Untitled Document
 
 
 
  2024 Dec 03

----

01/06/1446

----

13 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:
" من مات ولم يغزُ ولم يحدث نفسه بالغزو، مات على شعبة من نفاق " (روايت مسلم)
" هر كسى كه بميرد در حالى كه جهاد نكرده باشد و يا در نفس خود فكر و نيت جهاد نداشته باشد در يكى از شعبه هاى نفاق مرده است.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>رهن > حکم آن

شماره مقاله : 1932              تعداد مشاهده : 340             تاریخ افزودن مقاله : 4/4/1389

پيش از اينکه به شرح اين موضوع بپردازيم لازم است اين اصطلاحات توضيح دهيم تا در خلال پاسخ نيازي به توضيح هيچکدام از اين اصطلاحات نداشته باشيم :
الرهن : کالائي که نزد مرتهن مي ماند .

المرتهن : شخصي که مطالبه ودرخواست رهن مي کند ورهن نزد او باقي مي ماند .

الراهن : شخصي که رهن را پرداخت مي کند .

رهن يکي از اموري است که دين اسلام آنرا براي اطمينان خاطر مالک قرار داده شده وبه اين شرط که مرتهن حق استفاده از آن را نخواهد داشت وفقط به عنوان امانت نزد خود نگهداري مي کند تا زمانيکه قرارداد تمام شود

اما اگر شخص مرتهن شرط استفاده از آن را گذاشت ويا از آن پيش از پايان قرارداد استفاده برد ربا مي باشد وحرام خواهد بود همانگونه که علما فرموده اند : " کل قرض جري منفعه فهي ربا " هر قرضي که سودي براي صاحب مال به دنبال داشته باشد ربا خواهد بود.

و ابن قدامه در کتاب المغني ج: 6 ص: 436 مي فرمايد :

قال ابن قدامة رحمه الله : " وكل قرض شرط فيه أن يزيده فهو حرام بغير خلاف . قال ابن المنذر : أجمعوا على أن المُسلف إذا شرط على المستلف زيادة أو هدية ، فأسلف على ذلك أن أخذ الزيادة على ذلك ربا . وقد روي عن أبي بن كعب وابن عباس وابن مسعود أنهم نهوا عن قرض جر منفعة " .

هر قرضي که شرط افزوده شدن بر آن واقع شود بدون هيچ خلافي بين علما حرام است

ابن منذر رحمه الله فرموده است : اگر شخص مرتهن بر شخص راهن شرط پرداخت زيادي کرد ويا در خواست هديه از راهن کرد اين حالت ربا ناميده مي شود.

پس اگر اين رهن فقط براي اطمينان خاطر مالک باشد وشخص مرتهن ويا مالک از آن رهن هيچ استفاده ي نبرد وهمچنين بدون اينکه تاثيري در پرداخت اجاره داشته باشد جايز بوده واشکالي هم ندارد اما اگر اين رهن سبب مي شود که مستاجر مبلغ کمتري را بعنوان اجاره پرداخت کند ويا مالک از آن رهن استفاده ببرد اين معامله حرام و ربا بشمار مي رود .



وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

شیخ الاسلام ابن تیمیه در بیان حال کسانی که معتاد به شنیدن موسیقی هستند چنین می گوید: "و برای همین کسانی هستند که به آن معتاد شده اند تا جایی که به شنیدن قرآن مشتاق نیستند و از گوش دادن به آن خوشحال نمی شوند و آن تاثیری را که در شنیدن موسیقی می یابند در گوش فرادادن به قرآن نمی بینند بلکه اگر به قرآن گوش دهند با قلبی مشغول و غیرحاضر و با زبانی مشغول به سخنانی دیگر آن را می شنوند اما همین که نوبت به موسیقی برسد صدایشان پایین می آید و از حرکت می افتند و قلبشان حاضر میشود!" [مجموع فتاوی]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2009
دیروز : 3590
بازدید کل: 8969766

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010