|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>اشخاص>ابوطالب ابن عبدالمطلب > اذيت هايى كه پیامبر صلی الله علیه و سلم پس از درگذشت عمويش متحمّل شد
شماره مقاله : 1813 تعداد مشاهده : 332 تاریخ افزودن مقاله : 26/3/1389
|
اذيت هايى كه پیامبر صلی الله علیه و سلم پس از درگذشت عمويش متحمّل شد
بيهقى از عبداللَّه بن جعفر(رضىاللَّهعنهما) روايت نموده، كه گفت: هنگامى كه ابوطالب وفات نمود، بى عقل و سفيهى از سفهاى قريش به رسول خدا صلی الله علیه و سلم متعرّض گرديد، و بر وى خاك انداخت، و پیامبر صلی الله علیه و سلم به خانه خود برگشت، يكى از دخترانش آمد و در حالى كه خاك را از روى (مبارك) وى پاك مىنمود، گريه مىكرد، پیامبر صلی الله علیه و سلم شروع به سخن گفتن نمود و گفت: «اى دختركم، گريه نكن، چون خداوند نگهدار پدرت است»، و در ميان آن مىگفت: «قريش چيزى را كه گمان مىكردم تا مرگ ابوطالب انجام دهند نتوانستند انجام دهند، بعد از آن شروع كردند».[1] اين چنين در البدايه (134/3) آمده. و ابونعيم در الحليه (308/8) از ابوهريره رضی الله عنه روايت نموده، كه گفت: چون ابوطالب درگذشت برخورد زشت قريش با پیامبر صلی الله علیه و سلم شروع گرديد، رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: «اى عمو! چقدر به زودى نبودنت را احساس نمودم!!».[2]
[1] ضعیف. بیهقی در «الدلائل» (2/35) مرسل است. همچنین در سند آن جهالت وجود دارد. همچنین ابن هشام آن را در «سیرت» (2/58) از طریق ابن اسحاق به سند صحیح از عروه روایت کرده است که عروه تابعی است و بر این اساس حدیث مرسل می باشد. نگا: «نقد بوطی» نوشتهی علامه آلبانی (28). [2] ضعیف. ابونعیم در «الحلیة» (8/ 308) و در سند آن فرات بن محبوب است که کسی غیر از ابن حبان که آسانگیر است او را ثقه ندانسته است.
به نقل از: حیات صحابه، مؤلّف علّامه شيخ محمّد يوسف كاندهلوى، مترجم: مجيب الرّحمن رحيمى(در 6 جلد)، به همراه تحقیق احادیث کتاب توسط: محمد احمد عیسی ، (به همراه حکم بر احادیث بر اساس تخریجات علامه آلبانی)
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|