Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "أکمل المؤمنين إيمانا أحسنهم خلقا، و خيارکم خيارکم لنسائهم " (صحيح – ترمذى 928)، يعنى: "کاملترين مؤمنان از لحاظ ايمان، خوش اخلاقترين آنان‌اند و بهترين شما کساني هستند که براي همسرانشان بهترند"

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>شیعه > اختلاف قدریه در ظلم و عدل و تحقیق در مورد آن

شماره مقاله : 1332              تعداد مشاهده : 397             تاریخ افزودن مقاله : 9/11/1388


زیدیه
زیدیه مقرون به خلافت خلفای سه‏گانه است وآنان از جمله شیعیان هستند که در میان‏شان برخی قدریه و برخی غیرقدریه هستند.[1]
 
اختلاف قدریه در ظلم و عدل و تحقیق در مورد آن

قدریه[2] و جهمیه جبریه درباره ظلم اختلاف نظر دارند:
قدریه می‏گویند: ظلم در حق او آن است که ما درباره ظلم برخی مردم به برخی دیگر می‏شناسیم. پس اگر گفته شود او خالق افعال بندگان است و او اراده کننده هر چیزی است که واقع می‏شود وبه همراه این گفته شود: او انسان گناهکار و عاصی را عذاب می‏دهد، این یک ظلم همچون ظلم ماست، آنان خود را عدلیه می‏نامند.
جهمیه می‏گویند: ظلم در حق او چیزی است که وجود آن ممتنع است. اما هر آن چه که وجودش ممکن باشد ظلم نیست. بنابراین ظلم یا مخالفت کردن با امر و فرمان کسی است که اطاعتش واجب است و یا تصرف در ملک دیگری بدون اجازه او است. و بالاتر از پروردگار امر کننده‏ای وجود ندارد غیر از او کسی ملکی ندارد بلکه او فقط در ملک خود دخل وتصرف می‏کند بنابراین هر آن چه که ممکن است ظلم نیست بلکه هرگاه خداوند فرعون و ابوجهل و امثال این دو را که کفر ورزیدند و در برابر خدا عصیان وسرکشی کردند، نعمت می‏دهد و موسی ومحمد را که به او ایمان آوردند و ازاو اطاعت نمودند، عذاب می‏دهد این مثل عکس است و همه در برابر او یکسان و مساوی هستند.
قدریه می‏گویند: خداوند مکلفین را در قدرت یکسان قرار داد و مؤمنان را مخصوصاً برتر از کفار قرار نداد تا که ایمان بیاورند و برای اهل اطاعت به جهت فضیلت و برتری‏شان بر عصیان گران و گردن کشان، فضل و عنایتی نبوده تا که اطاعت کنند و این از سخنان قدریه، معتزله و دیگران است که به این ترتیب با کتاب، سنت و اجماع سلف و عقل صریح مخالفت کرده‏اند.
هر کس معتقد باشد که منت خداوند بر مؤمنان به واسطه هدایتشان که شامل کفار نشد، ظلمی از جانب اوست، این جهل است زیرا این فضیلت و لطف و عنایت از جانب اوست همان طور که می‏فرماید: { يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلإيمَانِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ } الحجرات: ١٧«بلكه خدا بر شما منت مي‌گذارد كه شما را به سوي ايمان آوردن رهنمود كرده است ، اگر ( در ادعاي ايمان ) راست و درست هستيد.» بنابراین اختصاص این ایمان همانند اختصاص دادن سلامتی، علم، قدرت، حال و مال زیاد برای افرادی خاص است. خداوند متعال می‏فرماید: { أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا وَرَحْمَةُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (٣٢)} الزخرف: ٣٢ «‏ آيا آنان رحمت پروردگار تو 
را تقسيم مي‌كنند ( و كليد رسالت را به هر كس كه بخواهند مي‌سپارند ؟ ). اين مائيم كه معيشت آنان را در زندگي دنيا ميانشان تقسيم كرده‌ايم. و برخي را بر برخي ديگر برتريهائي داده‌ايم ، تا بعضي از آنان بعضي ديگر را به كار گيرند ( و به يكديگر خدمت كنند ). و رحمت پروردگارت از تمام آنچه جمع‌آوري مي‌كنند بهتر است ( كه نبوّت است و نبوّت از همه مقامات برتر است ). ‏» بنابراین گفته می‏شود: هر نعمتی از جانب او فضل و هر مصیبتی از جانب او عدل است و ظلم به معنای واقعی ظلم این است که انسان به خاطر ظلم دیگری عذاب داده شود.
خداوند متعال می‏فرماید: 
{ وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلا يَخَافُ ظُلْمًا وَلا هَضْمًا } طه: ١١٢
«‏ و هر كس كارهاي نيكو انجام دهد ، در حالي كه مؤمن باشد ، نه از ظلم و ستمي مي‌ترسد ( كه بر او رود ، و مثلاً بر گناهانش افزوده شود ) و نه از كم و كاستي مي‌هراسد ( كه گريبانگير كارهاي نيك و پاداشش شود. چرا كه حساب خدا دقيق است ). ‏»
مفسران می‏گویند: ظلم این است که بدی‏های کسی دیگر به حساب انسان گذاشته شود و هضم این است که از نیکی ‏های انسان کاسته شود و خداوند پاک و منزه مجازات و عذاب او را به صورت ظالمانه بر اساس گناه کسی دیگر قرار دهد و خود او را از آن پاک و منزّه بدارد.
اما مجازات انسان بر اساس عمل اختیاری او و گرفتن داد مظلومان از ظالمان از جمله کمال عدل خداوند متعال است. قول جمهور موافقان و مخالفان قدر این است: که ظلم برای خداوند مقدر و ممکن است و خداوند پاک و منزه به دلیل عدل خود، آن را مرتکب نمی‏شود و او از ظلم پاک و منزه است. بنابراین خود او نفس خودش را مدح می‏گوید وقتی که خبر می‏دهد که او هیچ ظلمی به مردم نمی‏کند و مدح شامل ترک مقدور برای اوست نه ترک چیزی که برایش ممتنع است.
میان مسلمانان اختلافی در این مورد وجود ندارد که خداوند عادل است و ظالم نیست اما هر آن چه که ظلم از جانب عبد باشد، ظلم از جانب رب به حساب نمی‏آید و هر زشتی که از جانب عبد باشد زشتی از جانب رب به حساب نمی‏‏آید در ذات، صفات و افعال خداوند هیچ چیزی همانند او نیست.[3]


