|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>آثار>تاریخ یعقوبی
شماره مقاله : 1895 تعداد مشاهده : 720 تاریخ افزودن مقاله : 1/4/1389
|
تاریخ یعقوبی(م290ﻫ)
وی احمد بن أبی یعقوب إسحاق بن جعفر بن وهب بن واضح عباسی از اهالی بغداد و از مؤرخان شیعه امامیاست. وی در دولت عباسی در نوشتن دیوانها فعالیت داشت و ملقب به کاتب العباسی شد. یعقوبی تاریخ دولت اسلامی را از دیدگاه شیعه امامی بیان میکند. وی خلافت را فقط برای علی و فرزندان و حسب تسلسل ائمه در نگاه شیعه قبول دارد و علی را وصی مینامد و هنگامیکه بیان تاریخی خلافت ابوبکر، عمر و عثمان میپردازد، لقب خلافت را به آنان نمیدهد، بلکه میگوید: فلانی حکومت را بدست گرفت. وی در مورد هر کدام از آنان و همچنین بزرگان صحابه که سخن میگوید زبان به طعن به آنان میگشاید. وی در مورد عائشه[1]ّ، خالد بن ولید[2]، عمرو بن عاص[3] و معاویه بن أبوسفیان[4] اخبار توهین آمیزی را بیان میکند و خبر سقیفه را به صورتی زشت بیان میکند[5] و در آن ادعا میکند برای سلب خلافت از علی که از دیدگاه او وصی رسول خدا میباشد توطئه چیده شده است. روش وی در بافتن اتهامات همان روش شیعیان و روافض است کهیا خبر را به طور کامل میسازد و میبافد[6] یا اینکه چیزهایی بر خبر میافزاید،[7] یا اینکه خبر را در غیر سیاق و جایگاه آن بیان میکند تا بدین طریق معنای آن را منحرف سازد. نکته قابل ملاحظه دیگر اینکه وی زمانی که در مورد خلفای اموی سخن میگوید آنان را شاه مینامد و هنگامیکه در مورد خلفای عباسی سخن میگوید آنان را خلیفه توصیف میکند. همچنین دولت آنان را در کتاب «البلدان» «دولة المبارکة» نام مینهد.[8] این چیزها منعکس کننده نفاق و مخفی شدن وی در پس پرده شعار تقیه است. این کتاب نمایانگر تحریف ایجاد شده در نوشتن تاریخ اسلامیاست. همچنین این کتاب منبع بسیاری از خاورشناسان و غرب شناسانی است که به تاریخ اسلامیو سیره مردان آن طعن وارد کردهاند. البتهاین موارد از نظر علمیارزشی ندارند، زیرا غالب موارد مورد استفاده گروه اول قصص و خرافات و اساطیر است و مطالب گروه اول از زاویه دید حزبی نوشته شده اند. همچنین از حیث متدلوژی و روش تحقیق در مقابل ساده ترین قواعد مستند سازی علمی از بین میروند.[9]
به نقل از: سيره أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب رضي الله عنه و شخصيت و عصر او، تألیف: دكترعلي محمد محمد صلابی
[1] - تاریخ الیعقوبی2/180-183. [2] - همان131. [3] - همان222. [4] - همان232-238. [5] - همان123-126. [6] - منهج کتابة التاریخ الإسلامی، ص431. [7] - همان. [8] - البلدان، یعقوبی، ص432. [9] - منهج کتابة التاریخ الإسلامی، ص432.
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|