|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>سیره نبوی>جنگ فجار
شماره مقاله : 2410 تعداد مشاهده : 392 تاریخ افزودن مقاله : 15/5/1389
|
نبرد خونين فجار همزمان با بيست سالگي رسول خدا -صلى الله عليه وسلم-، در سوق عکاظ، نبرد خونيني ميان قريش- به همراهي کنانه- و قيس عيلان در گرفت که «حرب الفجار»[1] نامبردار شده است. زمينة بروز اين جنگ آن بود که مردي از بنيکنانه- به نام براص- سه تن از مردان جنگجوي قيس عيلان را ناجوانمردانه به قتل رسانيد. خبر به بازار عکاظ رسيد. طرفين برآشفتند. رهبر قريش و بنيکنانه حرب بن اميه بود که از نظر سني و مکانت اجتماعي از همه برتر بود. در نيمة نخستين روز، پيروزي با قيس بود و کنانه مغلوب شده بودند؛ اما، نيمروز، ناگهان گردونة جنگ به زيان قيس گرديد. بعضي از سران قريش نداي صلح در دادند، و بنابر آن شد که کشتگان دو طرف را برشمارند، و هر يک از طرفين که بيشتر کشته داده بود، دية کشتگان افزونتر را بستاند. بر اين مبنا با يکديگر صلح کردند، و دست از جنگ کشيدند، و دشمنيها و بدخواهي فيمابين را از ميان بردند. اين جنگ را، به خاطر آنکه توأم با هتک حرمت ماههاي حرام بود حرب فجار ناميدند. در اين جنگ، رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- حضور داشتند و براي عموهايشان تدارکات جنگي فراهم ميآوردند و تيرهاي آنان را براي تيراندازي آماده ميکردند[2].
--------------------------------------------------------------------------------
[1]- حربهای فجار فیمابین این دو گروه، چهار فقره بوده است؛ سه فقره نخستین آنها ستیز و مشاجرهای خفیف بیش نبوده، و بدون کشتار و خونریزی به صلح انجامید. درگیری نخستین، انگیزهاش کوتاهی فردی از قیس نسبت به پرداخت بدهیاش بود که به فردی از کنانه داشت، درگیری دوم، انگیزهاش فخر فروشی مردی از کنانه بر قیسیان بود، سومین درگیری، انگیزهاش تعرض جوانان مکه به یکی از زنان زیبا اندام و زیباروی قیس بود؛ فقره چهارم، فجار براض بود که در متن آوردهایم. برای تفصیل این ماجراها، نک: المنمق فی اخبار قریش ، ص 160-164؛ الکامل، ج 1، ص 467؛ ابن اثیر آن سه درگیری نخستین را یک نبرد واحد به حساب آورده است.
[2]- سیرة ابنهشام، ج 1، ص 184-187؛ المنمق فی اخبار قریش، ص 164-185؛ الکامل، ابن اثیر، ج 1، ص 468-472؛ گفتهاند: این نبرد در ماه شوال به وقوع پیوسته است؛ اما، این درست نیست! زیرا ماه شوال ماه حرام نیست، و عکاظ هم بیرون از محدوده حرم است؛ بنابراین، کدام حرمت هتک شده است؟ گذشته از اینها، بازار عکاظ، در آن روزگار، از آغاز ماه ذیقعده دایر میشده است.
(به نقل از: خورشيد نبوّت، ترجمه فارسي «الرحيق المختوم» مؤلف: شيخ صفي الرحمن مبارکفوري، برگردان : دکتر محمدعلي لساني فشارکي)
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|