Untitled Document
 
 
 
  2024 Dec 13

----

11/06/1446

----

23 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

در صحیحین از حدیث عبدالله بن مسعود رضی الله عنه چنین آمده است. «قلت: يا رسول الله، أي الذنب أعظم؟ قال: أن تجعل لله نداً وهو خلقك».
«گفتم ای پیامبر خدا، چه گناهی بزرگترین گناه است؟ فرمودند: اینکه برای خداوند شریک قرار دهی در حالی که او تو را آفریده است».

 متفق علیه، صحیح بخاری (7082) و صحیح مسلم (86).

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>مفاهيم قرآني و حديثي>رحمن و رحیم

شماره مقاله : 2360              تعداد مشاهده : 584             تاریخ افزودن مقاله : 8/5/1389

 

‌رحمن و رحیم [الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ]: دو صفتند که از رحمت مشتقند، و در هر یک از «‌رحمن» و «‌رحیم‌« مفهومی منظور است‌ که در دیگری منظور نیست مثلا رحمن به معنی رحمتی عظیم و افزون است‌؛ چون وزن فعلان صیغه‌ی مبالغه در کثرت و فزونی و عظمت است و مستلزم ثبوت و دوام نیست‌؛ مانند: غضبان‌، عصیان و سکران‌. ولی رحیم یعنی‌ کسی که از رحمت دایمی برخوردار است‌؛ زبرا صیغه‌ی فعیل در صفات دایمی به‌کار می‌رود، مانند کریم و ظریف‌. بر این اساس معنی این دو واژه چنین می‌شود: خدایی‌ که دارای رحمت عظیم و احسانی همیشگی است‌.(کشف المعانی، تفسیر ابن جماعه) خطابی گفته است‌: الرحمن ذو الرحمة الشاملة التى وسعت الخلق فى أرزاقهم و مصالحهم ، و عمت المؤمن و الكافر ، و الرحيم خاص بالمؤمن كما قال تعالى:{وكان بالمؤمنين رحيما }؛ (رحمن یعنی‌ کسی‌که دارای رحمت فراگیر است که تمام مخلوقات را فرا می‏گیرد، به نحوی ‌که منافع و روزی آنها را تامین می‌نماید، وعموم مومن و کافر را شامل می‌شود. ولی رحیم به مومن اختصاص دارد، همان‌طور که خدای متعال فرموده است‌: { نسبت به مومنان مهربان است }‌). (ترجمه تفسیر صفوة التفاسیر)؛ « الرَّحْمنِ » : و « الرَّحِيمِ » . هر دو صيغه مبالغه‌اند و صفت ( الله ) مي‌باشند. (تفسیر نور، دکتر مصطفی خرمدل)

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حدثنا يحيى ابن يمان، قال: سمعت سفيان الثوري، يقول: «الأعمال السيئة داء، والعلماء دواء، فإذا فسد العلماء فمن يشفي الداء؟». "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني. یحیی بن یمان می گوید: شنیدم که سفیان ثوری می فرمود: «اعمال و کارهای بد و زشت درد هستند و علماء دوای آن دردها هستند، هرگاه علماء فاسد شدند پس چه کسی دردها را درمان کند؟».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 774
دیروز : 6497
بازدید کل: 9020207

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010