|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > جایگاه امامت نزد علمای شیعه
شماره مقاله : 2501 تعداد مشاهده : 325 تاریخ افزودن مقاله : 17/5/1389
|
امامت
س – جایگاه امامت نزد علمای شیعه چیست ؟ ج- 1- امامت از دیدگاه آنان مثل نبوت است، و گفته اند: «امامت همچون نبوت مقامی الهی است»[1]. بنابراین بحرانی به دروغ به امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب نسبت داده که گفت: هر کسی به ولایت من اقرار نکند؛ اقرار او به نبوت محمّد صلی الله علیه و سلم فایدهای به او نمیرساند»[2]. 2- به غلو و زیاده گویی افزودند و فراتر رفته اند و گفتند: «امامت از نبوت بالاتر و مهم تر است». شیخ و علاّمه شیعه جزایری میگوید:«امامت عام و کلی که جایگاه آن از نبوت و رسالت فراتر قرار دارد»[3]. و در احادیث کلینی در الکافی آمده است که امامت از مقام نبوت برتر و بالاتر است[4]. 3- سپس از این هم فراتر رفته و گفتند امامت بزرگترین چیزی است که خداوند پیامبرش را با آن مبعوث کرده است. آخوند بزرگ هادی تهرانی میگوید: «بزرگترین مسئله از دین که خداوند پیامبرش را با آن مبعوث کرده است مسئله امامت است»[5]. 4- هیچ دری ازدرهای غلو و زیادهگویی را در موضوع امامت باقی نگذاشتند مگر اینکه وارد آن شدند، تا جایی که گفتند: « امامت رکنی از ارکان اسلام است». همچنین کلینی از ابو جعفر روایت می کند که گفت: «اسلام بر پنج پایه بنا شده است، نماز، زکات، روزه، حج و ولایت، و به هیچ چیزی مانند ولایت فرمان داده نشده است»[6]. 5- سپس غلو و افراط شیعه پیشرفت کرد و گفتند: «امامت بزرگترین ارکان اسلام است». و کلینی از ابی جعفر روایت میکند که گفت: «اسلام بر پنج پایه بنا شده است: بر نماز و زکات و حج و روزه و ولایت ، زراره میگوید: گفتم از این ارکان کدام برتر است؟ گفت: ولایت برترین است»[7]. ولی آل کاشف الغطاء آنها را رسوا کرده و گفته است: «شیعه رکنی دیگر به ارکان اسلام اضافه کردند که امامت است»[8].
زیرنویس: [1] - اصل الشیعه و اصولها ، ص 58 . [2] - مقدمه تفسیر البرهان بحرانی ، ص 24 و بحار الانوار مجلسی 26 / 3 . [3] - زهر الربیع ، ص 12 نعمت الله عبدالله حسینی الجزائری . [4] - کافی 1 / 175 . [5] - ودایع النبوة هادی تهرانی ، ص 115 . [6] - اصول الکافی 2 / 18 و عالم معاصر شیعه عبد الهادی فضلی استاد یکی از دانشگاههای کشور در کتابش التربیة الدینیه ، ص 63 می گوید : امامت رکنی از ارکان دین است ! [7] - اصول کافی 2 / 18 . [8] - اصل الشیعه ، ص 58 .
به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|