|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > مراحل تحوّل در خمس
شماره مقاله : 1860 تعداد مشاهده : 344 تاریخ افزودن مقاله : 31/3/1389
|
مراحل تحوّل در خُمس س– لطفاً به طور خلاصه تحولات و تغییرات را که علمای تاجر مذهب شیعه در خمس بوجود آوردهاند را بیان کنید؟ ج *- تغییر اوّل: بعد از قطع سلسله امامت دروغین و غبیت مهدی موهوم گفتند: خمس فقط حق امام غایب است؟! آنگاه بیش از بیست دزد به پا خاستند و ادعا کردند که امام موهوم مخفی آنها را جانشین خود کرده تا خُمس را از مردم بگیرند، و به زیر زمین محل اختفای او برسانند!!. *-مرحله دوّم: نائبان امام به خاطر دزدی و چپاول خود با همدیگر حسادت ورزیدند و گفتند: پرداخت خُمس واجب است اما نه به نائبهای امام، بلکه خمس باید جدا شود و در زیر زمین دفن گردد! تا وقتی که امام مخفی از مخفیگاه بیرون میآید و آن را برمیدارد. *- سپس برای بار سوّم مسئله تغییر کرد و گفتند: پرداخت خمس واجب است، امّا نباید در زمین دفن شود، بلکه باید آن را نزد مرد امانتداری گذاشت، و امانتداری کامل جز در میان فقهای شیعه یافت نمیشود، و فقیه شیعه خمس را به مهدی غایب خواهند رساند[1]. *- باز برای بار چهارم آن را تغییر دادند و گفتند: پرداخت خمس به فقهای مذهب شیعه واجب است، نه برای این که آن را نگهداری کنند، بلکه باید آن را به فقرای اهل بیت که مستحق هستند بدهند![2]. *- سپس در مرحله پنجم خُمس را به فقها تحویل میدادند تا در هر جا که مناسب میدانند خرج کنند، مثلا برای نشر کتابهای شیعه، و ابتدا بیشترین سهم را خود برمیداشتند![3]. خصوصاً که همه فقهای شیعه ادعا میکنند از اهل بیت هستند!! و هنگامی که برخی از پیروانشان از سپردن و واریز کردن این مبالغ به حساب فقها سرباز زدند، روایتی دیگر ساختند مبنی بر اینکه: «هر کس یک درهم یا کمتر از یک درهم خمس را پرداخت نکند؛ اسم او در لیست کسانی درج میشود که به اهل بیت ظلم کردهاند، و حقوقشان را غصب نمودند، و هر کسی عدم پرداخت خمس را حلال بداند کافر است»[4]. رقابت شدید بین علمای شیعه بر سر چگونگی بدست آوردن مبالغ بیشتر از خُمس پدید آمد، و آشکارا اعلام کردند که هر کس خمس را پرداخت کند تخفیف زیادی برایش قائل خواهیم شد!! و این رقابت های شرافتمندانه تجاری بین علمایشان تا جایی افزایش یافت که این فقیه و عالم پنجاه درصد تخفیف میداد و آن یکی بیشتر و ... و همین طور[5]. آخرین وضعیت خُمس در سالهای اخیر (و در زمان )این است که فتوا دادهاند که هر کس میخواهد عازم سفر حج یا عمره باشد؛ باید همه دارایی خود را قیمتگذاری کند سپس خمس آن را به فقهای شیعه بدهد، در غیر این صورت حج او باطل است!![6]. ضربه کمر شکن از عبدالله بن سنان روایت کرده اند که گفت: از ابو عبدالله شنیدم گفت: «خُمس فقط در مال غنیمت واجب است»[7]. وسخن آخر در مورد دیدگاه علمای شیعه در رابطه با خُمس این است که آنها این مسأله را از علمای مسیحی قرون وسطای اروپا برگرفتهاند که پیروان کلیسا را ملزم کرده بودند یک دهم باج و مالیات خود را به کشیشها بپردازند. (ویلز مسیحی) میگوید: «کلیسا پیروان و رعیت را به پرداخت یکدهم سرمایه مجبور کرده بود، و این مبلغ را به عنوان حق خود طلب میکرد نه به عنوان کمک و همکاری»[8]. به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
[1] - المهذب سبزواری 8 / 180 . [2] - الوسیله ابن حمزه ، ص 682 . [3] - العروة الوثقی محسن حکیم 9 / 584 . [4] - العروة الوثقی 2 / 266 . [5] - کشف الاسرار موسوی ، ص 74 . [6] - مناسک الحج اثر استاد عمای شیعه در این عصر وکسی که او را به امام اکبر لقب می دهند یعنی موسوئی خوئی ص22. [7] - من لا یحضره الفقیه ج/13 ،وتهذیب الاحکام ج 1/384 والاستبصار ج 2/56 ، و وسائل الشیعه ج 4/338 . [8] - معالم تاریخ الانسانیه ج 3/895 .
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|