[1] - ج(1)ص(357،358).
[2] - قدریه در اوایل سده اول درزمان ابن زبیر و عبدالملک به وجود آمدند.
[3] - ج(3)ص(23)ج(2)ص(33،40) ج(1)ص(42، 368، 361، 366).

به نقل از کتاب: آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و اولیای او (موضع اهل سنت و شیعه درباره عقاید، فضیلت‏ها، فقه و فقهای آنان اصول فقه شیعه و فقه آنان)، خلاصه و ترتيب از: محمد بن عبدالرحمن بن محمد بن قاسم، رحمه الله ت 1421 هـ، این بحث از کتاب منهاج السنه نوشته ابن تیمیه رحمه الله اختصار شده است).






 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

 علی رضی الله عنه در حالی که شلاق در دست داشت و عبایی براو بود وارد بازار می‌شد و می‌گفت: ای تاجران حق را بگیرید و حق را بدهید در امان می‌مانید، سود کم را رد نکنید که ‌از سود زیاد محروم می‌شوید و به مردی نگاه کرد که داستان سُرایی می‌کرد، به او گفت: آیا داستان می‏سرایی در حالی که فاصله‌ی ما با زمان پیامبر صلی الله علیه و سلم نزدیک است، از تو می‌پرسم اگر جواب مرا گفتی که خوب، واگر نه با این شلاق تو را چنان می‌زنم که زمین بیفتی، بگو ثبات و زوال دین چیست؟ او گفت: دین با پرهیزگاری ثابت و ماندگار می‌شود و با طمع ورزی از بین می‌رود، گفت: آفرین، قصه بگو که ‌افرادی چون تو می‌توانند قصّه سُرا باشند. ( المنتظم فی تاریخ الملوک ابن جوزی 5/70)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 18871
دیروز : 5614
بازدید کل: 8809030

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010