|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > رفتن به بهشت و دوزخ در دست کیست؟
شماره مقاله : 2497 تعداد مشاهده : 305 تاریخ افزودن مقاله : 17/5/1389
|
رفتن به بهشت و دوزخ در دست کیست؟ س– بر حسب عقیده علمای شیعه چه کسی با خواست و اراده خود مردم را به بهشتت یا دوزخ میبرد؟
ج- چنین کسی به اعتقاد شیعه علی علیه السلام است، پناه بر خدا از گمراهی. کلینی شیعه روایت کرده که علی گفت: «من تقسیم کننده مردم به بهشت و دوزخ هستم، کسی جز با تقسیم من وارد نمیگردد»[1]. و علمای شیعه این مسأله را به جایی رسانده اند که ادعا کردهاند علی گفته: «من جزا و پاداش دهندهی مردم در روز قیامت هستم، و تقسیم کننده بین بهشت و دوزخ هستم که جز بر اساس تقسیم من وارد آنجا نمیگردند، و من جداکننده بزرگ هستم و همه پیامبران و فرشتگان و ارواح به خاطر آفرینش ما آفریده شدهاند...»[2]. همچنین این افتراء را به نام اباعبدالله رحمه الله ساخته اند که گفته: «در روز قیامت منبری گذاشته شود که همه خلایق آن را ببینند، مردی بالای آن میرود که در سمت راست او یک فرشته و در سمت چپش یک فرشته میایستد، فرشتهی سمت راست فریاد سر میدهد: «ای جمع خلایق! این علی بن ابی طالب است، هرکس را خود بخواهد وارد آتش میکند»[3]. بلکه وقتی حلقه های دروازه های بهشت حرکت میکنند صدایی از آنها شنیده می شود که میگوید: ای علی!. این افتراء را هم به زبان رسول خدا علیه السلام ساخته و پرداخته اند که (حاشا از او)گفته: «حلقهی درب بهشت از یاقوت سرخ است که بر روی صفحه های طلا قرار گرفته اند، وقتی حلقه به صفحهی طلایی برخورد کند صدای یا علی از آن طنین انداز میشود»!.[4] به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
[1] - أصول الكافي ج1/142 (كتاب الحجة ح3 باب أن الأئمة هم أركان الأرض) . [2] - بصائر الدرجات الكبرى ص435 ح4. [3] - بصائر الدرجات الكبرى ص434-435 ح1 (باب في أمير المؤمنين عليه السلام أنه قسيم الجنة والنار )،علل الشرائع ج1/164 ح4 (باب العلة التي من أجلها صار علي بن أبى طالب عليه السلام قسيم الله بين الجنة والنار) . [4] - علل الشرائع ج1/164 ح5.
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|