Untitled Document
 
 
 
  2024 Oct 13

----

09/04/1446

----

22 مهر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموند: " من سأل الله الشهادة بصدق بَلَّغَهُ الله منازل الشهداء وإن مات على فراشه " (روايت مسلم)
" هر كسى كه صادقانه از خداوند طلب شهادت كند، خداوند او را به مرتبه شهداء خواهد رساند، گر چه در بستر مرگش نيز بميرد ".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

اسلام معاصر>احزاب، گروهها و جنبشها>بلالیون

شماره مقاله : 1250              تعداد مشاهده : 665             تاریخ افزودن مقاله : 28/10/1388

 بلاليون

THE BILALIANS

تعريف:
(بلاليون و يا أمة الإسلام) حركتي است كه ميان سياه پوستان امريكا ظاهر گرديد، اسلام را با مفاهيم خاصي كه برآن روح مادي غالب بود پذيرفته بودند، بعد ها خيلي اصلاحات در عقايد و افكار شان آمده و به اسم " بلاليون" معروف شدند.
 
تأسيس و افراد برازنده:
-مؤسس اين حركت والاس د. فارد. Wallace D Fard. است، وي شخص سياه پوست مجهول الهويتي بود كه ناگاه در ديترويت سال 1930م ظاهر شد، و دعوت را به سوي مذهب خود در ميان سياه پوستان آغاز كرد، و در يونيو1934م به شكل غامضي مختفى و ناپديد گرديد.
-اليجاپول Elijah Pool و يا اليجا محمد (1898-1975م)، به حركت پيوست و در مناصب آن  ترقي نمود، تا آنكه رئيس و جانشين فارد بعد از وي شد، در سال 1959م به سعودي، تركيه، اثيوبيا، سودان، و پاكستان سفر نمود، و دراين سفر پسرش والاس محمد با وي همراهي ميكرد، و به حيث ترجمانش نيز بود.
-مالكم اكس ( مالك شباز): وي وزير معبد شماره (7) در نيورك، خطيب و مفكر بود، سفري به شرق عربي كرد و در سال 1963م حج نمود، بعد از بازگشتن خود بر اساسات مادي حركت انكار ورزيد و از آن انشعاب نموده جماعتي تشكيل داد به نام ( جماعت اهل السنة) و در 21 فبراير  1965م ترور كرده شد.
-وزير لويس فرخان. Lwis Farrakhan: در سال 1950م در اسلام داخل شد و جانشين مالكم اكس بر معبد شماره (7) گرديد، وي نيز خطيب، نويسنده وسخنور بود، خيلي ارتباط محكم با عقيدهء قذافي دارد، دعوت به سوي برپا شدن دولت مستقل براي سياه پوستان در امريكا مي نمايد، مگر در صورتي كه حقوق اجتماعي و سياسي شان كاملا تأمين شود.
-والاس محمد: كه بنام ( وارث الدين محمد) ياد ميشد، در ديترويت 30 اكتوبر 1933م بدنيا آمد، و از سال 1958 تا 1960م به حيث وزير حركت در معبد فيلا دلفيا كار كرد، سال 1967م فريضهء حج را ادا  نمود، و چندين بار به مملكت سعودي سفر كرد.
