توصیف بزرگان امامیه ائمه را به صفات خداوند
س-آیا درست است که بزرگان امامیه ائمه را به صفات خداوند توصیف میکنند و آنها را با نامهای خدا نامگذاری میکند؟
ج- بله، این موضوع در صحیح ترین کتابهای شیعه بیان شده است، شیخ آنها کلینی از ابی عبدالله روایت کرده که خداوند میفرماید:
{ وَلِلَّهِ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا}(اعراف: ١٨٠)
گفت: سوگند به خدا که ما اسماء حسنای خداوند هستیم که خدا جز با شناختن ما هیچ عملی را از بندگانش نمیپذیرد»[1].
علمایان اثنیعشریه با شرح و تفصیل بیشتر روایتی را به نام ابیجعفر ساختهاند که به ادعای آنها گفت: «ما مثانی هستیم که خداوند به پیغمبرش محمّد صلی الله علیه و سلم بخشیده، و ما چهره خدا هستیم که در میان شما در روی زمین این سو و آن سو میگردیم، و ما چشم خدا در خلق او، و دست گشوده شده رحمت او بر بندگان هستیم، بعضی ما را شناخته، و برخی نسبت به ما جاهلند»[2].
همچنین بر زبان ابیعبدالله این افترا را ساختهاند که گفت: «خداوند ما را آفرید، و سیمای ما را زیبا کرد، و ما را چشم خود در میان بندگانش قرار داد، و ما را زبان سخن گویش در میان آفریدگانش گردانید، و ما را دست گشوده رحمت خود بر بندگان و آن چهره (یا جهت) خدا هستیم که باید از آن آمد، و آن دروازه خداییم که به او راهنمایی میکند؛ و ما را خزانه داران او در آسمان و زمینش قرار داد، درختان بوسیله ما میوه میدهند، و میوهها بوسیله ما میرسند، و بوسیله ما نهرها جاری میشوند، و از آسمان باران میبارد، و بوسیله ما گیاهان سبز میشوند، و با عبادت و پرستش ما خداوند عبادت شده است، و اگر ما نبودیم خداوند عبادت نمیشد».[3]
و در روایتی دیگر آمده است که ائمه ایشان گفته اند: «سپس ما آورده میشویم و ما بر عرش پروردگار مینشنیم».[4]
و نیز این افتراء را ساخته و پرداخته اند که (پناه بر خدا) خداوند در رابطه با علی گفته: «ای محمّد علی اول است، علی آخر است، و او به همه چیز آگاه است، (گویا)رسول خدا گفت: ای پروردگاه این اوصاف تو نیست؟ گفت: ای محمّد علی اول و آخر و ظاهر و باطن است ..».[5]
و به دروغ به علی علیه السلام نسبت دادهاند که گفته است: «من چهره خدا هستم، من پهلوی خدایم، من اول و آخر هستم و من ظاهر هستم و من باطن هستم و من وارث زمین، و من راه خدا هستم و... ».[6]
توضیح:
ادعای شیعه در موارد فوق در مورد ائمه شبیه سخن فرعون بود که گفت:
{ فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الأعْلَى (٢٤)} (نازعات:24): و گفت من والاترین پروردگار شما هستم!.
بزرگان شیعه معتقدند که ائمه گفتهاند مراد از (وجه)در ایات ذیل ائمه هستند، مانند:
{ وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالإكْرَامِ (٢٧)}(الرحمن:27). و میفرماید:
{ وَلا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لا إِلَهَ إِلا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلا وَجْهَهُ} (القصص:٨٨) گفت: یعنی ائمه باقی میمانند، چون آنها به دروغ به امامانشان نسبت دادهاند که آنها گفته اند: «ما چهره خدا هستیم که از بین نمیرود».[7]
بار خدایا از شرک و مشرکین به تو پناه می بریم.
ضربه کمر شکن بر شیعه
ابو عبدالله در مورد علمای شیعیان خود می گوید: «خداوند پاک و منزه است از آنچه اینها او را بدان وصف میکنند، ما در علم و قدرت خداوند شریک او نیستیم، بلکه هیچ کس جز او غیب نمیداند، چنان که در کتابش می فرماید:
{ قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ الْغَيْبَ إِلا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ (٦٥)} (نمل: ٦٥)
یعنی: بگو كسانی كه در آسمانها و زمین هستند غیب نمیدانند جز خدا، و نمیدانند چه وقت برانگیخته میشوند.
گفت: جاهلان و احمقان شیعه و کسانی که دینشان از بال پشه سبکتر است ما را اذیت کرده اند، و خداوندی را که هیچ معبود به حقی جز او نیست گواه میگیرم که من از کسی که بگوید که ما غیب میدانیم یا در فرمانروایی خداوند شریک هستیم، یا ما را فراتر از جایی قرار میدهد که خدا برای ما پسندیده است؛ بیزارم و از او به خدا پناه میبرم»[8].
[1] ـ اصول کافی ، ج 1 / 143 - 144 .
[2] ـ اصول کافی ، ج 1 / 143 .
[3] ـ اصول کافی ، ج 1 / 144 .
[4] ـ تفسیر عیاشی ، ج 2 / 312 ، بحارالانوار ، ج 3 / 320 و تفسیر البرهان بحرانی ، ج 2 / 439 .
[5] - بصائر الدرجات الكبرى ص534 ح36 (باب النوادر في الأئمة عليهم السلام وأعاجيبهم )،بحار الأنوار ج91/180 ح7 (باب أدعية الشهادات والعقايد ).
[6] ـ رجال کشی ، ص 211 ، بحار الانوار ، ج 94 – 180 ، و مناقب آل ابی طالب ، ج 2 / 385 و بصائر الدرجات ص 151 .
[7] ـ التوحید بن بابویه قمی ، ص 150 ، بحار الانوار ، ج 24 / 201 ، تفسیر صافی ، ج 4 / 108 ، البرهان ، ج 3 / 241 .
[8] - بحار الانوار ، ج 25 / 32 و 267 و 316 ، الاحتجاج طبرسی ، ج 2 / 473 ، رجال کشی، ص 323 – 325 و 518
به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری.