Untitled Document
 
 
 
  2024 Dec 03

----

01/06/1446

----

13 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم به حضرت على رضي الله عنه فرمودند: "يا علي‌، لاتتبع‌ النظرة‌ النظرة، فان‌ لك ‌الأولي‌ وليس‌ لك‌ الأخرة"، يعنى: "اي‌ علي‌! نگاه‌ دوم‌، نگاه‌ اول‌ را دنبال‌ نكند زيرا نگاه‌ اول‌ از تو بخشوده‌ است‌ اما نگاه‌ دوم‌ چنين‌ نيست‌".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > ایمان به فرشتگان

شماره مقاله : 2387              تعداد مشاهده : 359             تاریخ افزودن مقاله : 9/5/1389

ایمان به فرشتگان

س– عقیده علمای مذهب شیعه در مورد ایمان داشتن به فرشتگان چیست؟

ج – آنها معتقدند که فرشته از نور ائمه آفریده شدهاند، و روایت کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت: «خداوند از نور چهره علی بن ابی طالب هفتاد هزار فرشته آفرید که برای او و شیعیان و دوستدارانش تا روز قیامت طلب آمُرزش میکنند».[1]

*- یکی از وظایف فرشتگان گریه کردن در کنار قبر حسین است. از ابی عبدالله روایت کردهاند که گفت: «خداوند چهار هزار فرشته را که ژولیده و غبار آلود هستند برای قبر حسین مقرر کرده که تا روز قیامت برای او گریه کنند».[2]


آرزوی فرشته‎های آسمان

از ابی عبدالله روایت کرده اند که گفت: « چیزی در آسمان ها و زمین نیست مگر اینکه آنها از خداوند میخواهند به آنها اجازه داده شود قبر حسین را زیارت کنند، بنابراین گروهی فرود میایند و گروهی بالا میروند».[3]

*- به اعتقاد علمای شیعه ملائکه به مسئله ولایت ائمه مکلّف هستند، ولی (در عین حال) میگویند: از ملائکه جز گروه مقربین و نزدیگان بارگاه الهی کسی ولایت را نپذیرفت، و خداوند هر فردی از ملائکه را که مخالفت کند عذاب میدهد، حتی یکی از فرشتگان وقتی ولایت امیرالمؤمنین را نپذیرفت مجازات گردید، و بالش شکسته شد، و بهبود نیافت تا زمانی که رفت و خود را به گهواره حسین علیه السلام مالید»[4].

خرافات سرای شیعه از ابا عبدالله (حاشا ازابا عبدالله) روایت کرده گفته: «ولایت امیرالمؤمنین را بر فرشتگان پیشنهاد کرد همه پذیرفتند جز یک فرشته به نام فطرس که از قبول کردن سرپیچی کرد، پس خدا بالش را شکست! وبیچاره بهبود نیافت جز زمانی که گهواره حسین را لمس کرد و در آن غلطید! (به دروغ شیعه)رسول خدا صلی الله علیه و سلم گفت به پرهای آن فرشته نگاه انداختم که خون از آن میچکید، تا جایی که بال دیگرش هم آغشته به خون شد، و همراه جبرئیل بسوی آسمان صعود کرد و در جای خود قرار گرفت»[5]

*- حیات فرشتگان وابسته به ائمه است، بنابراین: «فرشتگان آب و غذایی ندارند جز درود فرستادن و دعا کردن برای امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و دوستدارانش، و طلب آمرزش کردن برای شیعیان گناه کار او، و ملائکه قبل از تسبیح ائمه و تسبیح شیعیان ما و به پاکی یاد کردن ائمه و شیعیان ما تسبیحی را نمیشناختند»[6].

*- خداوند ملائکه را جز به خاطر این شرافت داده است که ولایت علی را پذیرفته اند،[7] پس روایت کرده اند که رسول خدا صلی الله علیه و سلم (حاشا ازاو) گفت: «ایا فرشتگان جز بوسیله دوست داشتن علی و پذیرش ولایت آنها شرف و مقام یافته اند؟زیرا هر کس دوستدار علی باشد و قلبش از آلودگی غش و دغلی و خیانت و نجاست گناه پاک شده باشد، از بهترین فرشتگان هم برتر است».

*- وقتی فرشتگان با هم درگیر شدند، جبرئیل نزد علی فرود می اید تا به آسمان صعود کند و میان فرشتگان صلح برقرار کند»!.[8]

*- وقتی شیعهای با دوست شیعهاش به خلوت نشیند، فرشتگان حافظ او میگویند: «دور شویم، آنها راز میدارند و خداوند آنها را پوشانده است»[9].