-سال 1964م از حركت جدا شد و ازمبادي پدرش دوري جست، ليكن پنج ماه پيش از وفات پدرش دو باره به حركت بازگشت ، آنهم به اميد اينكه از داخل حركت اصلاحاتي در آن بياورد.
-در دسمبر 1975م به مركز اسلامي در واشنطن سفر نمود.
-در مجلسي كه رابطهء عالم اسلامي در نيوارك، در ولايت نيوجرسي، به تاريخ 1397هـ/1977م برگذار كرده بود، نيز حاضر شد.
-درمجلس اسلاميي كه در كندا ، سال 1977م  برگذار گرديده بود ، حاضر شد، و در هر بار راستي عقيده اسلامي خودرا اعلان مينمود و ميگفت كه خواهد كوشيد تا عقايد و مفاهيم نادرست را از جماعت خود دور سازد.
-سـال 1976م بـه سعودي، تركيه، و تعداد ديگري از ممالك شرق سفر كرد، 
و باشخصيات بزرگ و مهم درين كشورها ملاقات نمود.
-سال 1975م اسامي اشخاصي را اعلان نمود كه در رياست خود بر جماعت ، بالاي آنان اعتماد داشت، و برازنده ترين شان اينها بودند:
* معاون خاصش: كريم عبد العزيز و دكتور نعيم اكبر.
* سخنگوي تنظيم: عبد الحليم فرحان.
* مشاوران فرهنگي: د. عبد العليم  شباز، د. فاطمه علي، فهيمه سلطان.
* منشي عمومي : جون عبد الحق.
* رئيس قومنداني عسكري: اليجا محمد ثاني.
* ريموند شريف: قومندان اعلي پوليس حركت  كه مسمى به (ثمرة الاسلام)  Fruit of  Islam بود و رمز آن F.O.I. است، و در سال 1937م تأسيس شده بود، بعدا وي وزير عدليه گرديد.
* امينه رسول: مسْؤول جهاز ترقي زن M. G. T.
* د. ميكل رمضان: سرپرست لجنه هاي مساجد و رئيس مجلس پلان.
* ثيرون مهدي : سال 1967م  به حركت پيوست، و رئيس هيئة كشف الفساد و الآفات الإجتماعيه بين افراد حركت گرديد، اين هيئة سال 1976م تحت اسم  Blight Arrest Pioneer Patrol تشكيل شد، و رمز آن B. A. P. P. است، و اين هيئة در حقيقت عوض F. O. I.  است.
* ابراهيم كمال الدين: مدير هيئة گروه جديد زمين Nem Earth Team (N. E. T.) كه اداره پروژهء اسكان در ناحيهء جنوب شيكاغو را پيش ميبرد.
* سلطان محمد: يكي از نواده هاي اليجامحمد : ميگويند كه وي اسلام را درست ميدانست، وي امام معبد واشنطن بود.
* محمد علي كلاي بوكسور مشهور جهان: گفته اند كه وي را مالكم اكس به حركت جذب نمود، و همچنان وي يكي از بزرگان مجلسي بود كه آنرا  والاس محمد، بعد از بدست آوردن رياست حركت، بخاطر پلان و طرح امور مهم در حركت ، برگذار نموده بود.
افكار و معتقدات:
-بايد در نظر گرفت كه افكار اين حركت به تدريج تغيير ميافت ، متأثر از شخصيت زعيم و سرپرستي ميبود كه امور آن را اداره ميكرد، بنابرآن بايد تغييرات حركت را به سه مرحله تقسيم كرد.
 
