|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > دیدگاه علمای شیعه در مورد خُمس
شماره مقاله : 1861 تعداد مشاهده : 384 تاریخ افزودن مقاله : 31/3/1389
|
دیدگاه علمای شیعه در مورد خُمس
س – خُمس چیست و علمای شیعه در مورد آن چه دیدگاهی دارند؟ ج- خمس مالیات و خراجی است که علمای شیعه ادعا میکنند متعلق به ائمه آنهاست، و روایتی ساخته اند که میگوید: «خُمس دادن به ما فرض است»[1]. و از جمله اسباب و انگیزههای ابداع و اختراع خُمس از جانب علمای این بود که (با تطمیع) علما و طلاب علوم دینی را فریب دهند و به شیعه بگروند»[2]. و از ابو بصیر روایت است که گفت: «در مورد ساده ترین چیزی که انسان را به دوزخ میبرد سؤال کردم؟ امام گفت: خوردن یک درهم از مال یتیم، و ما یتیم هستیم»[3]. و در روایتی آمده: «پراختن خمس کلید روزی شما است»[4]. توضیح: ضریس کنانی از ابو عبدالله روایت کرده که گفت: «آیا میدانی چگونه زنا در میان مردم شایع شد؟ گفتم: فدایت شوم نمیدانم، گفت: از طریق خمس ما اهل بیت، زیرا خمس فقط برای پاکترین شیعیان ما است، و آنان را حلال زاده میکند»[5]. و علمای شیعه در کتاب های معتبرشان ثابت کردهاند که ائمهایشان شیعیان خود را از پرداخت خُمس معاف کردهاند[6]. ولی علمایشان در آن وقت آن را به زمان غیبت مقید کرده و گفتهاند تا وقتی که مهدی از مخفیگاهش بیرون بیاید شیعیان از دادن خمس معاف هستند، ولی مهدی موهوم هرگز نمیآید». شیخ یحیی حلّی گفته: «برای هیچ کس جایز نیست در خمس بدون اجازه امام در حضور او تصرّف کند، امّا در حال غیبت امام برای شیعیان آنها تصرّف در همه حقوقشان، از خمس و ازدواج و تجارت و مسکن و غیره جایز است. و امام صادق گفته: «هر زمینی که در تصرف شیعیان ماست تا زمان قیام قائم ما برایشان حلال است، و این کرم و فضل ایشان است»[7]. به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
[1] - وسائل الشیعه حرعاملی 4 / 337 ، من لایحضره الفقیه 1 / 13 ، الخصال ابن بابویه قمی 1 / 139 و تفسیر عیاشی 7 / 39 ، البرهان بحرانی 2 / 88 . [2] - ن ک اصول کافی کلینی 2 / 244 . [3] - وسائل الشیعه 4 / 374 ، و من لایحضره الفقیه 1 / 13 ، مفتاح الکتب الاربعه محمود موسوی 11 259 . [4] - تهذیب الاحکام 1 / 389 ، الاستبصار 2 / 59 ، وسائل الشیعه 4 / 375 ، الکافی 1 / 547 ، مفتاح الکتب الاربعه 1 / 257 . [5] - کافی 2/502 . [6] - اصول کافی ج 2/268 و202 . [7] - الجامع للشرائع يحيى حلي ص151 (باب الخمس والأنفال وقسمتهما )،و شرائع الإسلام في مسائل الحلال والحرام، اثر نجم الدين حلي ت676 ص182-183 (كتاب الخمس).
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|