Untitled Document
 
 
 
  2021 May 07

----

25/09/1442

----

17 ارديبهشت 1400

 

تبلیغات

حدیث

 

باری رسول خدا صلی الله علیه و سلم لباس سفیدی بر تن عمر رضی الله عنه دید؛ پرسید: آیا لباست نو است یا آن ‌را شسته‌ای؛ عمر رضی الله عنه گفت: شسته‌ام. رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود:
(البس جديداً، وعش حميداً، ومُت شهيدا).
«لباس نو بپوش؛ و خوب زندگی کن و شهید بمیر». 
  سلسلة الصحيحة: ألباني 352 ، الصحيح الجامع 1234 .

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > خمس

شماره مقاله : 2583              تعداد مشاهده : 321             تاریخ افزودن مقاله : 21/5/1389

خُمس
 
س– خُمس چیست و علمای شیعه در مورد آن چه دیدگاهی دارند؟
ج- خمس مالیات و خراجی است که علمای شیعه ادعا می­کنند متعلق به ائمه آنهاست، و روایتی ساخته اند که می­گوید: «خُمس دادن به ما فرض است»[1].
و از جمله اسباب و انگیزه­های  ابداع و اختراع خُمس از جانب علمای این بود که (با تطمیع) علما و طلاب علوم دینی را فریب دهند و به شیعه بگروند»[2].
و از ابو بصیر روایت است که گفت: «در مورد ساده ترین چیزی که انسان را به دوزخ می­برد سؤال کردم؟ امام گفت: خوردن یک درهم از مال یتیم، و ما یتیم هستیم»[3].
و در روایتی آمده: «پراختن خمس کلید روزی شما است»[4].
 
 
توضیح:
ضریس کنانی از ابو عبدالله روایت کرده که گفت: «ایا می­دانی چگونه زنا در میان مردم شایع شد؟ گفتم: فدایت شوم نمی­دانم، گفت: از طریق خمس ما اهل بیت، زیرا خمس فقط برای پاکترین شیعیان ما است، و آنان را حلال زاده می­کند»[5].
و علمای شیعه در کتاب های معتبرشان ثابت کرده­اند که ائمه­ایشان شیعیان خود را از پرداخت خُمس معاف کرده­اند[6].
ولی علمایشان در آن وقت آن را به زمان غیبت مقید کرده و گفته­اند تا وقتی که مهدی از مخفیگاهش بیرون بیاید شیعیان از دادن خمس معاف هستند، ولی مهدی موهوم هرگز نمی­اید».
شیخ یحیی حلّی گفته: «برای هیچ کس جایز نیست در خمس بدون اجازه امام در حضور او تصرّف کند، امّا در حال غیبت امام برای شیعیان آنها تصرّف در همه حقوقشان، از خمس و ازدواج و تجارت و مسکن و غیره جایز است. و امام صادق گفته: «هر زمینی که در تصرف شیعیان ماست تا زمان قیام قائم ما برایشان حلال است، و این کرم و فضل ایشان است»[7].
 
