Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

علي رضی الله عنه  به روايت از رسول

‎الله  صلی الله علیه و سلم  مي‌گويد ايشان فرمودند: «أُعْطِيتُ مَا لَمْ يُعْطَ أَحَدٌ مِنَ الأَنْبِيَاءِ»، فَقُلْنَا مَا هُوَ يَا رَسُولَ الله، فَقَالَ: «نُصِرْتُ بِالرُّعْبِ، وأُعْطِيتُ مَفَاتِيحَ الأَرْضِ، وسُمِّيْتُ أَحْمَدَ، وَجُعِلَتْ لِي التُّرَابُ طَهُوراً، وَجُعِلَتْ أُمَّتِي خَيْرَ الأُمَمِ». (به من چيزهايي داده شده‌است كه به هيچ‌يك از پيامبران داده نشده‌است، گفتم: اي رسول خدا، آنها چه هستند؟ فرمود: خدا رُعب و هراس از مرا در دل دشمنانم انداخت و با آن یاریم کرد و به من كليدهاي زمين داده شده، به اسم ‌احمد نام گذاري شدم، خاك برايم وسيله پاك كننده قرار داده شده و امتم بهترين امّتها قرار داده شده ‌است.
صحيح بخاري، ش335

 

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم > اولیاء محمد صلی الله علیه و آله و سلم

شماره مقاله : 1328              تعداد مشاهده : 400             تاریخ افزودن مقاله : 7/11/1388

اولیاء محمد صلی الله علیه و آله و سلم
نزدیکان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برخی مؤمن و برخی کافر و برخی نیکوکار و برخی بدکار بودند که اگر کسی از آنان همچون علی، جعفر، حسن وحسین رضی الله عنهم صاحب فضل بود، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آنان را به واسطه ایمان و تقوایی که داشتند، برتر و افضل می‏شمارد بنابراین آنان به این اعتبار اولیاء او هستند نه به مجرد نسبی که با او داشتند و اولیاء پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دارای مرتبه و درجه‏ای فراتر از آل او هستند اگر چه بلافاصله بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بر آل او صلوات فرستاده می‏شود اما اقتضایش این نیست که آنان از اولیاء پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که صلوات بر آنان فرستاده نمی‏شود برتر و بافضیلت‏تر باشند. انبیاء و فرستادگان جز اولیاء او هستند و آنان از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برتر هستند هر چند که همراه با صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بلافاصله بر آنان صلوات فرستاده نمی‏شود.
بنابراین گاهی امری به مفضول اختصاص داده می‏شود ودر این صورت ملزم نمی‏شود که او از فاضل برتر باشد. دلیلش این است که بر همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز صلوات فرستاده می‏شود همان گونه که در صحیحین آمده است.[1] و به اتفاق همه مردم پیامبران از همه همسران او برتر هستند.
اما پرهیزکاران امت او نیز اولیاء او هستند همان گونه که در صحیحین آمده است: «إن آل نبی فلان لیسوا لی بأولیاء و أنّما ولیی الله و صالح المؤمنین»:[2]«آل نبی فلان اولیاء من نیستند ولی من فقط خدا و مؤمنان صالح هستند».
بنابراین او بیان کرد که اولیاء او مؤمنان صالح هستند همچنین در حدیث دیگری آمده است: « إن أوليائي المتقون حيث كانوا وأين كانوا »: [3]«اولیاء من پرهیزکاران وتقوا پیشگان هستند از هر جا و هر کجا که باشند».
خداوند متعال می‏فرماید: { وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ } التحريم: ٤ «و اگر بر ضدّ او همدست شويد ( و براي آزارش بكوشيد ، باكي نيست ) خدا ياور او است ، و علاوه از خدا ، جبرئيل ، و مؤمنان خوب و شايسته.»
در حدیث صحیح به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که می‏فرماید: « وددت أني رأيت إخواني قالوا: أولسنا إخوانك؟! قال: بل أنتم أصحابي، وإخواني قوم يأتون من بعدي يؤمنون بي ولم يروني »:[4] «دوست دارم که برادران خود را می‏دیدم. گفتند: آیا مگر ما برادران تو نیستیم. فرمود: بلکه شما اصحاب من هستید. برادرانم قومی هستند که بعد از من می‏آیند به من ایمان می‏آورند در حالی که مرا ندیده‏اند».
حال که این چنین است بنابراین اولیاء او تقواپیشگان هستند که بین او و آنان قرابت و نزدیکی دینی، ایمانی و تقوایی وجود دارد و این نزدیکی و قرابت دینی از قرابت طبیعی باعظمت‏تر است و نزدیکی بین قلب‏ها و روح‏ها بزگ‏تر از قرابت و نزدیکی بین بدن‏هاست.[5]


[1] - استخراج آن ذکر شد.
[2] - مسلم آن را استخراج کرده به شماره (215) و بخاری در کتاب(78) ب(14) و امام احمد در ج(4) ص(203) آن را استخراج کرد‏ه‏اند.
[3] - امام احمد به نقل از معاذ بن جبل روایت کرده است «إن اولی الناس بی المتقون من کانوا و حیث کانوا»: «ولی من بیشتر از هر کسی، پرهیزکاران هستند، هر کس وهر کجا که باشد».
[4] - مسلم در ک(2) ص(249) و بخاری در ک(4) ب(3) آن را استخراج کرده است.
[5] - ج(4) ص(21، 22).

به نقل از کتاب: آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و اولیای او (موضع اهل سنت و شیعه درباره عقاید، فضیلت‏ها، فقه و فقهای آنان اصول فقه شیعه و فقه آنان)، خلاصه و ترتيب از: محمد بن عبدالرحمن بن محمد بن قاسم، رحمه الله ت 1421 هـ، این بحث از کتاب منهاج السنه نوشته ابن تیمیه رحمه الله اختصار شده است).




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

ابن قدامة گفت: "بين علماء اختلافى نيست كه هر قرضى كه مشروط بر پرداخت بيشتر باشد حرام است". (سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 3289
دیروز : 5831
بازدید کل: 8836603

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010