|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > وحدت وجود از دیدگاه شیعه
شماره مقاله : 1972 تعداد مشاهده : 385 تاریخ افزودن مقاله : 5/4/1389
|
وحدت وجود از دیدگاه شیعه
س - آیا بزرگان شیعه به حلول و وحدت وجود کلّی اعتقاد دارند؟ ج- بله، آنها از مقولهی حلول جزئی تجاوز کرده، یا به حلول خاص به علی رضی الله عنه معتقدند و به دروغ ادعا می کنند که ابا عبدالله علیه السلام گفت: «خداوند با دست راستش بر ما دست کشید و نورش را در ما قرار داد»[1]. و در روایتی دیگر آمده است: «ولی خداوند ما را با خودش در آمیخت»[2] . و نیز روایت میکنند که گفت: «ما با خدا حالاتی داریم، در آن حالات ما او هستیم و او ما است، مگر اینکه او او است و ما ما هستیم (پناهبر خدا ازکفر)»[3]. س- آیاتی که در قرآن در مورد توحید ذکر شده نزد بزرگان شیعه چه معنایی دارند؟ ج- همه آیات توحید عبادت را به تثبیت و تأیید ولایت علی و أئمّه رضی الله عنهم تفسیر میکنند، و قاعدهی آنها در این مورد این است: «اخبار متعدّد در مورد تأویل(تفسیر) شرک ورزیدن به خدا، و شرک ورزیدن در عبادت به شرک در ولایت ائمه وارد شده، یعنی شرک نزد آنها این است که همراه با ولایت امام کسی دیگر را که امام نیست با او شریک گردانی، و همراه با ولایت آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلم ولایت غیر آنها را قبول کنی. مثلاً در مورد آیه 65 سوره زمر که میفرماید: { وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (٦٥)} يعني: به تو و به يكايك پيغمبران پيش از تو وحي شده است كه اگر شركورزي كردارت (باطل و بيپاداش ميگردد و) هيچ و نابود ميشود ، و از زيانكاران خواهي بود . معنی این آیه آنگونه که در صحیح ترین کتاب شیعیان آمده این است: «اگر بعد از خودت همراه با ولایت علی به ولایت کسی دیگر فرمان دهی عمل تو محو و نابود می گردد»[4]. و از آن جمله اینکه در مورد آیه (غافر:12): { ذَلِكُمْ بِأَنَّهُ إِذَا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ } ميگویند: یعنی به ولایت علی رضی الله عنه کفر میورزید[5]{ وَإِنْ يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ } و اگر به کسی که حق ولایت ندارد با او شریک شود ایمان میآورید. و در روایتی دیگر گفته: وقتی به اهل ولایت کفر ورزیدید... و در مورد آیه 60سوره نمل که می فرماید: { أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ } میگویند: ابو عبدالله گفته است: یعنی با امام هدایت امام گمراهی هم هست [6]. مطالب کمر شکن برای شیعه: ابو عبدالله رحمه الله در مورد کسی که این تفسیر را ارائه می دهد میگوید: «هر کس چنین سخنی بگوید به خدا شرک ورزیده است، تا سه بار گفت: من از آنها تبری و بیزاری میجویم، بلکه منظور ذات الله تعالی است»[7] به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
[1] - اصول الکافی ، ج 1 / 440 . [2] - اصول الکافی ، ج 1 / 435 . [3] - شرح الزیارة الجامعه الکبیره ، ص 107 . [4] - اصول الکافی کلینی ، ج 1 / 427 ش 76 . [5] - کنز جامع الفواید ، ص 277 ، و بحار الانوار ، ج 23 / 364 ، و تفسیر قمی ، ج 2 / 256 و اصول الکافی ، ج 1 / 421 . [6] - بحار الانوار ، ج 23 / 391 ، و کنز الفوائد ، ص 207 محمد بن علی کراجکی متوفای سال 449 هجری . [7] - البرهان ، بحرانی ، ج 4/ 78 .
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|