Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است كه: "لا تسبوا أصحابي، لا تسبوا أصحابي، فوالذي نفسي بيده لو أن أحدكم أنفق مثل أحد ذهبا ما أدرك مد أحدهم ولا نصيفه" روايت بخاري (3470 ) ومسلم (2540)، يعنى: "ياران من را فحش و ناسزا نگوييد، ياران من را فحش و ناسزا نگوييد، قسم به ذاتى كه جان من در قبضه اوست، اگر يكى از شما باندازه كوه احد طلا انفاق كند (صدقه بدهد) باندازه كف دست آنها و حتى نصفش هم نميرسد".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > موضع شیعه در مورد روایات صحابه رضی الله عنهم

شماره مقاله : 1872              تعداد مشاهده : 332             تاریخ افزودن مقاله : 31/3/1389

موضع شیعه در مورد روایات صحابه رضی الله عنهم 

س – موضع علمای مذهب شیعه در مورد روایات صحابه چیست ؟

ج – شیخ شیعه آل کاشف الغطاء میگوید: « شیعه فقط روایاتی را سنّت و صحیح میدانند که اهل بیت از جدشان روایت کرده باشند. اما احادیث کسانی همچون ابوهریره و سمره بن جندب و غیره نزد امامیه به اندازه پشه ای ارزش ندارند»[1].

بنابراین یکی از اصول عقاید شیعه این است که: «هر آنچه از طریق غیر ائمه روایت شده باطل است»[2].

و حسن بن فرحان مالکی (که یکی از خدمتگزاران مذهب شیعه است) میگوید: «فقط روایات آن دسته از صحابه پذیرفته میشود که قبل از صلح حدیبیه ایمان آورده اند»[3].



مطالب کمر شکن:

علمای شیعه نپذیرفتن روایات صحابه را اینگونه توجیه می کنند که چون صحابه امامت یکی از ائمه یعنی علی بن ابی طالب رضی الله عنه را (به گفته آنها)نپذیرفته و رد کرده اند، روایتشان مورد قبول نیست.اما سؤال این است که چرا آنها روایات کسانی را می پزیرند که امامت بسیاری از ائمه ایشان را نپذیرفته و رد کرده اند !!؟

چرا علمای شیعه چنان که حُر عاملی تاکید میکند به روایات فرقهی فطحیه[4]، امثال عبدالله بن بکیر، و واقفه[5]، امثال سماعه بن مهران، و روایات ناووسیه[6]، و غیره عمل می­کنند، اما با وجود این علمای شیعه بعضی از راویان این فرقه ها را که بسیاری از ائمه را قبول ندارند ثقه و مورد اعتماد قرار داده اند .

(کشی شیعه) در مورد بعضی از رجال فرقه فطحیه همچون محمّد بن ولید خزاز و معاویه بن حکیم و مصدّق بن صدقه و محمّد بن سالم بن عبدالحمید میگوید: «همه اینها فطحیه هستند و آنها از جمله علما و فقها بزرگ و عادل می باشند»!!.

و مجلسی خبر داده که فرقهی شیعه به مرویات آنها عمل میکنند، آنجا که گفته: «به خاطر آنچه گفتم این طایفه به اخبار و روایات فطحیه مثل عبدالله بن بکیر و غیره، و اخبار واقفه مثل سماعه بن مهران و غیره عمل کرده اند».[7]

و نیز کشی و برادرش در مورد بعضی از سران واقفه از علمای شیعه اعتراض کردهاند، چون امام معصومشان گفته است: «واقف از حق برگشته است و بر معصیّت و گناه قرار دارد، اگر بر آن بمیرد جهنم جایگاه اوست و بد جایگاه و سرنوشتی است».

و میگوید: «واقفیها حیران و سرگشته زندگی میکنند،و کافر و زندیق میمیرند».

و می گویند: «آنها کافر مشرک و زندیق هستند»[8].

مطالب کمر شکن برای علمای شیعه:

علمای شیعه خود از ابی حازم روایت است که گفت: «به ابی عبدالله گفتم مرا از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خبر بده که آیا بر محمّد راست گفته اند، یا بر او دروغ بسته اند؟گفت: راست گفته اند»[9].

الله اکبر { وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا }(الإسراء: ٨١ ).



به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری





[1] - اصل الشیعه و اصولها ص 79 .

[2] - اصول الکافی کلینی ج 1 / 399 .

[3] - الصحابه بین الصحبه اللغویه و صحبة الشرعیه ، ص 25 .

[4] - آنها پیروان عبدالله بن جعفر بن محمد صادق هستند و آنها را به خاطر این فطحیه می گویند که عبد الله سرش پهن بود . و نوبختی می گوید : بیشتر علما و فقهای شیعه به این فرقه گرایش دارند ، و عبدالله فقط هفتاد روز زنده ماند آنگاه آنها از اعتقاد به امامت او برگشتند . (ن ک مسائل الامامة عبدالله الناشی الاکبر ص 46 ، و فرق الشیعه نوبختی ، ص 77 – 78 ، الحور العین نشوان حمیری ، ص 163 – 164 .

[5] - واقفه کسانی هستند که برای امام هفتم موسی بن جعفر توقف کرده اند و بعد از او به امامت کسی قائل نشده اند چون آنها ادعا می کنند که موسی بن جعفر وفات نیافته و زنده است و منتظر ظهور و خروج او هستند (ن ک المقالات و الفرق قمی ، ص 93 و مسائل الامامة ، ص 47) .

[6] - آنها پیروان فردی به نام ناووس هستند آنها می گفتند : که امام ششم جعفر بن محمد نمرده است و زنده است و ظهور می کند و حکومت را به دست می گیرد . (ن ک المقالات و الفرق ، ص 80 ، و فرق الشیعه ، ص 67 و الزینة رازی ص 286 و الحور العین ، ص 162) .

[7] - بحار الأنوار ج2/253 ح72 (باب علل اختلاف الأخبار....

[8] - رجال کشی ص 456 ، 567 ، 616 محمد بن عمر کشی متوفای 350 هجری .

[9] - اصول الکافی ج 1 / 65 .



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

مُزَنِی شاگرد شافعی رحمه الله: خداوند اختلاف را نکوهش کرده و آن را مذموم دانسته و امر کرده است که هنگام اختلاف به کتاب و سنت رجوع کنيم

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2733
دیروز : 5831
بازدید کل: 8836047

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010