مراحل تحول در خُمس
س – لطفاً به طور خلاصه تحولات و تغییرات را که علمای تاجر مذهب شیعه در خمس بوجود آورده­اند را بیان کنید؟
ج *- تغییر اول: بعد از قطع سلسله امامت دروغین و غبیت مهدی موهوم گفتند: خمس فقط حق امام غایب است؟! آنگاه بیش از بیست دزد به پا خاستند و ادعا کردند که امام موهوم مخفی آنها را جانشین خود کرده تا خُمس را از مردم بگیرند، و  به زیر زمین محل اختفای او برسانند!!.
*-مرحله دوم: نائبان امام به خاطر دزدی و چپاول خود با همدیگر حسادت ورزیدند و گفتند: پرداخت خُمس واجب است اما نه به نائب­های امام، بلکه خمس باید جدا شود و در زیر زمین دفن گردد! تا وقتی که امام مخفی از مخفیگاه  بیرون می­اید و آن را برمی­دارد.
*- سپس برای بار سوم مسئله تغییر کرد و گفتند: پرداخت خمس واجب است، امّا نباید در زمین دفن شود، بلکه باید آن را نزد مرد امانتداری گذاشت، و امانتداری کامل جز در میان فقهای شیعه یافت نمی­شود، و فقیه شیعه خمس را به مهدی غایب خواهند رساند[8].
*- باز برای بار چهارم آن را تغییر دادند و گفتند: پرداخت خمس به فقهای مذهب شیعه واجب است، نه برای این که آن را نگهداری کنند، بلکه باید آن را به فقرای اهل بیت که مستحق هستند بدهند![9].
*- سپس در مرحله پنجم خُمس را به فقها تحویل می­دادند تا در هر جا که مناسب می­دانند خرج کنند، مثلا برای نشر کتابهای شیعه، و ابتدا بیشترین سهم را خود برمی­داشتند![10]. خصوصاً که همه فقهای شیعه ادعا می­کنند از اهل بیت  هستند!!
و هنگامی که برخی از پیروانشان از سپردن و واریز کردن این مبالغ به حساب فقها سرباز زدند، روایتی دیگر ساختند مبنی بر اینکه: «هر کس یک درهم یا کمتر از یک درهم خمس را پرداخت نکند؛ اسم او در لیست کسانی درج می­شود که به اهل بیت ظلم کرده­اند، و حقوقشان را غصب نمودند، و هر کسی عدم پرداخت خمس را حلال بداند کافر است»[11].
رقابت شدید بین علمای شیعه بر سر چگونگی بدست آوردن مبالغ بیشتر از خُمس پدید آمد، و آشکارا اعلام کردند که هر کس خمس را پرداخت کند تخفیف زیادی برایش قائل خواهیم شد!!  
و این رقابت های شرافتمندانه تجاری بین علمایشان تا جایی افزایش یافت که این فقیه و عالم پنجاه درصد تخفیف می­داد و آن یکی بیشتر و ... و همین طور[12].
آخرین وضعیت خُمس در سالهای اخیر (و در زمان )این است که فتوا داده­اند که هر کس می­خواهد عازم سفر حج یا عمره باشد؛ باید همه دارایی خود را قیمت­گذاری کند سپس خمس آن را به فقهای شیعه بدهد، در غیر این صورت حج او باطل است!![13].
 
ضربه کمر شکن
از عبدالله بن سنان روایت کرده اند که گفت: از ابو عبدالله شنیدم گفت: «خُمس فقط در مال غنیمت واجب است»[14].
وسخن آخر در مورد دیدگاه علمای شیعه در رابطه با خُمس این است که آنها این مسأله را از علمای مسیحی قرون وسطای اروپا برگرفته­اند که پیروان کلیسا را ملزم کرده بودند یک دهم باج و مالیات خود را به کشیش­ها بپردازند.   
(ویلز مسیحی) می­گوید: «کلیسا پیروان و رعیت را به پرداخت یک­دهم سرمایه مجبور کرده بود، و این مبلغ را به عنوان حق خود طلب می­کرد نه به عنوان کمک و همکاری»[15].
 
 

[1] - وسائل الشیعه حرعاملی 4 / 337 ، من لایحضره الفقیه 1 / 13 ، الخصال ابن بابویه قمی 1 / 139 و تفسیر عیاشی 7 / 39 ، البرهان بحرانی 2 / 88 .
[2] - ن ک اصول کافی کلینی 2 / 244 .
[3] - وسائل الشیعه 4 / 374 ، و من لایحضره الفقیه 1 / 13 ، مفتاح الکتب الاربعه محمود موسوی 11 259 .
[4] - تهذیب الاحکام 1 / 389 ، الاستبصار 2 / 59 ، وسائل الشیعه 4 / 375 ، الکافی 1 / 547 ، مفتاح الکتب الاربعه 1 / 257 .
[5] - کافی 2/502 .
[6] - اصول کافی ج 2/268 و202 .
[7] - الجامع للشرائع يحيى حلي ص151 (باب الخمس والأنفال وقسمتهما )،و شرائع الإسلام في مسائل الحلال والحرام، اثر نجم الدين حلي ت676 ص182-183 (كتاب الخمس).
[8] - المهذب سبزواری 8 / 180 .
[9] - الوسیله ابن حمزه ، ص 682 .
[10] - العروة الوثقی محسن حکیم 9 / 584  .
[11] - العروة الوثقی 2 / 266 .
[12] - کشف الاسرار موسوی ، ص 74 .
[13] - مناسک الحج اثر استاد عمای شیعه در این عصر وکسی که او را به امام اکبر لقب می دهند یعنی موسوئی خوئی ص22.
[14] - من لا یحضره الفقیه ج/13 ،وتهذیب الاحکام ج 1/384 والاستبصار ج 2/56 ، و وسائل الشیعه ج 4/338 .
[15] - معالم تاریخ الانسانیه ج 3/895 .

به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف:  عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

«برای من عجیب است که چگونه می شود کسی قرآن بخواند و تاویل آن را نداند و در عین حال از آن لذت ببرد!». [ابن جریر طبری: معجم الأدباء 18/63].

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1452
دیروز : 6572
بازدید کل: 6574818

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010