Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

ابوهريره رضی الله عنه  مي‌گويد: رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: (من أحب الحسن و الحسين فقد أحبّني، و من أبغضهما فقد أبغضني) يعني: «هر كس دوستدار حسن و حسين است، در واقع مرا دوست دارد و هر كس با اين دو، بغض و دشمني ورزد، با من دشمني ورزيده است».
 سنن نسائي، شماره‌ي 8168؛ شيخ عثمان خميس در كتاب الأحاديث بشأن السبطين، ص312، اين حديث را حسن لذاته دانسته است.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم > آغاز اعزام عاملان زکات بسوي قبايل مختلف عرب

شماره مقاله : 1195              تعداد مشاهده : 399             تاریخ افزودن مقاله : 5/10/1388

آغاز اعزام عاملان زکات بسوي قبايل مختلف عرب در ماه محرم سال نهم هجرت

 ...بازگشت حضرت ‌رسول‌اکرم -صلى الله عليه وسلم- به مدينة طيبه در واپسين روزهاي اواخر سال هشتم هجري بوده است. همينکه هلال ماه محرّم سال نهم هجرت رؤيت گرديد، رسول‌خدا -صلى الله عليه وسلم- اعزام عاملان زکات را بسوي قبايل مختلف عرب آغاز کردند، که فهرست نام و منطقة مأموريت ايشان از اين قرار است:

1. عُيينه بن حِصن، بسوي بني تميم؛

2. يزيد بن حصين، بسوي اسلم و غفار؛

3. عباد بن بشير اشهلي، بسوي سليم و مزينه؛

4. رافع بن مکيث، بسوي جهينه؛

5. عمروبن عاص، بسوي بني فزاره؛

6. ضحّاک بن سفيان، بسوي بني کِلاب؛

7. بشيربن سفيان، بسوي بني کعب؛

8. ابن لتبية ازدي، بسوي بني ذبيان؛

9. مهاجربن ابي اميه، بسوي صنعاء؛ که در آنجا اسود عَنسي که آن زمان در آن منطقه بود، بر او خروج کرد؛

10. زيادبن لبيد، بسوي حضرموت؛

11. عدي بن حاتم، بسوي طيي و بني اسد؛

12. مالک بن نويره، بسوي بن حنظله؛

13. زبرقان بن بدر، به سوي بني‌سعد (بخشي از آنان)؛

14. قيس بن عاصم، به سوي بني‌سعد (آن بخش ديگر ايشان)؛

15. علاء حضرمي، بسوي بحرين؛

16. علي‌بن ابيطالب، بسوي نجران (هم براي گردآوري زکات و هم براي گرفتن جزيه).

البته، اين کارگزاران و عاملان همگي در ماه محرم سال نهم هجرت اعزام نشدند. اعزام برخي از آنان آنقدر به تعويق افتاد که قبايلي که اين کارگزاران بسوي آنها گسيل داشته شدند، اسلام آوردند. آري، آغاز فرستادن اين نمايندگان با اين پيگيري و اصرار، محرم سال نهم هجرت بود، و اين داستانها دلالت دارند بر اينکه تا چه اندازه، پس از صُلح حُديبيه، دعوت اسلام موفق و پيروز بوده است، ديگر چه رسد به بعد از فتح مکه، که مردم فوج فوج به دين خدا وارد مي‌شدند.

 


--------------------------------------------------------------------------------

[1]- «قُل يا اهل الکتاب...» (سوره آل‌عمران، آيه 64).

[2]- دلائل النبوة، ج 2، ص 308؛ مستدرک- حاکم نيشابوري، ص 2، 623.

[3]- نکـ: رسول اکرم کي‌سياسي زندگي (به زبان اردو)، ص 108-109، 122-125؛ نيز نک: زادالمعاد، ج 3، ص 60 که در آن، عبارت «أسلم أنت» (تو اسلام بياور!) به جاي «والسلام على من اتبع الهدي» آمده است؛ نکـ: زادالمعاد، ج 3، ص 60.

[4]- براي تفصيل اين مباحث، نکـ: کتاب دکتر حميدالله تحت عنوان: رسول اکرم کي سياسي زندگي، ص 108-114، 121-131.

[5]- زادالمعاد، ج 3، ص 61.

[6]- سيرةابن‌هشام، ج 2، ص 359.

[7]- به نحوي اين مطلب از روايت انس در صحيح مسلم (ج 2، ص 99) قابل برداشت است.

 

به نقل از: خورشيد نبوّت، ترجمه فارسي «الرحيق المختوم» مؤلف: شيخ صفي الرحمن مبارکفوري، برگردان : دکتر محمدعلي لساني فشارکي



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از محمّد بن عقيل بن ابي طالب روايت است: علي رضی الله عنه براي ما سخنراني كرد و گفت: اي مردم! شجاع‌ترين مردم كيست؟ گفتيم: شما، اي امير مؤمنان! گفت: ابوبكر صديق رضی الله عنه شجاع‌ترين مردم است، در روز جنگ بدر ما براي رسول الله صلی الله علیه و سلم سايه‌باني درست كرده بوديم، گفتيم: چه كسي در كنار پيامبر صلی الله علیه و سلم از ايشان نگهباني مي‌کند تا كسي از مشركان به او نزديك نشود؟ كسي جز ابوبكر براي نگهباني نايستاد، او بود كه با شمشير از غلاف كشيده كنار سر مبارك او ايستاده بود، هرگاه كسي مي‌خواست به رسول الله صلی الله علیه و سلم نزديك شود ابوبكر با شمشيرش جلوي او را مي‌گرفت و من خودم (علي) ديدم كه مشركان گلوي رسول الله صلی الله علیه و سلم را گرفته‌اند و تكان مي‌دهند و مي‌گويند: تو همان كسي هستي كه معبودان را‌ يكي دانسته‌اي، سوگند به خدا كسي جز ابوبكر رضی الله عنه به ‌او نزديك نشد، در آن زمان ابوبكر دو گيسوي بلند داشت، در حالي كه با سرعت مي‌آمد گيسوانش را كنار مي‌زد، آمد و گفت: واي بر شما! آيا مردي را مي‌كشيد كه مي‌گويد: پروردگارم الله ‌است و برايتان از جانب پروردگارش آيات و نشانه‌هاي واضح و و روشن آورده‌است! در آن روز ‌يكي از دو گيسوي ابوبكر كنده شد. راوي می‌گويد: علي مخاطبان را سوگند داد كه ‌آيا نزد شما مؤمن آل فرعون بهتر بوده ‌يا ابوبكر؟ مردم چيزي نگفتند، علي گفت: سوگند به خدا ابوبكر از مؤمن آل فرعون بهتر است، آن مرد که ايمانش را پوشيد، خداوند او را ستود. امّا ابوبكر جان و خون و مالش را در راه خدا فدا كرد(المستدرک(3/67)صحیح است برشرط مسلم و ذهبی موافق آن است).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 4177
دیروز : 5831
بازدید کل: 8837491

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010