|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > موضع شیعه نسبت به ابوبکر صدیق رضی الله عنه
شماره مقاله : 2509 تعداد مشاهده : 337 تاریخ افزودن مقاله : 17/5/1389
|
موضع شیعه نسبت به ابوبکر صدّیق رضی الله عنه س– آیا علمای شیعه درباره ابوبکر صدیق رضی الله عنه از ائمه خود پیروی کردهاند؟ ج- خیر! بلکه علمای شیعه آشکارا ابوبکر را کافر و فاسق میدانند و او را لعنت و ... کرده اند و در این مورد از امامانشان پیروی نکرده اند، علمای شیعه در مورد ابوبکر معتقدند که بخش عمده عمر خود را در کفر گذرانده و خادم[1] بتها بوده، و بتها را پرستش[2]کرده، و ایمان آوردن او همچون ایمان آوردن یهودیان و نصارا است[3]. و مرجع شیعه جزایری گفته: «در روایات ویژه آمده که ابوبکر در حالی که پشت سر رسول خدا صلی الله علیه و سلم به نماز ایستاده بود بُتی را به گردنش آویخته و برای آن بُت سجده میکرد»[4]. بزرگان شیعه ابوبکر رضی الله عنه را به خاطر اینکه با مرتدین و از دین برگشتگان وارد جنگ شد تکفیر کردهاند، چون فرمود: «اگر پرداخت یک رسیمان یا یک رأس بزغاله را از من منع کنند از آنچه به رسول خدا صلی الله علیه و سلم میپرداختند، با آنها وارد جنگ میشوم و علیه آنها جهاد میکنم، (می گویند:) این کار ایشان زشت و ستم بزرگ و تجاوزی آشکار است!...و کسی که درک و شعور داشته باشد میدانند که گوینده این گفته از دین خدا و دین محمّد صلی الله علیه و سلم خارج است، و اگر بگویند او ظالم است، این سخن برای حقارت و کفر و نادانی او کافی است»[5]. و میگویند: ابوبکر رضی الله عنه یک بُت داشته که در زمان جاهلیت او را پرستش میکرده و در اسلام هم آن را پنهانی میپرستیده و برایش سجده میکرد و همین کار را ادامه داده تا اینکه پیامبر صلی الله علیه و سلم وفات یافت، آنگاه او آنچه را که در دل پنهان میکرد آشکار نمود[6]. و شیخ شیعه مجلسی به طور قطع میگوید: او (ابوبکر رضی الله عنه ) ایمان نیاورده است[7] و علمای شیعه از دل و درون او اطلاع یافتهاند و برایشان روشن شده که او کافر است[8]. و می گویند: پیامبر صلی الله علیه و سلم از ترس اینکه مبادا ابوبکر رضی الله عنه مشرکین را خبر کند و جای پیامبر را به آنها نشان دهد او را در سفر هجرت با خودش به غار برد[9]. عالم شیعه ابن طاوس گفت: «یکی از رویات جالب در مورد اینکه رسول خدا صلی الله علیه و سلم از بیم اینکه ابوبکر رضی الله عنه محل اختفایش را به کفار نشان دهد او را همراه خود به غار بُرد...این است که رسول خدا صلی الله علیه و سلم به علی علیه السلام دستور داد در بستر او بخوابد، ولی چون از ابوبکر بیمناک بود او را با خود به غار برد»[10]. همچنین گفته اند: «ابوبکر آیات ارث را افزوده است»[11].
[1] - بیاضی در الصراط المستقیم 3 / 155 ، کاشانی فی علم الیقین 2 / 707 . [2] - بحار الانوار 25 / 172 . [3] - الکشکول آملی ، ص 104 . [4] - الأنوار النعمانية ج1/53 (نور مرتضوى) . [5] - الاستغاثة في بدع الثلاثة ج1/7 أبي القاسم علي بن أحمد الكوفي الشيعي العلوي ت352 . [6] - الانوار النعمانیه الجزائری 2 / 111 . [7] - مراة العقول مجلسی 3 / 429 – 430 . [8] - الاستغاثه فی بدع الثلاثه ، ابوالقاسم علی بن احمد کوفی شیعی م 352 هجری . [9] - الطرائف فی معرفة مذهب الطوائف ، ص 401 ابن طاووس حسینی م 664 هجری . [10] - الطرائف في معرفة مذهب الطوائف ص410 ابن طاوس علي بن طاوس الحسيني ت664 [11] - كشف الأسرار ص126 خميني .
به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|