تناقض

(ادعای فوق الذکر) در واقع تکذیب این آیات است:

{ إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ (١٧)مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ (١٨)}(ق: ١٨- ١٧)

و میفرماید:

{ أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْ بَلَى وَرُسُلُنَا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ (٨٠)}(زخرف: ٨٠)

آیا گمان می‌برند كه ما اسرار پنهانی و سخنان درگوشی آنان را نمی‌شنویم‌ ؟ ! آری ! (ما آگاه از راز و رمز ایشان و شنوای نجوای آنان بوده و) گذشته از این ، فرشتگان مأمور ما در كنارشان حاضر و بر اعمالشان ناظرند و (همه كردار و گفتارشان را) می‌نویسند وثبت و ضبط می‌كنند.

*- از دیدگاه شیعه منظور از نام فرشتگانی که در قرآن آمده اند دوازده امام است ، بنابراین مجلسی شیخ شیعه در کتابش بابی با این عنوان آورده است: «باب در مورد اینکه ائمه صف گرفته و تسبیح گویندهاند و صاحب مقام معلوم و حاملان عرش هستند و سفیران گرامی و نیک منش آنها هستند»[10] سپس(11)روایت را در آن موضوع ذکر کرده است.

توضیح:

واقعاً گستاخی و زبان درازی آخوندهای شیعه علیه مقام فرشتگان مقرّب، دروغ پردازی بر ایشان؛ بسیار نزدیک است به انکار آن بزرگواران علیهم السّلام، زیرا انکار کردن وظایف و ویژگیها و فضایل فرشتگان از سوی مراجع شیعه، و تعیین کردن ولایت ائمه به عنوان دین ایشان، سپس انکار وجود آنها با تأویل کردن نام و لقبهای آنها در قرآن به ائمه و...امّا خداوند متعال می فرماید:

{ وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ (٢٦)لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ (٢٧)}(انبیاء:26-27)

یعنی: (برخی از كفّار عرب) میگویند: خداوند رحمان فرزندانی (برای خود ، به نام فرشتگان) برگزیده است یزدان سبحان پاك و منزّه (از این گونه نقصها و عیبها) است.بلكه بندگان گرامی و محترمی هستند.

همچنین فرمود:

{ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ (٩٨)} (بقره:98)

یعنی: كسی كه دشمن خدا و فرشتگان و فرستادگان او و جبرئیل و میكائیل باشد (خداوند دشمن او است )، چه خداوند دشمن كافران است.



به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری


[1] ـ کنز جامع الفواید ، ص 334 کراجکی ، بحار الانوار ، ج 23 / 320 ، ارشاد القلوب دیلمی ، ج 2 / 294 و تاویل الایات استر آبادی ، ص 643 و کشف الغمه فی معرفة الائمه اربلی ، ج 1 / 103 ، مائه منقبه ، ص 42 شاذان قمی .

[2] ـ وسائل الشیعه ، ج 10 / 318 .

[3] ـ تهذیب الاحکام ، ج 2 / 16 .

[4] ـ بحارالانوار ، ج 26 / 341 ، بصائر الدرجات الکبری صفار ، ص 20 .

[5] - بصائر الدرجات الكبرى ص88 ح7 (باب ما خصَّ الله به الأئمة.

[6] ـ بحارالانوار ، ج 26 / 344 – 349 ، جامع الاخبار ابن بابویه ، ص 9 .

[7] ـ تفسیر حسن عسکری ، ص 153 .

[8] - وسائل الشيعة ج12/229 ح2 (باب تحريم حجب الشيعة) .

[9] ـ وسائل الشیعه ، ج 8 / 563 – 564 .

[10] ـ بحار الانوار 26 / 51 .



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

عن أبي الهياج الاسدي قال : قال لي على بن أبي طالب: «ألا ابعثك على ما بعثني عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم أن لا تدع تمثالا [رواية :صورة ] [في بيت] إلا طمسته، ولا قبرا مشرفا إلا سويته».  ابوهياج اسدي روايت مي کند: علي ابن ابي طالب رضي الله عنه به من گفت: آيا تورا مامور به انجام کاري نکنم که رسول الله صلي الله عليه وسلم براي انجام آن کار مرا امر کردند؟ هر تصويري که در خانه اي ديدي آنرا ازبين ببر و هر قبري را که مرتفع بود با زمين هموار کن. صحيح مسلم (3/61).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1333
دیروز : 3590
بازدید کل: 8969090

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010