|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > عصمت امام
شماره مقاله : 2557 تعداد مشاهده : 331 تاریخ افزودن مقاله : 21/5/1389
|
عصمت امام
س– معنی عصمت امام چیست، آیا علمای شیعه بر این مسئله اجماع دارند؟ ج- شیخ شیعه مجلسی میگوید: «بدان که امامیه بر معصوم بودن ائمه از گناهان صغیره و کبیره اتفاق کرده اند، بنابراین اصلاً از آنها گناه سر نمیزند، نه از روی عمد، و نه از روی فراموشی، و در تأویل هم خطا نمیکنند، و خداوند سبحان آنها را دچار سهو و اشتباه نمیکند»[1]. توضیح سیمایی که مجلسی از عصمت ترسیم کردهو اعلام کرده که علمای شیعه بر آن اتفاق کردهاند، حتی برای پیامبران خدا علیهم السّلام هم تحقق نیافته است، همانگونه که صریح قرآن و سنّت و اجماع امّت بر آن دلالت دارند. و مسلمین معتقدند که امّت بوسیله کتاب خدا و سنّت پیامبر صلی الله علیه و سلم معصوم میماند، ولی علمای شیعه معتقدند که امّت بوسیله امام غائب آنها که از ترس خود را پنهان کرده، از گمراهی معصوم و مصون است، چون او مانند پیامبر صلی الله علیه و سلم است! بلکه معتقدند که از پیامبر صلی الله علیه و سلم هم بزرگتر است، چنانکه قبلاً بیان شد. و نیز آنها معتقدند که امامت ادامه نبوت است[2]. س - آیا علمای شیعه معتقدند که امامان آنها دچار اشتباه و فراموشی نمیشوند؟ ج- بله، و این امر یکی از ضروریات مذهب شیعه است[3]. و عالم معاصر شیعه محمّد رضا مظفر آن را از عقاید ثابت شیعه میشمارد و میگوید: شیعه کوچکترین اختلافی در این امر ندارند[4] و همچنین آیت معاصر آنها محمّد مغنیه میگوید: این مذهب همه شیعیان است[5]. و شیخ معاصرشان محمّد آصف حسینی گفته: شیعه بر این اجماع کرده اند[6]. و مجلسی گفت: «یاران ما بر عصمت انبیاء و أئمّه علیهم السّلام از گناه صغیره و کبیره، عمداً و از روی خطا یا فراموشی، قبل از نبوت و امامت و از وقت ولادت تا وقتی که به دیدار خداوند باز میگردند؛ اجماع رای دارند، و کسی در این مورد مخالفت نکرده جز محمّد بن بابویه و استادش ابن الولید قدّس الله روحهما، که جایز دانسته اند از جانب خدا دچار سهو و اشتباه شوند، نه آن سهو و خطایی که از شیطان است، و چه بسا خروج آن دو نفر از اجماع اشکالی وارد نکند؛ چون نسب آنها معروف و شناخته شده است.[7] و حتی امام خمینی تصور سهو را در مورد أئمّه نفی کرده است.[8] و این عقیده از اسباب پدید آمدن عقیده (بداء و تقیه) بود، -همانگونه که بحث آن ذکر خواهد شد- و هرگاه در اقوال ائمه تناقض و اختلافی به چشم بخورد علمایشان میگویند: این بداء یا تقیه است، چنان که امامشان سلیمان بن جریر که مذهب امامیه را رها کرد و گروهی از شیعیانشان از او پیروی کردند؛ به این قضیه اعتراف کرده است.
توضیح: به امام رضا رحمه الله گفتند: گروهی در کوفه هستند که ادعا میکنند پیامبر صلی الله علیه و سلم در نماز دچار سهو و فراموشی نشده است، گفت: «دروغ گفتهاند، لعنت خدا بر آنها که گفتند، کسی که فراموش ندارد خداوند جل شأنه است که هیچ معبود به حقی جز او نیست»[9]. رسوایی علمای قدیم شیعه برائت خود را از این عقیده اعلام کرده و اصلاً آنان هر کس را که چنین معتقد باشد کافر شمردهاند، و گفتهاند: رد کردن و نپذیرفتن روایاتی که در آن سهو برای پیامبر صلی الله علیه و سلم اثبات گردیده منجر به ابطال دین و شریعت میشود. ابن بابویه مرجع شیعه گفته: «واقعاً افراطیها و اهل تفویض- لعنت خدا بر آنها- سهو و اشتباه کردن رسول خدا صلی الله علیه و سلم را انکار کرده اند...و اگر جایز باشد اینگونه روایات رد شوند، جایز است همه اخبار و احادیث مردود اعلام شوند که در نهایت موجب باطل کردن همه دین و شریعت است»[10]. و از طرفی می بینیم که متاخرین شیعه اعتقاد به عدم اشتباه رسول خدا صلی الله علیه و سلم را از ضروریات دین میشمارند، و منکر ضرورت دین نزد آنها کافر است؟ پس علمای متقدمین آنها علمای متأخر را تکفیر، و متأخرین متقدمین را تکفیر مینمایند!
[1] - بحار الانوار 25 / 211 ، ن ک مراة العقول 4 / 352 ، و اوائل المقالات ، ص 276 . [2] - عقاید الامامیه محمد رضا مظفر ، ص 66 . [3] - تصحيح اعتقادات الإمامية مفيد ص135 (فصل في الغلو والتفويض )،تنقيح المقال في علم الرجال ج3/240 عبد الله مامقاني [4] - عقائد الامامیه مظفر ، ص 66 . [5] - الشیعه فی المیزان ، ص 272 – 273 . [6] - صراط الحق آصف محسنی 3 / 121 . [7] - بحار الأنوار ج17/108 (باب سهوه ونومه صلى الله عليه وآله عن الصلاة ). [8] - حكومت اسلامی ص91 . [9] - بحار الانوار مجلسی 25 / 350 ، عیون اخبار الرضا ابن بابویه ، ص 326 . [10] - ن ک من لایحضره الفقیه ابن بابویه 1 / 234 ، بحار الانوار مجلسی 17 / 111 .
به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|