Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم به حضرت على رضي الله عنه فرمودند: "يا علي‌، لاتتبع‌ النظرة‌ النظرة، فان‌ لك ‌الأولي‌ وليس‌ لك‌ الأخرة"، يعنى: "اي‌ علي‌! نگاه‌ دوم‌، نگاه‌ اول‌ را دنبال‌ نكند زيرا نگاه‌ اول‌ از تو بخشوده‌ است‌ اما نگاه‌ دوم‌ چنين‌ نيست‌".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>نذر

شماره مقاله : 2519              تعداد مشاهده : 344             تاریخ افزودن مقاله : 17/5/1389

اگر شخصى نذر كند كه به ازاى حل مشكلاتش صدقه بدهد و يا لله ذبح كند و يا غيره، بر او واجب ميشود كه به نذرش و چيزى را كه بر خودش واجب كرده است ادا كند. 
و نذور جمع نذر است و اصل آن (إنذار) بمعني ترساندن است.
راغب اصفهاني در تعريف آن گفته است: نذر، واجب گرداندن چيز غيرواجبي است، به خاطر واقع شدن کاري.
خداوند متعال مي‌فرمايد : "وَمَا أنفَقتُم مِن نَفَقَةٍ أو نَذَرتُم مِن نَذرٍ فَإنَّ اللهَ يعلَمُهُ " (البقرة : 270)
«و هر هزينه‌اي را که متحمل مي‌شويد يا هر نذري را که بر گردن مي‌گيريد، بيگمان خدا آنرا مي‌داند».
و مي‌فرمايد : "ثُمَّ لِيقضُوا تَفَثَهُم وَ لِيوفُوا نُذُورَهُم وَلِيطَّوَفُوا بِالبَيتِ العَتِيقِ" (الحج : 29)
«بعد از آن بايد آلودگي‌ها را از خود برطرف سازند و به نذرهاي خويش وفا کنند و خانه قديمي (بيت‌الله) را طواف کنند».
و خداوند وفاکنندگان به نذر را مدح کرده و فرموده است : "يوفُونَ بِالنَّذرِ وَ يخافُونَ يوماً کَانَ شَرُّهُ مُستَطِيراً" (الانسان : 7)
«به نذر خود وفا مي‌کنند و از روزي مي‌هراسند که شر و بلاي آن گسترده و فراگير است».
از عائشه رضي الله عنها روايت است که پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : "من نذر أن يطيع الله فليطعه، و من نذر أن يعصيه فلايعصه" ( بخارى 6696/581/11)، يعنى: «هر کس نذر کرد که خدا را اطاعت کند، پس بايد از او اطاعت کند، و هر کس نذر کرد که نافرماني خدا کند، نافرماني او را نکند».
و نذر معلق مكروه است، و نذر معلق اين است که شخص مثلاً بگويد : خدايا نذر مي‌کنم که اگر در امتحان قبول شدم حيواني را ذبح کنم.
از عبدالله بن عمر رضي الله عنه وارد شده است كه: نهي النبي صلى الله عليه و سلم عن النذر و قال : "إنه لايرد شيئا و لکنه يستخرج به من البخيل"( متفق عليه)، «پيامبر صلى الله عليه و سلم از نذر نهي کرد و فرمود : نذر هيچ چيزي (قدري) را بر نمي‌گرداند، اما (با آن) از بخيل چيزي گرفته مي‌شود».
از سعيد بن حارث روايت است : از ابن عمر رضي الله عنه شنيدم که مي‌گفت : آيا از نذر نهي نشده‌اند؟ (در حاليکه) پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است : "إن النذر لايقدم شيئا ولايؤخر، و إنما يستخرج بالنذر من البخيل"( متفق عليه)، يعنى: «نذر هيچ نفعي را جلب و هيچ ضرري را دفع نمي‌کند اما (با آن) از بخيل چيزي گرفته مي‌شود».
و نذر وقتي صحيح است و منعقد مي‌شود که منظور از آن تقرب و نزديکي به خداوند سبحان باشد، در اين صورت، وفا به آن واجب است به دليل حديث عائشه که قبلاً ذکر شد : "من نذر أن يطيع الله فليطعه، و من نذر أن يعصيه فلايعصه"، يعنى: «هر کس نذر کرد که خدا را اطاعت کند، بايد از او اطاعت کند و هر کس نذر کرد که نافرماني خدا کند، نافرماني او را نکند».
