|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > حق تشریع از دیدگاه شیعه برای کیست؟
شماره مقاله : 2037 تعداد مشاهده : 342 تاریخ افزودن مقاله : 12/4/1389
|
حق تشریع از دیدگاه شیعه برای کیست؟
س- آیا به اعتقاد بزرگان شیعه جز خداوند متعال کسی حق تشریع و حلال کردن و حرام کردن دارد؟ ج- بله، علمای شیعه ادعا میکنند که اباجعفر (که از این افتراء مبراست) گفته: « چون (همه امور شرع) به ما واگذار شده، هر چه ما (ائمه)حلال کنیم حلال است و هر چه را حرام اعلام کنیم حرام است».[1] امام هر چه را بخواهد حرام میکند و هر چه را بخواهد حلال می نماید». و روایت کرده اند که امام رضا گفته است: «مردم از نظر فرمانبری و اطاعت، بنده و بردگان ما هستند».[2] ضربه کمر شکن: خداوند متعال می فرماید: { اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلا لِيَعْبُدُوا إِلَهًا وَاحِدًا لا إِلَهَ إِلا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ (٣١)}: (توبه:31): یعنی: يهوديان و ترسايان علاوه از خدا، علماء ديني و پارسايان خود را هم به خدائي پذيرفتهاند (چرا كه علماء و پارسايان ، حلال خدا را حرام ، و حرام خدا را حلال ميكنند ، و خودسرانه قانونگذاري مينمايند ، و ديگران هم از ايشان فرمان ميبرند و سخنان آنان را دين ميدانند و كوركورانه به دنبالشان روان ميگردند . ترسايان افزون بر آن) مسيح پسر مريم را نيز خدا ميشمارند.بديشان جز اين دستور داده نشده است كه : تنها خداي يگانه را بپرستند و بس . جز خدا معبودي نيست و او پاك و منزّه از شركورزي و چيزهائي است كه ايشان آنها را انباز قرار ميدهند. ابو عبدالله رحمه الله میگوید: «سوگند به خدا که علماء و دیرنشینان آنها را به عبادت خویشتن فرا نخواندند، و اگر فرا میخواندند آنها اجابت نمیکردند، بلکه حرام را برایشان حلال کردند و حلال را برایشان حرام نمودند، و بدون اینکه خود بفهمند به پرستش آنها پرداختند».[3] به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
[1] - الاختصاص ص330 للمفيد، بحار الأنوار ج25/334 ح12 (فصلٌ في بيان التفويض ومعانيه). [2] ـ الامالی مفید ص 48 و بحار الانوار ج 25 / 279 . [3] ـ اصول کافی ج 1 / 53 .
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|