمات:لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ذَبَحَ لغيرِ الله،  لَعَنَ الله مَنْ لَعَنَ والديهِ،  لَعَنَ اللَّهُ من آوى مُحْدِثاً، و لَعَنَ الله من غَيَّرَ مَنَارَ الأرضِ». «رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم چهار چیز را به من گفتند: 1- لعنت خدا بر کسی باد که برای غیر خدا ذبح می‌کند 2- لعنت خدا بر کسی باد که والدینش را لعنت می‌کند 3- لعنت خدا بر کسی باد که محدث (مفسد في الأرض) را جای می‌دهد. 3- لعنت خدا بر کسی باد که علامت‌های زمین را تغییر می‌دهد. » صحیح مسلم 3/1567 حدیث (1978)، وصحیح ابن حبان، ومستدرک حاکم وسنن النسائی.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 22684
دیروز : 5614
بازدید کل: 8812843

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010