نذر در معصيت صحيح نيست، ولي با آن کفاره سوگند واجب مي‌شود : 
از عائشه روايت است که پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : "لانذر في معصية وکفارته کفارة يمين" (صحيح – ابوداود 3267/115/9)، يعنى: «نذر درمعصيت صحيح نيست و کفاره آن کفاره سوگند است».
اما نذر مباح مانند اينکه کسي نذر کند که پياده حج کند يا زير خورشيد بايستد منعقد نمي‌شود و کفاره‌‌اي هم با آن واجب نمي‌شود : 
از ابوهريره روايت است : "رأي رسول الله صلى الله عليه و سلم شيخا يمشي بين ابنيه يتوکا عليهما، فقال : ما شأن هذا؟ قال ابناه : يا رسول الله کان عليه نذر فقال صلى الله عليه و سلم : ارکب أيها الشيخ فإن الله غني عنک و عن نذرک" ( مسلم : 1643/1264/3)، يعنى: «پيامبر صلى الله عليه و سلم پيرمردي را ديد در حالي که دو پسرش زير شانه‌هايش را گرفته بودند راه مي‌رفت، فرمود : اين مرد را چه شده است؟ دو پسرش گفتند : اي رسول خدا! او نذر کرده (که بر مرکب سوار نشود). پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : اي شيخ سوار شو. چون خدا از تو و از نذرت بي‌نياز است».
از ابن عباس روايت است : "أن رسول الله صلى الله عليه و سلم مر برجل بمکة و هو قائم في الشمس، فقال : ما هذا؟ قالوا : نذر أن يصوم و لايستظل إلي اليل، ولايتکلم و لايزال قائما، قال : ليتکلم، وليستظل و ليجلس و ليتم صومه" ( بخارى : 4/276)، يعنى: «پيامبر صلى الله عليه و سلم در مکه از کنار مردي گذشت که زير خورشيد ايستاد بود فرمود : اين چيست؟ گفتند : نذر کرده که روزه بگيرد و تا شب زير سايه نرود و سخن نگويد و مدام در حال ايستادن باشد، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : بايد صحبت کند و زير سايه برود و بنشيند و به روزه‌اش ادامه دهد».
هر کس نذر کرد عبادتي انجام دهد و سپس نتوانست به آن وفا کند بايد کفاره سوگندش را بدهد : 
از عقبه بن عامر روايت است که پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : "کفارة النذر کفارة اليمين" (مسلم : 16445/1265/3)، يعنى: «کفاره نذر همان کفاره سوگند است».
و هر کس نذر کرد و قبل از وفا کردن به آن بميرد، ولي (سرپرست) او بايد نذرش را انجام دهد : 
از ابن عباس روايت است : استفتي سعد بن عبادة رسول الله صلى الله عليه و سلم في نذر کان علي أمه توفيت قبل أن تقضيه. قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : "فاقضه عنها" (متفق عليه)، يعنى: «سعد بن عباده از پيامبر صلى الله عليه و سلم درباره نذري که بر گردن مادرش بود و قبل از وفاي به آن فوت کرده بود سؤال کرد. پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : به جاي او آن را انجام بده».



وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com





 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام احمد بن حنبل رحمه الله فرموده اند: " لا تقلدني ولا تقلد مالكا ولا الشافعي ولا الأوزاعي ولا الثوري وخذ من حيث أخذوا" (ابن القيم در "إعلام الموقعين" 2/302) يعنى: "از من و مالك و شافعى و اوزاعى و ثورى تقليد نكنيد و بگيريد از جاييكه كه آنها گرفته اند (يعنى از قرآن و سنت).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 8097
دیروز : 5614
بازدید کل: 8798256

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010