|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > فرقه های شیعه
شماره مقاله : 1487 تعداد مشاهده : 398 تاریخ افزودن مقاله : 28/1/1389
|
شيعه فرقه هاى متعددى ميباشند كه امام ابو الفرج ابن الجوزى در قرن ششم هجرى آنها را در كتابش بنام "تلبيس ابليس" از 12 گروه از آنها را بشرح زير ذكر كرده است:
1) علويه – گفتند: جبريل را سوي علي فرستاده بودند، به خطا نزد محمد (صلى الله عليه وسلم) رفت.
2) امريه – گفتند علي شريك محمد (صلى الله عليه وسلم) بود در امر رسالت.
3) شيعيه – گفتند علي وصي رسول الله (صلى الله عليه وسلم) و وليّ امر بعد از اوست، و امت در بيعت كردن با علي كافر شدند.
4) اسحاقيه – گفتند رشتة نبوت تا قيامت پيوسته است و هر كس علم اهل بيت را بداند «نبي» است.
5) ناووسيه – گفتند علي افضل امت است و هر كس ديگري را بر او تفضيل دهد كافر است.
6) اماميه – گفتند دنيا هرگز از امامي از نسل حسين خالي نباشد؛ امام را جبريل تعليم ميدهد؛ و پس از مرگ هر امامي يكي مثل او جايش را گرفته است.
7) يزديه – گفتند اولاد حسين بدكار يا نيكوكار باشند امام جماعت اند و هر جا يكي از اولاد حسين باشد، پيشنمازي ديگري جايز نيست.
8) عباسيه: گفتند عباس براي خلافت از ديگران اولي تر بود.
9) متناسخه – گفتند ارواح از بدني به بدن ديگر مي روند، هر كس نيكوكار بوده روحش داخل بدني شده كه در آن سعادتمند است وهر كس بدكار بوده، روحش داخل بدني شده در سختي بكشد.
10) رجعيه – گفتند علي و اصحابش به دنيا بر مي گردند و از دشمنان خود انتقام مي گيرند.
11) لاعنيه- عثمان و طلحه و زبير و معاويه و ابوموسي اشعري و عايشه را لعنت مي كنند.
12) متربصه – در زي پارسايان مي زيستند و در هر دوره اي كسي را معين نموده «مهدي» اين امت پنداشتند، و چون او مرد ديگري را به جايش نهادند.
ولى امروزه شايد بسيارى از اين گروهها از بين رفته باشند ولى گروههاى ديگرى سر از آب در آورده اند كه بطور خلاصه فرقه هاى معروف آنها در اين زمانه بنامهاى زير ميباشند:
1- شيعى 12 امامى (اثنا عشرى)
2- شيعة نصيرية
3- شيعة دروز
4- شيعة زيدية
5- إسماعيلية لعالم
6- إسماعيلية سعودية ( مكارمة )
ولى هر گروه از اينها خود ممكن است به فرقه هاى بيشترى تبديل شده باشند كه نيازى به بحث آنها را نميبينيم مانند بهائيت كه از شيعه اماميه (اثنى عشريه) جدا شده اند و مذهب مستقلى را تشكيل داده اند و اختلاف آنها با اصل و منشأ شان (يعنى شيعه اثنا عشريه) تا جايى رسيده است كه همديگر را كافر ميدانند.
شماره فتوى 187
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|