|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>قرآن > مراحل جمع قرآن و مقايسه علمی آن با توارت و انجيل
شماره مقاله : 1161 تعداد مشاهده : 350 تاریخ افزودن مقاله : 1/8/1388
|
مراحل جمع قرآن و مقايسه علمی آن با توارت و انجيل
برگردان:امین الله معتصم
پروفسورهندی الاصل، دکتور محمد مصطفی الاعظمی متخصص در علوم شرعی که در کشور عربستان سعودی زندگی میکند در این اواخر بحث مهمی را در کتابی که به زبان انگلیسی زیر عنوان «تاریخ نص قرآنی از آغاز نزول تا جمع آن در مصحف و بررسی مقارنه ای با تورات و انجیل» چاپ شده، مطرح نموده است.
این کتاب با مقدمه و فهرست، دارای 400 صفحه میباشد که هدف آن پرده برداشتن از پلانهای یهود و مستشرقین صلیبی است که با طرح برنامه های مستمر و کینه توزانه علیه اسلام و قرآن میخواهند پیرامون قرآن کریم، شک ایجاد کنند.
مؤلف میگوید: مبارزه بین حق و باطل داستانی طولانی دارد و دشمنی بین انسان و شیطان از زمان خلقت آدم(علیه السلام) شروع میشود. وقتی خداوند متعال، محمد(صلی الله علیه و سلم) را به عنوان خاتم پیامبران مبعوث و قرآن را بر او نازل کرد و اعلان فرمود که دین مقبول در نزد خداوند اسلام است و هر کس غیر از اسلام دینی دیگر را برگزیند از او پذیرفته نمیشود، درگیری بین حق و باطل آغاز گردید؛ اما باطل با تغییر زمان و مکان رنگ خود را عوض نموده جامة نو به تن میکند. جنگ با قرآن به خصوص بعد از تأسیس نظام صهیونستی به علت تجمع یک مجموعة ملحد پیرامون این نظام، به شدیدترین مرحلة خود رسیده، کتب و مقالاتی به منظور مبارزه با قرآن نوشته شده است.
مسلمانها به خاطر قداستی که به قرآن مجید قایل اند، همیشه اوراق کهنه و فرسودة قرآن را در جاهای مناسب نگهداری میکنند و به همین اساس در جامعة صنعا، هزاران ورق از قرآن کریم نگهداری میشد که بعضی از آنها مربوط به قرن اول بود و مردم آن را فراموش کرده بودند تا اینکه در این اواخر خانه تخریب شده و اوراق، در حالی که با آب و گل و گرد و غبار آغشته شده وبعضی از قسمتهای آن خورده شده بود ظاهر گردید، گروهی از آلمانها به پاک کاری و تنظیف و ترمیم این اوراق پرداخته و آن را ترتیب نمودند و از آن عکس برداری کردند، بعضی از آنها متوجه اختلافاتی در بعضی مصاحف به خصوص در نوشتن الف در وسط کلمه شدند.
وقتی کاتبی به نام «توبی لیستر» مقاله ای را در (جنوری 1999م) در ماه نامة (آتلانتیک) زیر عنوان «قرآن چیست؟» به منظور متزلزل ساختن باور مسلمانها نسبت به قرآن کریم و محفوظ ماندن آن از دستبرد انسانها و دوری آن از تحریف، نشر کرد و اختلاف هجاء خاص به کتابت الف در بعضی از مخطوطات یمنی را بزرگ نمود و در دهها مقاله اسماء بزرگان مستشرق و عده ای از مسلمانها مثل نصر ابوزید را جمع نمود، تمام مسلمانانی که این مقاله را میخواندند به خصوص مسلمانان غرب عصبانی و بر انگیخته شدند، و جوانان مسلمان سوال میکردند که علمای ما کجا هستند تا ادعاهای لیستر و شک اندازیهای او پیرامون نص قرآنی را رد کنند؟ گویا مسلمانها نمیتوانستند از عصمت قرآن به روش علمی ضابطه مند دفاع کنند. بعضی از مسلمانها به صورت بسیار سطحی در اوراقی محدود به رد این ادعا پرداختند که در مقابله با آنهمه توطئه ها کافی نبود.
در روشنی این پیش زمینه تاریخی، دکتر محمد مصطفی الاعظمی بحث خود را پیرامون سلامت نص قرآنی و مقارنه بین حفظ قرآن و حفظ تورات و انجیل آغاز نمود.
به نقل از انجمن اخلاق ومعرفت
منبع: مجلة المجتمع الکویت
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|