|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>نماز > منزلت نماز در بين ديگر عبادات و فضيلت نماز جماعت
شماره مقاله : 1528 تعداد مشاهده : 355 تاریخ افزودن مقاله : 6/2/1389
|
منزلت نماز در بين ديگر عبادات و فضيلت نماز جماعت
نوشته:
أبو عبدالله إسحاق بن عبدالله بن محمد الدبيري العوضي
منـزلت نماز در بين ديگر عبادات
و چون نماز امتياز و شأن و ويژگى خاص و مهمى در بين سائر عبادات داشت خداوند آنرا بدون واسطه و ميانجى در شب إسراء و معراج با مخاطب قرار دادن مستقيم رسول الله (ص) بر او و امتش فرض گرداند .
و به اينخاطر بود كه رسول الله (ص) وقتى أمر مهم و يا حادثه اى رخ مى داد مانند خسوف (خسوف: گرفتن ماه، يا از نظر پنهان شدن ماه در شبهائى كه بايد ماه ديده شود، در فارسى: ماه گرفتگى، و ماه گرفت هم مى گويند) (فرهنگ عميد) ماه و كسوف (کسوف: گرفته شدن آفتاب، تاريك شدن قرص خورشيد) (فرهنگ عميد) . آفتاب بلا فاصله به اداى نماز بر مى خواستند، تا اينكه رحمت خداوندى شامل حال آنها شده و مشكل آنها حل شود، پس ما بايد به رسول الله (ص) اقتداء و تأسى كنيم و آن عمل را انجام دهيم .
فضيلت نماز جماعت:
نماز جماعت فضيلتهاى بسيار زيادى دارد .
عبدالله بن عمر رضى الله عنهما روايت مى كند كه رسول الله (ص) فرمودند: ((صلاة الجماعة أفضل من صلاة الفرد بسبع وعشرين درجة)). متفق عليه
نماز جماعت بر نماز فرد و تنهائى به بيست و هفت درجه فضيلت و برترى دارد .
پس چه بهتر از اينكه إنسان مؤمن هميشه با جماعت، و در مسجد نماز بخواند تا اين فضيلت را كسب نمايد .
إنسان هر گامى كه براى رفتن به مسجد بر مى دارد خداوند براى او أجر و پاداش مى نويسد .
أبوهريره (رض) روايت مى كند كه رسول الله (ص) فرمودند: ((صلاة الرجل في جماعة تضعف على صـلاته في بيته وفي سوقه خمساً وعشرين ضعفاً ذلك ؛ أنَّه إذا توضأ فأحسن الوضوء ثم خرج إلى المسجد لا يخرجه إلاَّ الصلاة لم يخط خطوة إلاَّ رفعت له بها درجة وحطت عنه بها خطيئة، فإذا صلى لم تزل الملائكة تصلي عليه ما دام في مصلاه ما لم يحدث، تقول: اللهم صل عليه، اللهم ارحمه، ولا يزال في صلاة ما انتظر الصلاة)). متفق عليه
نماز فرد در جماعت بيست و پنج برابر نماز در خانه و بازار به أجر و پاداش او از إضافه مى شود، زيرا اگر بطور كامل وضوء گرفت سپس بسوى مسجد خارج شد، و خروج او فقط براى أداى نماز در مسجد بود، هر گامى كه بر مى دارد به أجر و پاداش و ثواب او يك درجه إضافه، و از گناه او يك سيئه كاسته مى شود، و وقتى نماز را خواند همچنان فرشتگان بر او درود مى فرستند تا وقتى در جاى نمازش مى باشد، اگر وضوى خود را باطل نكند، و فرشتگان مى گويند: بار إلهى بر او درود بفرست، بار إلهى او را رحمت كن، و او در حالت نماز است تا هنگامى كه منتظر نماز بعدى است .
وقتى إنسان در جماعت نماز مى خواند از رياكارى و نفاق و دو روئى إيمن و پاك خواهد بود .
از عبدالله بن مسعود (رض) روايت است كه مى گويد: ((من سرّه أن يلقى الله غداً مسلماً فليحافظ على هؤلاء الصلوات حيث ينادى بهنّ، فإنَّ الله شرع لنبيكم (ص) سنن الهدى، وإنَّهنَّ من سنن الهدى، ولو أنَّكم صليتم في بيوتكم كما يصلي هذا المتخلف في بيته، لتركتم سنة نبيكم، ولو تركتم سنة نبيكم لضللتم، وما من رجل يتطهر فيحسن الطهور ثم يعمد إلى مسجد من هذه المساجد إلاَّ كتب الله له بكل خطوة يخطوها حسنة، ويرفعه بها درجة، ويحط عنه بها سيئة، ولقد رأيتنا وما يتخلف عنها إلاَّ منافق معلوم النفاق، ولقد كان الرجل يؤتى به يهادى بين الرجلين حتى يقام فى الصف)). رواه أحمد 1/415، 419، ومسلم كتاب حديث 256 (654) 1/453، وأبو داود، صحيح سنن أبي داود حديث 550، 1/163 ـ 164، وصحيح سنن النسائي حديث 848، 1/281 .
كسيكه مى خواهد خداوند را ملاقات كند در حاليكه مسلمان است، پس بر اين نمازها كه براى آن أذان گفته مى شود محافظت كند، زيرا خداوند براى پيامبر شما سنتهائى كه مردم را به راه مستقيم هدايت كند تشريع و قانون گذارى كرده، و اين نمازها جزو اين سنتهاست، و اگر نمازها را در خانه هايتان خوانديد، همچنانكه اين متخلف از نماز در خانه اش مى خواند، سنت پيامبرتان را ترك كرده ايد، و اگر سنت پيامبرتان را ترك كنيد گمراه خواهيد شد، و مردى كه وضوء را بطور كامل گرفته سپس به طرف مسجدى از اين مساجد بحركت آيد، خداوند براى هر گامى كه بر مى دارد يك نيكى نوشته، و درجه اى او ثواب و أجر به او إضافه كرده، و گناهى از گناهان او كاسته مى كند، و در زمان پيامبر (ص) هيچكس از نماز جماعت تخلف نمى كرد مگر منافقى كه نفاق او ظاهر و آشكار بود، و در آن زمان دو طرف مرد مريض را مى گرفتند تا او را در صف نماز قرار دهند و با جماعت نماز بخواند .
از أبى هريـره (رض) روايت است كه رسول الله (ص) فرمودند: ((من غدا إلى المسجد أو راح أعد الله له نزله من الجنة كلّما غدا أو راح)). متفق عليه
كسيكه صبح و شام بـراى نماز جماعت به طرف مسجد مى رود، هر اندازه به مسجد رود خداوند براى او در بهشت مهمانى فراهم مى كند .
از بريدة (رض) روايت است كه رسول الله (ص) فرمودند: ((بشّر المشائين في الظلم إلى المساجد بالنور التامّ يوم القيامة)). رواه أبوداود حديث 561، وصحيح سنن أبي داود 1/168، وابن ماجه 1/140، صحيح سنن ابن ماجه حديث 633، 1/130، الترغيب والترهيب 1/212، والترمذي حديث 223، 1/435 .
به كسانى كه در تاريكى شبها به مساجد مى روند بشارت بده كه در قيامت از نورى كامل برخوردار خواهند شد.
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|