|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > کلیدهای غیب در دست کیست؟
شماره مقاله : 2052 تعداد مشاهده : 342 تاریخ افزودن مقاله : 14/4/1389
|
کلیدهای غیب در دست کیست؟
س– آیا به اعتقاد علمای شیعه خداوند کسی غیر از خود را به کلیدهای غیب ها اختصاص داده است؟
ج – علمای شیعه ادعا می کنند که علی بن ابی طالب رضی الله عنه گفته است: خداوند هیچ پیامبری را نفرستاده است مگر آنکه من دَین او را ادا میکنم و وعده هایش را ایفا می نمایم و خداوند مرا با علم وپیروزی برگزیده است و دوازده بار پیش پروردگارم رفته ام، و خداوند خود را به من معرفی کرد و کلیدهای غیب را به من بخشید».[1]
و ادعا کرده اند که ابا عبدالله گفته است:«من آنچه در آسمان ها و زمین است می دانم و آنچه در بهشت است می دانم و آنچه را که شده و آنچه را که می شود می دانم».[2]
توضیح :
خداوند متعال در مورد ذات اقدس در قرآن میفرماید:
{ وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُهَا إِلا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلا يَعْلَمُهَا وَلا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأرْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا يَابِسٍ إِلا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (٥٩)}(أنعام: ٥٩)
یعنی: گنجينههاي غيب و كليد آنها در دست خدا است و كسي جز او از آنها آگاه نيست . و خداوند از آنچه در خشكي و دريا است آگاه است . و هيچ برگي (از گياهي و درختي) فرو نميافتد مگر اين كه از آن خبردار است . و هيچ دانهاي در تاريكيهاي (درون) زمين ، و هيچچيز تر و يا خشكي نيست كه فرو افتد ، مگر اين كه (خدا از آن آگاه ، و در علم خدا پيدا است و) در لوح محفوظ ضبط و ثبت است .
و می فرماید:
{ قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ الْغَيْبَ إِلا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ (٦٥)} (نمل: ٦٥).
یعنی: بگو:كساني كه در آسمانها و زمين هستند غيب نميدانند جز خدا ، و نميدانند چه وقت برانگيخته ميشوند(و قيامت فرا ميرسد).
به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
[1] ـ وسایل الشیعه ج 5 / 220 .
[2] ـ بحارالانوار ، ج 26 / 1 .
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|