 اول: دوران والاس د.فارد:
-حركت در ابتداء تأسيس بنام (امة الاسلام) Nation of  Islam شناخته ميشد، و اسم  ديگري هم داشت كه آن ( امة الاسلام المفقودة المكتشفة) بود.
-تأكيد بر دعوت به سوي آزادي، مساوات، عدالت، و كار  بخاطر پيشرفت امور جماعت .
-بالا دانستن جنس سياه پوست، و اصيل پنداشتن آن، تأكيد بر چسپانيدن سياه پوستان به اصل و تبار افريقايى، بدگويى سفيدپوستان  و توصيف شان كه آنان  شياطين اند.
-كار بخاطر برگردانيدن اتباعش از تورات و انجيل به سوي قرآن كريم.
-ايجاد دو بخش، بخشي براي زنان بنام ( تدريب البنات المسلمات Training Muslim Girls) و بخشي براي مردان بنام ( ثمرة الاسلام) اينهمه بخاطر ايجاد لشكر  قويي بود كه از حركت و مركز اجتماعي و سياسي آن دفاع نمايد.
 
دوم : دوران اليجا محمد:
-اليجا محمد اظهار و اعلان نمود كه خدا چيزي غيبـي نيست، بلكه لازم است خدا متجسد و ظاهر در شخصي باشد، و آن شخص همانا فارد است كه در وي خدا  حلول نموده است، بنابرآن وي سزاوار عبادت و دعاء است، بدين ترتيب وي افكار باطنيه را در جماعت خود داخل نمود.
-براي خود مقام پيامبري را اختيار نمود، و به نام «رسول الله» Allah Messenger of ياد ميشد.
-بر پيروان خود گروگيري، نوشيدن شراب، تنباكونوشي، تخمه درطعام وزنا را حرام  گردانيد، اختلاط زن را با مرد بيگانه منع كرد، بر ازدواج ميان دختران و جوانان حركت تشويق كرد، و ازرفتن در اماكن لهوو لعب ورستوران هاي عام منع كرد.
-اصـرار ورزيـدن بر بالا داشتن جنس سياه، و پنداشتن آن منبع هر خير و نيكي،
 و دوام بر حقير شمردن جنس سفيد پوست و وصف آن به پستي و رذالت ، در اين هيچ شـك نيست كه شامل شدن در حركت مشروط به سياه پوست بودن است، و براي سفيد پوستان هيچگونه مجال شمول نيست.
-اليـجا محمد جز به اشيائيكه در تـحت حس و مشاهـده قرار ميگيرند به چيز ديگري ايمان نداشت، بنابرين نه به ملائكه ايمان داشت و نه هم به حشر جسماني، زيرا بعث و بر انگيخته شدن نزد وي جز بعث عقلي براي سياه پوستان امريكا  چيز ديگري نبود.
-به ختم رسالت و خاتم النبيين بودن محمد  ايمان نداشت، و اعلان مي نمود كه خود وي خاتم پيامبران است، زيرا هر پيامبر به زبان قوم خود ميباشد، وي – يعني اليجا محمد – نيز به زبان قومي خود ، يعني سياه پوستان، فرستاده شده و از طرف فارد براي وي وحي فرستاده ميشود.
-به كتاب هاي آسماني ايمان دارد، ولي ميپندارد كه كتابي به زبان قومش كه سياه پوستان است نيز نازل خواهد شد، كتابي كه آخرين كتاب آسماني براي بشريت خواهد بود.
-نماز در دوران وي عبارت بود از : خواندن فاتحه (الحمد الله ) و يا چند ايت ديگر، و دعاء مأثور، باروي نمودن به طرف مكهء مكرمه و حاضر ساختن چهره فارد  در ذهن، روزي پنج بار.
-روزه هر سال در ماه دسمبر به عوض ماه رمضان بود.
-هر عضو دهم حصهء درآمد خودرا به حركت ميداد.
-كتابهايى تأليف نمود كه از خلال آنها افكارش ظاهر ميگردد،  و از آنجمله است:
1-رساله اي به سوي مرد سياه در امريكا .Message totheblack Man
2-نجات دهنده ما فرا رسيد Our saviour hasa rrived.
3-كتاب حكمت عليا S upreme Wisdom.
4-سقوط امريكا  The fall of America.
5-چگونه بايد خورد و چگونه بايد زيست .How to eat to live
6-روزنامه اي كه از طرف آنان سخن ميگفت ايجاد نمود بنام ( محمد حرف ميزند Muhammad speaks) .
 
