|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم > آل محمد صلی الله علیه و سلم
شماره مقاله : 1327 تعداد مشاهده : 381 تاریخ افزودن مقاله : 7/11/1388
|
آل محمد صلی الله علیه و سلم قول صحیح این است که آل محمدصلی الله علیه و آله و سلم همان اهل بیت او هستند و این قول از شافعی و احمد نقل شده و شریف ابوجعفر و دیگران نیز آن را برگزیدهاند. همه بنی هاشم از جمله عباس و فرزندان او و حارث بن عبدالمطلب و همچنین دختران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز در این مجموعه قرار میگیرند و همچنین بر اساس یکی از دو قول پسران مطلب را نیز در بر میگیرد. قول صحیح این است که همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جزء آل او هستند. در صحیحین به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است که او به مسلمانان میآموخت که این گونه بر او صلوات بفرستند: «اللهم صل علی محمد و أزواجه و ذریته»:[1] «پروردگارا بر محمد وهمسران و ذریه او صلوات بفرست» چرا که همسر ابراهیم جزء آل او و همسر لوط نیز جزء آل و اهل بیت او بود، بر اساس آن چه که قرآن بر آن دلالت میکند.[2] پس چگونه میشود که همسران محمد صلی الله علیه و آله و سلم جزء آل و اهل بیت او قرار نگیرند و همچنین در این آیات آمده است: { يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا (٣٠)وَمَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا (٣١)يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلا مَعْرُوفًا (٣٢)وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الأولَى وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (٣٣) } الأحزاب: ٣٠ - ٣٣ « اي همسران پيغمبر ! هر كدام از شما مرتكب گناه آشكاري شود ( از آنجا كه مفاسد گناهان شما در محيط تأثير سوئي دارد و به شخص پيغمبر هم لطمه ميزند ) كيفر او دو برابر ( ديگران ) خواهد بود، و اين براي خدا آسان است. و هر كس از شما در برابر خدا و پيغمبرش خضوع و اطاعت كند و كار شايسته انجام دهد ، پاداش او را دو چندان خواهيم داد ، و براي او ( در قيامت ) رزق و نعمت ارزشمندي فراهم ساختهايم. اي همسران پيغمبر ! شما ( در فضل و شرف ) مثل هيچ يك از زنان ( عادي مردم ) نيستيد. اگر ميخواهيد پرهيزگار باشيد ( به گونه هوسانگيز ) صدا را نرم و نازك نكنيد ( و با اداء و اطواري بيان ننمائيد ) كه بيمار دلان چشم طمع به شما بدوزند. و بلكه به صورت شايسته و برازنده سخن بگوئيد. ( بدان گونه كه مورد رضاي خدا و پيغمبر او است ). و در خانههاي خود بمانيد ( و جز براي كارهائي كه خدا بيرون رفتن براي انجام آنها را اجازه داده است ، از خانهها بيرون نرويد ) و همچون جاهليّت پيشين در ميان مردم ظاهر نشويد و خودنمائي نكنيد ( و اندام و وسائل زينت خود را در معرض تماشاي ديگران قرار ندهيد ) و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و از خدا و پيغمبرش اطاعت نمائيد. خداوند قطعاً ميخواهد پليدي را از شما اهل بيت ( پيغمبر ) دور كند و شما را كاملاً پاك سازد.» بنابراین میبینیم که در این آیات همه روی سخن با همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امر و نهی و وعده و بیم دادن به آنان است اما از آن جایی که خیر و منفعتی که به روشنی در این آیات آمده، همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و سایر اهل بیت او در بر میگیرد تطهیر در آیه با این خطاب آمده که مختص همسران او نیست بلکه شامل همه اهل بیت میشود و علی، فاطمه، حسن و حسین در این مورد أخص از سایرین هستند چرا که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آنان را مخصوصاً دعا کرد. و عترت نیز همه بنیهاشم می باشند و سید و سرور این عترت خود رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است.[3]
[1] - بخاری این نقل را در کتاب الدعوات (80) ب (33) و مسلم آن را در باب الصلاة علی النبی ع بعد التشهد ج(1) ص(306) و امام احمد در ج (5) ص(374) با لفظ «اللهم صل علی محمد و علی اهل بیته و علی ازواجه و ذریته» (حدیث) استخراج کردهاند. [2] - { فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِينٍ } الذاريات: ٢٦ « به دنبال آن ، پنهاني به سوي خانواده خود رفت، و گوساله فربهاي را ( كه بريان كرده بودند ، براي ايشان ) آورد. »؛ {فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ} الحجر: ٦٥ «بنابراين در پاسي از شب خانوادهات را با خود بردار». [3] - منهاج السنة النبویة، چاپ بولاق ص (21، 105، 65، 66) و منهاج السنة ج2 ناشر (مکتبة الریاض الحدیثة ص 336-337).
به نقل از کتاب: آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و اولیای او (موضع اهل سنت و شیعه درباره عقاید، فضیلتها، فقه و فقهای آنان اصول فقه شیعه و فقه آنان)، خلاصه و ترتيب از: محمد بن عبدالرحمن بن محمد بن قاسم، رحمه الله ت 1421 هـ، این بحث از کتاب منهاج السنه نوشته ابن تیمیه رحمه الله اختصار شده است).
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|