Untitled Document
 
 
 
  2024 Jul 27

----

20/01/1446

----

6 مرداد 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلی الله عليه وسلم فرمود:

«لَا تَذْهَبُ الدُّنْيَا حَتَّى يَمْلِكَ الْعَرَبَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي وَاسْمُ أَبِيهِ اسْمُ أَبِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَجَوْرًا» سنن أبي داود 4 / 306 (4282)
«دنيا به پايان نمي‌رسد تا اينکه مردي از اهل بيتم که هم اسم من و اسم پدرش هم اسم پدر من است حکومت عرب را بدست گيرد و زمين را همانگونه كه پر از ظلم و ستم شده پر از عدل و داد مي كند.».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

سياست>مفاهيم و اصطلاحات سياسي>فاشیسم

شماره مقاله : 181              تعداد مشاهده : 938             تاریخ افزودن مقاله : 16/5/1388

[اصطلاح سياسي]


نويسنده: سید یعقوب محمدنیا 



 فاشیسم (Fascism) 

نوعی ناسیونالیسم افراطی است که نخستین بار بوسیله ی موسولینی، دیکتاتور ایتالیا در سال های 1922 تا 1943 در آن کشور بوجود آمد. موسولینی نهضت فاشیستی خود را در سال های بعد از جنگ جهانی اول با شعار «قدرت_ اطاعت_ عدالت» به راه انداخت و در چنین فضای آماده ای که مردم نیاز به امنیت و آرامش داشتند زمام امور را به دست گرفت و سایر احزاب سیاسی را منحل کرد و با تشکیل گروه های شبه نظامی هر جریان مخالفی را با إعمال فشار و روش های خشونت آمیز درهم شکست. فاشیسم بیش از اینکه یک فلسفه یا ایدئولوژی سیاسی باشد، یک روش حکومت است که بر سه اصل حکومت فردی، قدرت و حاکمیت دولت و ناسیونالیسم افراطی استوار است. در زمینه اقتصادی فاشیسم حد وسط بین سرمایه داری و کمونیسم به شمار می آید. یعنی در عین حال که مانند کمونیسم مالکیت وسایل تولید را در انحصار دولت در می آورد، مانند رژیم های سرمایه داری هم ، آزادی بی حد و حصر به صاحبان سرمایه و وسایل تولید نمی دهد و فعالیت های اقتصادی در جهت سیاست های دولت است یا به ادعای خودشان در جهت منافع ملی و مصالح جامعه هدایت شده است.

دکترین فاشیسم در سال 1932 و در اوج قدرت موسولینی توسط وی نوشته شده است که مهمترین مفاد آن به شرح زیر است:

1. انسان از نظر فاشیسم مقهور قوانین طبیعت نیست ، بلکه موجودی اجتماعی است که وابسته به ملت و وطن خود می باشد و در راه اعتلای وطن و ملت خود باید از نثار جان و مالش دریغ ننماید.

2. فاشیسم با لیبرالیسم به مفهوم کلاسیک آن مخالف است. لیبرالیسم منافع فردی را بر منافع و مصالح اجتماعی مقدم می شمارد در حالیکه فاشیسم بر تقدم قدرت دولت و تقدم مصالح جامعه بر منافع فردی تکیه دارد و آزادی های فردی را فقط در قالب سازمان دولت مجاز می شمارد.

3. فاشیسم گروه بند های سیاسی را در خارج از محدوده قدرت دولت مجاز نمی داند و منافع طبقات مختلف جامعه را از طریق مشارکت سندیکاها و تعاونی ها در تصمیم گیری ها تأمین می کند.

4. فاشیسم با اصل دموکراسی به معنی حکومت اکثریت مخالف است. زیرا معتقد است که تکیه بر کمیت از کیفیت و کارآیی حکومت می کاهد و به حکومت افراد الیت یا شایسته معتقد است ولو اینکه این افراد برگزیده ی اقلیت جامعه باشند.

بالاخره می توان به این نکته اشاره کرد که فاشیسم الهام بخش دو جریان دیگر در اروپای پس از جنگ اول جهانی یعنی نازیسم و فالانژیسم* بود که رهبران این حکومت های توتالیتر افرادی مانند هیتلر و فرانکو و موسولینی بودند. 



*فالانژ (Falange) نام حزبی است که در سال 1933 در اسپانیا تأسیس شد و اصطلاح فالاژیسم از نام همین حزب گرفته شده است و مانند حکومت فاشیستی بر قدرت دولت تکیه دارد و روش آنها هم کم و بیش مشابه فاشیست هاست.


به نقل از: سايت تابش



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام شافعی رحمه الله فرموده است: «أجمع المسلمون علی أنّ من استبان له سنّة عن رسول‌الله صلي الله عليه و سلم لم یحلّ له أنّ یدعها لقول أحدٍ» (به اتفاق همه مسلمانان، برای کسی که در مسأله‌ای، سنت رسول‌الله صلي الله عليه و سلم روشن باشد، روا نیست که سخن پیامبر صلي الله عليه و سلم را ترک کند و سخن کسی دیگر را بپذیرد). ابن قیم (2/361) و فلانی (ص 8). 

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1841
دیروز : 8764
بازدید کل: 7742839

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010