سوم : دوران وارث الدين محمد:
-در 24 نومبر 1975م وارث الدين اسم جديدي براي حركت خود اختيار نمود كه آن عبارت است از ( بلاليون)، منسوب به سوي بلال حبشي مؤذن پيامبر e.
-در 19 يونيو 1975م وارث الدين قانون عدم شمول سفيد پوستان را در تنظيم ملغا اعلان كرد و در 25 فبراير 1976م تعدادي از سفيد پوستان جذب شده در تنظيم در پهلوي سياه پوستان در مركز كنفرانس ها به نظر ميامد.
-پرچم امريكا در پهلوي پرچم تنظيم گذاشته مي شد، در حاليكه سابق پرچم امريكا ممثل و نشان شخص سفيد پوست ، چشم سبز و شيطان، قوقازي بود.
-در 29 اغسطس 1975م فرمان صادر كرد كه بايد رمضان روزه گرفته شود، و از عيد رمضان چشن گرفته شود.
-در 14 نومبر 1975م نام روزنامه از ( محمد حرف ميزند) به ( بلاليان نيوز) تبديل گرديد.
-اعلان كرد كه لقـبش در عوض رئيـس وزراء «امام بزرگ» اسـت، همچنان
 كه كلمهء «وزراء معابد» را به كلمهء «امام » تبديل نمود، وخودش امور ديني را بدوش گرفت، و ديگر امور را به ديگر افراد برازنده حركت سپرد.
-معابد را آمادهء برگذاري نمازها نمود.
-در 3 اكتوبر 1975م فرمان صادر كرد كه بايد نمازها همانطور اداء شود كه ديگر مسلمانان مينمايند، هر روز پنچ وقت  به شكل درست آن.
-تأكيد بر اخلاق و روش اسلامي، ذوق و حسن شكل و قواره، پوشيدن لباس مناسب به زن .
-داعيان حركت به زندان ها ميرفتند و در ميان زنداني ها دعوت خويش را نشر مينمودند، مأمورين امنيت مشاهده ميكردند كه شخص سياه پوستي كه خيلي متمرد و سركش در داخل زندان بود به مجرد داخل شدنش در اسلام خيلي انسان درست و با انضباط ميگردد، به همين وجه مأمورين و صاحبان سلطه به دعوت داعيان خيلي خوش بودند.
-درست ساختن مفاهيم اسلامي كه در دوران فارد و اليجا محمد حركت به طرز نادرست آنرا پذيرفته بود، واقدام به تصويب آن.
-اموريكه سابقا ذكر كرديم دلالت برين ندارد كه حركت صد در صد اسلامي شده ، ولي دال بر آنست كه قدري اصلاحات و خوبي در افكار و معتقدات حركت، نسبت به سابقه آمده است ، ولي هنوزهم به اصلاحاتي در عقيده و عمل محتاج است، تا در جادهء مستقيم اسلام قرار گيرد.
-امور ميان رهبران حركت خيلي مضـطرب و پراگنده گرديد، كه در نتيجهء آن در 25 مايو 1985م وارث الدين حركت را منحل اعلان كرد، و گذاشت كه هر بخشـش بـه طور مستقل كاركند، و هر روز امور جديدي رخ  ميدهد و حركت تغيير ميكند.
-مداخلاتي از قذافي و مداخلاتي هم از ايران وجود دارد كه هركدام ميخواهند حركت را به وفق خواهش و نظر خود بچرخانند، همچنان در ميان حركت شخصياتي جديد به ظهور ميرسند، اشخاصي هم پنهان ميشوند، و تغييراتي صورت ميگيرد كه آن تهديد به همه است.
 
ريشه هاي فكري و اعتقادي:
-اين حركت براي در شكستن دو حركت قومي ديگر كه در ميان سياه پوستان ظهور كرده بود، برخاست ، كه آن دو حركت عبارتند از:
1-حركت (الموريه) كه مؤسس و داعي آن سياه پوست امريكايى تيموثي نوبل دروعلي(Drew  Timothy Ali)(1886-1929م)بود،وحركت خودرا سال1913م تأسيس نموده بود، و آن يك دعوتي است مأخوذ ازمبادي اجتماعي وعقايد ديني آسيويي مختلط، ولي خودرا مسلمان ميشمردند، و بعد از وفات رهبر شان حركت به جانب ضعف گراييد.
2-تنظيم ماركوس جارفي ( Marcus Garvey) (1887 -1940م) كه وي تنظيم سياسي خودرا  براي سياه پوستان، سال 1916م تحت اسم (  Associtation Universal Negro improvement)  تأسيس نمود، اين حركت به نصراني بودن موصوف است، ولي عيسى u و مادرش را سياه پوست ميدانند، در سال 1925م رهبر اين تنظيم از امريكا تبعيد كرده شد، و اين امر منجر به از بين رفتن حركت گرديد.
-بنـابر آن ميـتوان گفت كه اين حركت به طرف اسلام به اين نظر ميبيند كه آن  يك ميراث روحي است كه ميتواند سياه پوستان را از سيطره و سلطهء سفيدپوستان نجات دهد و آنان را قادر به تشكيل ملتي خاص و متميز، داراي حقوق،كسب و عزت، سازد.
 
