Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

«حق الله على العباد أن يعبدوه، ولا يشركوا به شيئاً، وحق العباد على الله أن لا يعذب من لا يشرك به شيئاً».
 حق خدا بر بندگانش این است که او را پرستش کنند، و هیچ چیز را شریک او قرار ندهند، و حق بندگان بر خداوند این است که کسی را که چیزی را شریک او قرار نمی‌دهد، عذاب ندهد.

 متفق علیه، صحیح بخاری 5/2312 حدیث (5912)، وصحیح مسلم 1/58 حدیث (30).

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>خون

شماره مقاله : 138              تعداد مشاهده : 471             تاریخ افزودن مقاله : 14/5/1388

[در اصطلاح فقه] خون پليد است‌، خواه خون جاري و جهنده باشد، مانند خون حيوان ذبح شده‌، و خواه خون قاعدگي باشد. ليكن خون كم، مورد عفو است و از آن صرف نظرشده است‌. از ابن جريج نقل شده كه ‌گفته است مراد از (أو دما مسفوحا)  (‌قسمتي ازآيه ١٤٥ سوره انعام‌)‌، خوني است كه ريخته مي‌شود. و خوني‌ كه در رگهاي ‌گوشت حيوان ذبح شده مي‌ماند، اشكال ندارد. ابن المنذر اين مطلب را نقل ‌كرده است‌. از “‌ابومجلز“‌» درباره‌‌ي خوني ‌كه در محل ذبح حيوان باقي مي‌ماند و خوني ‌كه روي ديگ مي‌ماند، سوال ‌كردند؟‌ گفت‌: “‌اشكال ندارد، فقط از خون جهنده و جاري نهي شده است‌. عبد بن حميد و ابوالشيخ اين مطلب را از او نقل ‌كرده‌اند. از عايشه -‌رضي الله عنها -‌روايت شده‌ كه‌: كنا نأكل اللحم والدم خطوط على القدر [‌ما گوشت مي‌خورديم در حاليكه خطوط خون‌، بر روي ديگ نمايان بود]‌‌.
و حسن گفته است‌: “‌‌همواره مسلمانان با زخمهاي خونين نماز مي‌خواندند”‌‌. بخاري اين مطلب را ذكر كرده است‌. حافظ در كتاب “‌‌الفتح‌“ ‌‌گفته است‌: “‌‌عمر رضي الله عنه نماز خواند، در حاليكه خون از زخمش جاري بود”‌ و ابوهريره رضي الله عنه در يك قطره و دو قطره خون براي نماز خواندن اشكالي نمي‌ديد. و بنا به مفهوم اين احاديث‌، خون “‌‌ككها”‌ و خون دمل و جراحت مورد عفو است‌. از “‌‌ابوملجز”‌ درباره‌‌ي تراوش چرك‌، ‌كه بدن و لباس را آلوده ‌كند، سوال شد؟‌ گفت‌: اينها چيزي نيست‌، و خداوند تنها خون را ذكر كرده است نه چرك و تراوش زخم را. ابن تيميه ‌گفته است‌: شايسته است لباسي را كه با چرك و تراوش زخم آلوده شده است بشويند ولي دليلي بر نجاست و پليدي آن اقامه نشده است‌“‌‌. بهتر آنست كه بقدر امكان‌، انسان از آن پرهيز كند. 


به نقل از:
فقه السنه ، تأليف سيد سابق، مترجم محمود ابراهيمي، تهران، ناشر مردم‌سالاري، دوم 1387.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از عبد خبر روايت است: علي روش وضوء رسول‎الله  صلی الله علیه و سلم  را به ما‌ ياد داد. نوجواني بر روي دستهايش آب ريخت تا دستهايش را خوب شست، بعد از آن با دستش از ظرف آب، آب برداشت و دهان و بيني و صورتش را سه بار شست، سپس دستهايش را با آرنجهايش شست، سپس دستش را داخل مشك كرد و با دست ديگرش مشك را از زير فشرد و دستش را بيرون آورد و هر دو دست را به هم ماليد و با كف دو دست تمام سرش را‌ يك بار مسح كرد، سپس پاهايش را با دو قوزک شُست، سپس یک مشت آب برداشت و نوشيد و گفت: رسول ‎الله  به همين صورت وضوء می‌گرفت.(مسند احمد – الموسوعة الحدیثیة ش 876 صحيح... اسناد آن حسن است. )

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 13464
دیروز : 5614
بازدید کل: 8803623

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010