Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

انس بن مالک می‌گوید : رسول خدا صلی الله علیه و سلم روزی همراه با ابوبکر و عمر و عثمان رضی الله عنهم به کوه احد رفته بودند کوه زیر پای ایشان لرزشی کرد، رسول خدا با پای مبارک خویش بر روی آن زد و فرمود : «ای احد آرام باش! که پیامبری و صدّیقی و دو شهید بر روی تو قرار دارند.»

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > حکم کسی که تقیه نکند

شماره مقاله : 2569              تعداد مشاهده : 394             تاریخ افزودن مقاله : 21/5/1389

حکم کسی که تقیه نکند
 
س - حکم تقیه نکردن نزد علمای مذهب شیعه چیست؟
ج *- علمای شیعه معتقدند کسی که تقیه نکند، مانند کسی است که نماز نمی­خواند. از صادق علیه السلام  روایت کرده اند: «اگر بگویم ترک کننده تقیه مانند ترک کننده نماز است درست گفته ام»[1].
*- سپس به غلو و اغراقگویی پرداخته و گفته­اند: واقعاً ترک تقیه از گناهان هلاک کننده است که انسان را به قعر دوزخ می­اندازد، و ترک تقیه برابر با انکار نبوت و کفر ورزیدن به خداوند است»[2].
*- سپس از این غلو هم فراتر رفته و گفتند: «نُه دهم دین تقیه است، و کسی که تقیه نکند دین ندارد»[3].
*-  سپس به این غلو هم افزودند و گفتند: «ترک تقیه گناهی است که نابخشودنی»[4]، و روایت کرده­اند که علی بن حسین علیه السلام  گفت: «خداوند همه گناهان مؤمن را می­آمرزد و او را در دنیا و آخرت پاک می­کند جز از دو گناه: ترک تقیه و ضایع کردن حقوق برادران»[5].
و کلینی روایت کرده که ابا عبدالله گفت: «ای سلیمان شما بر دینی هستید که هر کس آن را پنهان کند خداوند به او عزّت می­دهد، و هر کس آن را فاش کند و پنهان نکند خداوند او را خوار می­گرداند»[6].
*- و در نهایت می­گویند: «ترک کننده تقیه کافر است»[7].
 
توضیح:
از سفیان سمط روایت است که گفت: «به ابا عبدالله علیه السلام  گفتم: فدایت شوم مردی از جانب شما می­اید و حدیثی را از شما نفل می­کند که برای ما نفرت برانگیزاست! ابوعبدالله گفت: «اگر موقع شب گفت روز است، و موقع روز گفت شب است نگویید دروغ گفت، چون اگر آن را به من نسبت دهد تو در واقع مرا تکذیب کرده­ای»[8].
این نصوص و بسیاری دیگر دلالت می­کنند بر اینکه در میان شیعه کسانی بودند که از برخی روایات بزرگان شیعه نفرت داشته­اند، ولی کورکورانه ملزم به ایمان داشتن به آن بوده­اند.
و از جابر روایت کرده­اند که گفت: «ابوجعفر گفت: رسول خدا صلی الله علیه و سلم  فرمود: حدیث آل محمّد سخت است و مشکل و دشوار دیده می­شود و جز فرشته مقرّب، یا نبی فرستاده شده، یا بنده­ای که خداوند قلبش را با ایمان بیازماید به آن ایمان نمی­آورد، پس هر حدیثی از آل محمّد بر شما وارد شد و قلب شما بدان متمایل شد و آن را معروف و شناخته شده تلقی کردید؛ آن را قبول کنید، و آنچه قلب شما از آن گرفته و بیزار گردید و آن را منکَر و ناشناخته تلقی کردید؛ آن را به خدا و پیامبر و عالم آل محمّد برگردانید، انسان گمراه و هلاک شده کسی است که حدیثی را برایش بخوانند که آن را تحمّل نکند می­گوید: به خدا سوگند چنین نیست، چنین نیست، که انکار کردن آن همان کفر است»[9].


[1] - من لایحضره الفقیه 2 / 80 ، جامع الاخبار ، ص 110 ، ابن بابویه قمی ، وسائل الشیعه 7 / 94 ، السرائر ابن ادریس حلی ، ص 479 ، بحار الانوار 75- 412- 414 .
[2] - المکاسب المحرمة خمینی 2 / 162 .
[3] - اصول کافی 2 / 217 ، وسائل الشیعه حر عاملی 11 / 460 ، بحارالانوار 75 / 423 .
[4] - ن ک تفسیر حسن عسکری ، ص 130 ، وسائل الشیعه 11 / 474 ، بحارالانوار 75 / 415 .
[5][5] - تفسير الحسن العسكري ص321 ح166 (في وجوب الاهتمام بالتقية وقضاء حقوق المؤمنين) وسائل الشيعة ج16/223 ح6 (باب وجوب الإعتناء والاهتمام بالتقية وقضاء حقوق الإخوان المؤمنين)
[6] - اصول کافی 1/ 222 و 2 / 222 ، وسائل الشیعه 1 / 235 ، بحار الانوار 72 / 72 ، المحاسن 1 / 275 .
[7] - الاعتقادات ابن بابویه ، ص 114 – 115 ، ن ک اصول کافی 2 / 220 .
[8] - اللوامع النورانية ص549-550،بحار الأنوار ج2/211-212 ح14.
[9] - بصائر الدرجات الكبرى ص41 ح1 أصول الكافي ج1/302 واللفظ له (كتاب الحجة ح1 باب ما جاء في أن حديثهم صعب مستصعب )،الخرائج والجرائح ج2/792 ح1 (الباب السادس عشر : في نوادر المعجزات )،بحار الأنوار ج2/189 ح21.

به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف:  عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

عمر بن عبدالعزیز رحمه الله می گوید: آغاز غنا از شیطان است و پایانش خشم خداوند [غذاء الألباب]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 9893
دیروز : 5614
بازدید کل: 8800052

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010