Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

انس رضی الله عنه می‌گوید: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: «الظلم ثلاثة: فظلم لا يتركه الله، وظلم يغفر، وظلم لا يغفر، فأما الظلم الذي لا يغفر، فالشرك لا يغفره الله ...».
 «ظلم سه نوع است، ظلمی که خداوند آن را رها نمی‌کند، ظلمی که خداوند آن را می‌بخشد، و ظلمی که خداوند آن را نمی‌بخشد، اما ستمی که بخشیده نمی‌شود شرک است که الله تعالی آن را نمی‌بخشد».

 مسند طیالسى 1/282 حدیث (2109)، ومصنف عبدالرزاق 11/183 حدیث (20276).

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > دیدگاه شیعه نسبت به نازل شدن وحی بر علی رضی الله عنه

شماره مقاله : 1683              تعداد مشاهده : 384             تاریخ افزودن مقاله : 3/3/1389

دیدگاه شیعه نسبت به نازل شدن وحی بر علی رضی الله عنه

س  – آیا کسی از علمای شیعه گفته جبرئیل در نازل کردن وحی اشتباه کرده است؟

ج – بله، غرابیه که یکی از فرقه های مذهب شیعه است می­گویند: محمّد صلی الله علیه و آله و سلم  به علی رضی الله عنه  از یک کلاغ با کلاغ دیگر بیشتر شباهت داشت و خداوند جبرئیل را با وحی فرستاد تا بر علی رضی الله عنه  عنه نازل کند، اما جبرئیل اشتباه کرد و وحی را بر محمّد صلی الله علیه و آله و سلم  نازل کرد.[1]

توضیح مهم:

آیا این مقوله­ی غرابیه فرق دارد با مقوله­ی بزرگان اثنی عشریه فرق دارد که کلینی روایت می­کند: مردی از ابوجعفر سؤال کرد: «آیا قرآن برای آنها کافی نیست؟ گفت: البته اگر مفسّری داشته باشد.گفت: منظورت تفسیری است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  از قرآن کرده؟ گفت: بله، تفسیری که تنها برای یک مرد بیان کرده که شأن و جایگاه او همه امّت است و او کسی جز علی علیه السلام نیست»[2].

بنابراین علمای شیعه قرآن را قرآن ساکت، و امام را قرآن ناطق و گوینده نامیده­اند. علمایشان روایت کرده اند که علی رضی الله عنه  (که از این تهمتها مبراست)گفته است: «این کتاب ساکت خداوند است و من کتاب گویا وناطق خدا هستم».[3]

و عالم بزرگ شیعه عیاشی(متوفای320هـ) روایت کرده که در مورد این آیه آیه می­فرماید:

{ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ }(اعراف:157).

(ادعا کرده که) ابو جعفر گفت: «منظور از نور در اینجا علی علیه السلام  است»[4].

تعارض:

کلینی از ابی خالد کابلی روایت کرده که گفت: «از ابوجعفر در مورد این آیه سؤال کردم که می­فرماید:

{ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنَا }(تغابن:8).

 

در پاسخ گفت: « ای ابوخالد سوگند به خدا «نور» ائمه آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلم  هستند که تا قیامت یکی پس از دیگری می­آیند، و به خدا آنها آن نور هستند که خدا نازل فرمود...»[5].

توضیح:

دوازده امامی ها بدون اینکه ادعا کنند که جبرئیل اشتباه کرده ادعا کرده اند که علی رضی الله عنه  دارای حق رسالت است و ادعا کرده اند که وظیفه­ی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  فقط معرفی علی بوده است!. و می­گویند وظیفه­ی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  این بوده که قرآن را فقط برای علی بیان کند،حال آنکه خداوند می فرماید:

{ بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (٤٤)} (نحل:٤٤)

(پيغمبران را) همراه با دلائل روشن و معجزات آشكار (دالّ بر پيغمبري ايشان)، و همراه با كتابها فرستاده‌ايم ، و قرآن را بر تو نازل كرده‌ايم تا اين كه چيزي را براي مردم روشن سازي كه براي آنان فرستاده شده است (كه احكام و تعليمات اسلامي است) و تا اين كه آنان (قرآن را مطالعه كنند و درباره مطالب آن) بينديشند.

بقیه را به خواننده واگذار می کنیم تا خود در آن تأمّل کند.



[1] - المنیه و الامل ابن مرتضی ص 30 و ابو الحسین ملطی در التنبیه و الرد ص 158 .

[2] - أصول الكافي ج1/179 (كتاب الحجة حديث  شماره  6 باب شأن : إنا أنزلناه في ليلة القدر وتفسيرها).

[3] - الفصول المهمه   حر عاملی ص 235 و وسائل الشیعه   حر عاملی ج 27 / 34 .

[4] - تفسير العياشي أبي النصر محمد بن مسعود بن عياش سلمي سمرقندي معروف به لعيَّاشي ج2/35.

[5] - أصول الكافي ج1/139 (كتاب الحجة ح1 باب أن الأئمة عليهم السلام نور الله عز وجل) .

 

سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

الربيع ابن سليمان يقول: سمعت الشافعي يقول: «إذا صح الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم فهو أولى أن يؤخذ به من غيره». و ربیع بن سلیمان می گوید: شنیدم که شافعی می فرمود: «هرگاه حدیث صحیحی از رسول خدا صلی الله علیه وسلم ثابت گشت، پس آن حدیث اولی تر است از اینکه به قول و رای دیگری عمل شود». منبع: "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني.




تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 5020
دیروز : 5614
بازدید کل: 8795179

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010