انتشار و جاهاي نفوذ:
-شمارهء سياه پوستان در امريكا به 35 مليون انسان ميرسد، كه از آنجمله تقريبا يك مليون آن مسلمان است.
-مساجد خودرا بنام معابد (Temples) ياد ميكنند، و آنان فعلا 80 شعبه و شاخه در شهرهاي مختلف امريكا دارند، و مدارس شان نيز بالغ بر زياده از 60 معهد، در اماكن مختلف امريكا ميگردد،كه ساعت اول درس شان همه روزه  به تعليم دين اسلام  تخصيص داده شده است.
-مراكز مسلمانان سياه پوست در ديترويت شيكاغو و واشنطن قرار دارد، و به فكر برپا شدن دولت مستقل هستند، در مسائلي كه به سياه پوستان تعلق ميگيرد به طور عموم كمك ميكنند.

مراجــع:
1-المسلمون الزنوج في امريكا         تأليف دكتور ج. اريك لنكولن-ترجمه عمر ديراوي - دار
                                             العلم للملايين - ط1- بيروت -1964م.                                          
2-الإسلام في امريكا                    محمديوسف شواربي –لجنة البيان العربي-  قاهره- 
ٍ                                            1379هـ/ 1960م.
3-منظمة الايجا محمد الامريكية         تأليف د. عبد الوهاب ابراهيم أبو سليمان-ط1 –دار 
                                             الشروق – جده – 1399هـ/1979م.                                        
4-الوجود الإسلامي في الولايات     عبد الله أحمد داري-ط1 – مطبعة الجمعية العربية السعودية
    المتحده الامريكية  للثقافة و الفنون- جده – 1403هـ/1983م.                                 5-الفرق الباطنية المعاصرة في          بلال فيليبس-رسالهء ماستري-در داشنكدهء تعليم و تربيه  الولايات المتحدة                    دانشگاه ملك سعود- رياض- 1405هـ/1984م.
6-المسلمون تحت السيطرة             محمود احمد شاكر- المكتب الإسلامي- ط1 - بيروت
    الرأسمالية                              1397هـ.
7-المسلمون في اوروبا و امريكا      د. على منتصر الكتاني –دار ادريس -ط1- الرباط  – 
                                            1396هـ.   
8-مجلة المسلمون                       20/9/1405هـ – 8/6/1985م.
9-مجلة المستقبل                         شماره 422- 1985م.
10
-جريدة الجزيرة السعودية  شماره 1683-12محرم 1397هـ-2 يناير 1977م.

11-جريدة اخبار العالم الإسلامي    شماره 470-23 ربيع الاول 1396هـ و شماره 510- 
                                           20 /1/1397هـ از رابطه عالم اسلامي صادر ميشود.

12-مجلة المجتمع                         كويت- شماره 428-28/3/1399هـ – 30 مارس1979م.

به نقل از: موسوعه آسان در بيان فرقه ها و گروهها (به زبان فارسی)، نويسنده : دکتر حماد الجهني، مترجم : محمد طاهر (عطائي)، الناشر: مركز الثقافة الإسلامية " بخارى".



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

 از محمّد بن حنيفه فرزند حضرت علی بن ابی طالب رضی الله عنه روايت است: به پدرم  گفتم: بعد از رسول الله صلی الله علیه و سلم چه كسي بهتر است؟ گفت: ابوبكر، گفتم: بعد از او؟ گفت: عمر و ترسيدم بگويد عثمان، گفتم: بعد از آن دو تو هستي؟ فرمود: من مردي از مسلمانان بيش نيستم. (بخاري)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 3929
دیروز : 8428
بازدید کل: 8498239

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010