|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>شبهات>شبهات > سرپرستى مرد براى تنظيم خانواده است نه براى استبداد
شماره مقاله : 2164 تعداد مشاهده : 368 تاریخ افزودن مقاله : 24/4/1389
|
سرپرستى مرد براى تنظيم خانواده است نه براى استبداد
پيامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «تمام فرزندان آدم نگهبان و سرور هستند، مرد آقا و سرور خانوادهاش مىباشد و زن بانو و سرپرست خانهاش است.» آلبانى اين حديث را در صحيح جامع آورده است. سرپرستى مرد بر زن طبق قاعده منظمى است كه بافت جامعه آن را اقتضا مىكند و نيز براى استقرار و آرامش در اوضاع خانوادگى و اجتماعى ضرورى مىباشد سرپرستى مرد بر زن چون سرپرستى رؤساى حكومت و مسئولين امر است كه سرپرستى حكام از اين جهت ضرورى است كه جامعه اسلامى و بشرى آن را لازم دانسته و مسلمانان در صورت خروج و شورش عليه حاكم مسلمان گناهكار مىشوند. گرچه در ميان آنها كسانى باشند كه از نظر علم و ديانت از حاكم برتر باشند. طبيعت مرد به گونهاى است كه براى سرپرستى و قيم بودن شايستهتر است، زيرا مرد از نظر جسمى و روحى براى وارد شدن در معركه زندگى و پذيرفتن مسئوليت از زن قوىتر است به همين سبب سازمانهاى بزرگ اجتماعى را مردان اداره مىكنند. جنگها را مردان فرماندهى مىكنند و نيز رياست حكومت را مرد بر دوش مىگيرد. و نيز مىبينيم كه در كارهاى مهم و طاقت فرسا اغلب مردان موفقتر از زنانند و بندرت زنى يافته مىشود كه در كارهاى دشوار كاملا موفق باشد، مگر اينكه از پشتيبانى مردى برخوردار باشد. سرپرستى مرد در امور خانواده هيچگونه آسيبى به حيثيت و جايگاه و وجود زن وارد نمىكند، و اينجاست كه خداوند چنين تعبير دقيقى براى بيان سرپرستى مرد انتخاب نموده كه: (الرجال قوامون على النساء) و نفرموده كه «الرجال سادة النساء» مردان سردار زنانند، تا فهميده شود كه مسئوليت مرد تهيه نفقه و خرج زنان و دفاع از كيان زن است نه استبداد و سلطه گرى. به كتاب «المرأة بين تكريم الاسلام و اهانة الجاهلية» (صفحه 3) مراجعه شود. چرا مردان سرپرست زنان قرار داده شده اند خداوند متعال فرموده است: (الرجال قوامون على النساء بما فضل اللّه بعضهم على بعض و بما انفقوا من اموالهم، فالصالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظه اللّه واللاتى تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن فى المضاجع واضربوهن فان اطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا ان اللّه كان عليا كبيرا){ نساء: 34} مردان بر زنان سرپرستند بدان خاطر كه خداوند بعضى را بر بعضى فضيلت داده است، و نيز بدان خاطر كه از اموال خود خرج مىكنند پس زنان صالحه آنانى هستند كه فرمانبردار بوده و اسرار را نگه دارند؛ چرا كه خداوند به حفظ (آنها) دستور داده است و زنانى را كه از سركشى و سرپيچى ايشان بيم داريد پند و اندرزشان دهيد و از همبسترى با آنان خوددارى كنيد و بستر خويش را جدا كنيد، آنان را بزنيد پس اگر از شما اطاعت كردند راهى براى ايشان بجوييد كه بيگمان خداوند بلند مرتبه و بزرگ است. ابن كثير در تفسير اين آيه گفته است: مرد رئيس، بزرگ و حاكم است و در صورت انحراف زن، مرد وى را ادب مىكند چون مردان در بسيارى زمينهها از زنان برتر هستند بنابراين است كه خداوند نبوت و پيامبرى را ويژه مردان قرار داده است: پادشاهى نيز ويژه مردان است و پيامبر« فرموده است: (لن يفلح قوم ولّوا أمرهم امرأة) قومى كه كارشان را به زنى سپردند كه رهبر آنها شود{ بخارى } هرگز موفق نخواهند شد. همچنين پست قضاوت و غيره ويژه مردان است. { زيرا اين مسئوليتها با فطرت زن و كار اساسى اى كه او بر عهده دارد يعنى زاد و ولد و خانه دارى و تربيت فرزندان و ساختن نسل مسلمانى كه از دين و وطنش دفاع كند متضاد مىباشند. } و نيز خداوند متعال فرموده است: (و بما انفقوا من اموالهم) يعنى از آنجا كه مردان مهريه و مخارج زنان را مىپردازند و ديگر مسئوليتهاى كه خداوند در قرآن و سنت پيامبرش براى مردان معين نموده تا براى زنان انجام دهند مىپردازند، حق سرپرستى با آنهاست. و چون مردان در بسيارى از زمينهها برتراند، شايسته است كه سرپرست و قيم باشند، آن گونه كه خداوند متعال فرموده است: (وللرجال عليهن درجة) مردان را بر زنان{ بقره: 228} (در برخى از موارد) برترى است.
به نقل از: اسلام و بزرگداشت زن، مؤلف:محمد جميل زينو، مترجم:محمّدگل گمشادزهى
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|